Är din hund känslig i magen + avel

Sv: Är din hund känslig i magen + avel

Jadzia skrev:
En bra hund ska tåla även felaktig kost. Vi kan inte avla fram hundar som enbart fungerar under perfekta förutsättningar.

Det där tycker jag att var lite väl hårt. Ingen mår väl bra av felaktigkost, förr eller senare mår man inte bra av det. Varför ska hundar fixa sånt?

Den perfekta frågan då eller? :D

Jepp! Själv anser jag att hunden ska klara av att äta ett vanligt normalt foder faktiskt. Jag tycker inte att hundarna ska klia sig utav vete eller av ett billigt foder. Men enligt alla förespråkare som påstår att allt mat från Ica är hur dåligt som helst, all peletterad mat är ofog och att vete inte är hundmat så är det alltså helt okej att hunden kliar sig av vete. Eller?

Vi är på resande fot hela sommrarna och bor långt ifrån närmsta stad så iblad blir det helt enkelt så att vi måste slinka in på shoppen och handlar det som finns. Det händer inte så ofta, men förr förra sommaren så blev det Axess (eller vad det nu heter) och det måste helt enkelt fungera. Sen resonerar jag också som så att finns det en överkäslighet så är risken större för att det dyker upp annat också (är ju allergiker själv ju!)

Så har man en vanlig normal hund med dålig mage så är det inte så mycket att göra åt det. Men om man skulle ha nått unikt på ett eller annat sätt i snöret så får man ta sig en rejäl funderare och bedöma från fall till fall.

Jadzia skrev:
En bra hund ska tåla även felaktig kost. Vi kan inte avla fram hundar som enbart fungerar under perfekta förutsättningar.

Varför då? Är det perfekta förutsättningar att få biologiskt lämplig kost? Då tycker jag att man drar det för långt. Ska hästar klarar av att dricka blod och käka blodpuvler också?

Jag tycker att hundar ska klarar av den kost deras kroppar är gjorda för att äta dvs. en köttbaserad kost. Hur hårt man kan gallra beror dels på hur illa däran den enskilda individen är (hur schysst är det att avla på en tik som är så kass i magen att hon knappt kan få tillräckligt med näring och energi av maten själv tex.). Hos raser med bred avelsbas tycker jag absolut att man kan börja utesluta hundar med allvarliga magproblem ur aveln. Visserligen tror jag främst att det är miljön som ger dåliga magar, men man kan ju inte utesluta att det även kan igga ärftliga faktorer bakom.

Ingen av våra hundar har någonsin haft problem med sina magar och de har fått en blandad kompott av färskfoder, råa köttiga ben, matrester och lite torrfoder. De ligger på 1 på din skala då. ;)

Jadzia skrev:

Håller inte med dig där.
Det är vår skyldighet som hundägare att sätta oss in i vad som är bra eller dåligt för hunden att äta.

Men vi har ju fodertillverkare som tar fram specielkost för att vi ska kunna avla vidare på hundar med problem.
Ex Royals rasfoder.

Royal tillverkar ju även James Wellbeloved som är ett foder utan vissa råvaror som finns i Royals vanliga foder. Ex majs & soya.
På JWB sida kan man läsa att dessa ämnen (och vete) inte finns i fodret eftersom man vet att dessa kan påverka hundar negativt...

Om man har minsta tanke på att avla på sin valp i framtiden är det extra noga att ge den de bästa förutsättningar då den växer upp.
Ingen skräpmat, bl a.
Köttbaserat foder med "snälla" kolhydrater.

Detta är ju endast mina personliga åsikter, som jag redan vet att alla inte delar... ;)

Vad man ger hunden och vad hunden tål behöver inte vara samma sak... Min fråga kvarstår, är det okej att avla på en hund som inte tål vete när man anser att vete inte är hundmat?

Okej. Vad tycker du ska räknas som intolerans? Mot vad?

Själv tror jag att en intolerans kan indikera på att det finns potential för fler. (Är ju allergiker själv som jag skrev innan)

Så om din hund snor en falukorv så är det okej att hunden får totalkollaps i magen?

Det är det inte för mig. Valpar och även vuxna hundar kan stoppa i sig allt möjligt och det vill inte jag behöva åka till veterinär för att hunden blir sjuk. Bättre att ta fram hundar som tål det mesta.

Eftersom man aldrig kan garantera att en hund inte stoppar i sig vete någon gång så anser jag att det inte är okej. Om jag har lust att ge min hund en brödbit bakad på vete så ska jag kunna göra det utan sprutdiarre.

Tippan skrev:
Okej. Vad tycker du ska räknas som intolerans? Mot vad?

Själv tror jag att en intolerans kan indikera på att det finns potential för fler. (Är ju allergiker själv som jag skrev innan)

Tyvärr det ju så att en foderallergisk/födoämnesintolerant hund tenderar att vara allergisk/intolerant inte mot bara ett födoämne utan mot flera, men att hunden inte tål spannmål, betfiber eller soja ser jag inte som ett problem eftersom jag inte ser dem som naturliga födoämnen för hunden. Är hunden allergisk mot nötkött, ägg, kyckling... ja, då tycker jag att den ska uteslutas ur avel, absolut.

Sedan kan det även ha med mängd att göra dvs. att en hund inte tål stora mängder vete, men inte stora mängder. Så funkar det för mig och mina allergier iaf, det beror mycket på mängd och allmäntillstånd för min del.

Skulle någon ta en häst ur avel för att dess mage pajar ihop av blodpulver? Skulle någon ens komma på idén att ge en häst blodpulver? Varför? Varför inte?

Jadzia skrev:
Eftersom man aldrig kan garantera att en hund inte stoppar i sig vete någon gång så anser jag att det inte är okej. Om jag har lust att ge min hund en brödbit bakad på vete så ska jag kunna göra det utan sprutdiarre.

Skulle du vilja stoppa i din häst (om du har någon) en skinkbit från smörgåsen också?

Okej, jag förstår din poäng.

Vet du att jag har faktiskt för mig att min någon gång under något krig när man inte hade mat till hästarna gav dem något liknande att äta... Jag minns inte vad det var, men det var iaf föda som absolut inte förknippas med en häst. Tyvärr minns jag bara inte vart jag läst det.

För min egen del så vill jag att hundarna ska vara sådana blandätare. De ska i princip kunna leva på våra rester och då ingår det ju bröd m.m. Sen att jag inte låter dem göra det är en annan sak :) Men rent teoretiskt. Varför? För att jag tror att hunden som människans följeslagare alltid har gjort det. Inte så mycket mer komplicerat än så.

Dom hundarna pappa har nu är den ena 1 och den andra 1,5 då den ena blir hård i magen av för mycket ben.

Kram

Om man skall vara petig så är inga djurs mag/tarm system gjorda för spanmål.

Kram

Jadzia skrev:
Så om din hund snor en falukorv så är det okej att hunden får totalkollaps i magen?

Det är det inte för mig. Valpar och även vuxna hundar kan stoppa i sig allt möjligt och det vill inte jag behöva åka till veterinär för att hunden blir sjuk. Bättre att ta fram hundar som tål det mesta.

Om man föräter sig på något magen inte är van vid, så finns ju risken att den gör uppror.

Dock tolkade jag tråden som att det gällde mer kronisk känslighet i magen.
Det skulle hunden kunna få om den fick en falukorv om dagen i stället för riktig mat.

Hur "bra" mage en hund än har, så finns det risk att den reagerar på svårsmälta ämnen. Speciellt om de är kryddade.
Det är ju inte nödvändigtvis en hund med ärftligt känslig mage.

Att hundar inte tål ex vete beror inte alltid på allergi, utan mest på att det är så pass surt.
Det ger en för sur magsaft.

Dricker vi ex för mycket kaffe eller alkohol får vi en ökad produktion av sur magsaft, och vi kan känna halsbränna.

Vi behöver ju inte ha en kronisk rubbning i magsaften ph-balans för att få denna känsla, men om vi dagligen dricker en kanna kaffe, så kan vi få en mer permanent obalans. Resultatet blir att vi blir känsligare även för andra ämnen, då magslemhinnan har blivit känsligare.

Men visst ska man se till att avelsdjuren är så friska och sunda som man bara kan tänka sig.
Vet man att en hel kull valpar haft problem med sin mage trots att de ätit olika bra foder, så är det ju säkrast att stryka dessa från avelsplanerna!

"inga djurs mag/tarm system gjorda för spanmål."

Inga???

Paradis skrev:
Om man skall vara petig så är inga djurs mag/tarm system gjorda för spanmål.

Kram

Jag vet. Iaf inte dagens raffinerade spannmål. Därför, när jag äter spannmål, äter jag gärna mer "ursprungligt" spannmål tex. dinkel, korn och råg. Jag tycker gott och väl att man kan peta i lite spannmål i maten (typ sådant som blev över från våran egen middag), även hundens men inte så mycket som det är i de flesta foder som finns idag.

Tja, om hästen snodde en skinbit så skulle den väl få äta upp den. Inte skulle jag börja gräva i munnen för det. Många ger ju dessutom hästar socker och det känns ju inte direkt naturligt, men deras magar klappar inte ihop.

Att ha en hund som bara tål optimal hundmat i en vanlig familj går inte. Hur ska man göra då småbarnen dräller mat på golvet eller glatt lämnar över mackan till hunden?

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 977
R
Hundhälsa Den här tråden har mina grannar bett mig starta för att få råd. Det gäller deras kinapuff som är lite över året och behöver gå upp i...
Svar
16
· Visningar
6 323
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar