Sv: Är din hund känslig i magen + avel
Jadzia skrev:
Så om din hund snor en falukorv så är det okej att hunden får totalkollaps i magen?
Det är det inte för mig. Valpar och även vuxna hundar kan stoppa i sig allt möjligt och det vill inte jag behöva åka till veterinär för att hunden blir sjuk. Bättre att ta fram hundar som tål det mesta.
Om man föräter sig på något magen inte är van vid, så finns ju risken att den gör uppror.
Dock tolkade jag tråden som att det gällde mer kronisk känslighet i magen.
Det skulle hunden kunna få om den fick en falukorv om dagen i stället för riktig mat.
Hur "bra" mage en hund än har, så finns det risk att den reagerar på svårsmälta ämnen. Speciellt om de är kryddade.
Det är ju inte nödvändigtvis en hund med ärftligt känslig mage.
Att hundar inte tål ex vete beror inte alltid på allergi, utan mest på att det är så pass surt.
Det ger en för sur magsaft.
Dricker vi ex för mycket kaffe eller alkohol får vi en ökad produktion av sur magsaft, och vi kan känna halsbränna.
Vi behöver ju inte ha en kronisk rubbning i magsaften ph-balans för att få denna känsla, men om vi dagligen dricker en kanna kaffe, så kan vi få en mer permanent obalans. Resultatet blir att vi blir känsligare även för andra ämnen, då magslemhinnan har blivit känsligare.
Men visst ska man se till att avelsdjuren är så friska och sunda som man bara kan tänka sig.
Vet man att en hel kull valpar haft problem med sin mage trots att de ätit olika bra foder, så är det ju säkrast att stryka dessa från avelsplanerna!