Är din häst vaccinerad mot A2??

coari

Trådstartare
Som jag förstår det är det självklart att alla hästägare vaccinerar sina hästar mot A2 inom ridsporten. Inom travet har man under lång tid påstått att detta är onödigt, sätter ner hästarnas tävlings prestation vilket ridsporten aldrig sett som ett argument.

Plötsligt tar det hus i helvet inom travet och man går ut på bred front och gallskriker: ”Vaccinera! Så fort som möjligt”

Orsak till detta, Citat: Vad är det värsta som kan hända?

– Ur den ekonomiska synvinkeln är det ju att en V75-omgång tvingas ställas in.

Man ställde inte in helgens v75 omgång på Halmstad trots att man hade A2 på området med förklaringen "Vi har plomberade boxar för alla tävlingshästar" Tjaba,, trots lås och bom så sprider sig smittan, när ska ATG lära sig denna enkla regel???

Pengar och pengar,, djuren ser man inte en skymt av att man enligt lagen tar hänsyn till utifrån det lidande både A2 och kvarka ger dessa individer med onödigt lidande.

Så min fråga blir, anser du som hästägare att ATG ska införa samma regler med vaccination inom travet som vi inom ridsporten har eller tycker du att det är ok att ATG har egna regler som lätt leder till att deras hästar även sprider smitta till ridsporten med ekonomiska förluster vilket kanske inte är i närheten av dom förlusterna en inställd V 75 omgång innebär men ett stort onödigt avbräck för dagens sportutövare inom ridsporten.

Är det verkligen meningen att dagens ridsport och deras hästvård ska drabbas av travets nonchalerande och brist på god hästhållning??

Senast ändrad:
Sv: Är din häst vaccinerad mot A2??

Ja mina är vaccinerade mot det trots att dom knappt träffar andra hästar just för att det är så smittsamt. Hästarna kan ju bli sjuka, men inte lika kraftigt och ffa inte med samma följdsjukdomar som kan bli.

Där det samlas många hästar så anser jag att dom ska vaccineras, just för smittspridningen..

Visserligen så kan ju en vaccinerad häst smitta, emn om alla var vaccinerade så skulle utbrotten av A2 vara betydligt mildare..

Pengar och pengar,, djuren ser man inte en skymt av att man enligt lagen tar hänsyn till utifrån det lidande både A2 och kvarka ger dessa individer med onödigt lidande.

Det du glömmer bort, eller väljer att bortse ifrån, är att "pengar och pengar" kommer inte till en A2-häst.
Därför är ditt "pengaresonemang" ytterst motsägelsefullt.

Jag hänvisar till Krims inlägg, så kanske du kan sätta dig ner och ta ett djupt andetag:;)

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=11676560&postcount=283

Min gamling är vaccinerad, fast vi aldrig nästan lämnar stallet. Förutom då akut in till Ultuna pga kolik i januari i år.:(

Jag har för mig att det kommer krav på vaccination inom travet igen?!
Minns jag så fel? Dock kan jag inte minnas tidsplanen.

De har väl insett att det trots allt är en fördel med vaccination...

Samma här, fast han åker bara om han flyttar eller måste röntgas. Men det flyttas ganska mycket hästar in och ut i stallet som kan dra med sig smitta.

Tycker det är jättekonstigt att travet inte behöver vaccinera, där är det ju verkligen rullians på hästarna och behövs mer än inom någon annan hästsport!

Är faktiskt förvånad att det inte är tvång! Nu har även Åby i Göteborg smittats så det sprids fort!!

Har naturligtvis min häst vaccinerad. Hade haft det även om jag inte var tvungen, för att min häst skall slippa bli sjuk helt enkelt.

Hur är det inom galoppen? måste de vaccinera?

Mina hästar är givetvis vaccinerade och skulle så vara även om det inte vore tvång inom ridsporten för att få tävla.

Mina travare är inte vaccinerade. Vi får se hur sjuka de blir och vilket lidande jag utsätter dem för.
Jag är emot vaccin även på människor.
Det är inte utav ekonomiska skäl jag väljer att inte vaccinera. det är ju inte speciellt dyrt -dyrare är det att låta hästen stå sjuk i stallet.
Är det verkligen meningen att dagens ridsport och deras hästvård ska drabbas av travets nonchalerande och brist på god hästhållning??
Hästar är ju inte garanterad smittfri för den är vaccinerad -eller? Och de som är vaccinerade sägs ju få det lindrigare.
gulan

Hmm, tänk på vad många som klarat sig från allvarliga sjukdomar sedan vaccinerna kom. Polio, stelkramp, tuberculos, difteri mm.

travet här på gotland är oxå stängt pga A2. stängdes igår.
jag har min häst i ett närliggande stall och är glad att jag har vaccinerat, det värsta här är att hästkliniken ligger på travets stallbacke! så den är oxå stängd.

Det kommer uppenbarligen att bli obligatoriskt med vaccination inom travet:
"- Det är spikat att vaccination blir ett obligatorium från och med 1 januari 2010. Med facit i hand kanske vi skulle ha inför det tidigare men det är alltid lätt med facit i hand, säger Stig Hägglund."
Länk: http://www.trav.cc/news/news_pres.php3?nr=800038185

Våra (islandshästar) vaccineras inom årsintervallet, annars är vi faktiskt inte välkomna ens på kurser på vissa anläggningar. Inom tävlingsreglementet finns sedan också krav, och internationellt följer FEIF reglerna som FEI har (max 6 månaders intervall).

Min häst är vaccinerad trots att jag inte tävlar. Många ridhus har krav på att hästarna ska vara vaccinerade för att man ska komma dit och träna. Desutom står hästen i ett relativt stort stall. Jag vet inte om vi har haft praktisk nytta av vaccineringen - han har ju alltid stått tillsammans med hästar som varit ordentligt vaccinerade. Han har varit lite småsnuvig några gånger bara. Jag har inget emot vaccinering, utom prislappen förstås. Jag har aldrig under ina 25 år som hästägare varit med om att någon häst har reagerat negativt, men jag vet att det finns en eller annan undantagshäst som gör det. Så är det väl med de flesta mediciner.

Det ska bli spännande att se om vi slipper alla dessa epidemier med inställda tävlingar och träningar även för vår del när travet börjar vaccinera.

Det ska bli spännande att se om vi slipper alla dessa epidemier med inställda tävlingar och träningar även för vår del när travet börjar vaccinera.

När??? Om travet nu tänker införa krav på vaccination vilket vi verkligen får hoppas.. Dom har varit en smitto bomb inom ridsporten allt för länge men eftersom ridsporten inte omsätter dom pengar travet gör så har dom ryckt på axlarna. Tänk att så fort travet inser hur många tävlingar och hur mkt pengar dom förlorar dagligen när dom tvingas stänga,, då först börjar dom reagera.

Inom travet går och har alltid pengarn gått före hästarnas välbefinnande!!!

År det en trendbrytning på gång??

Inom travet går och har alltid pengarn gått före hästarnas välbefinnande!!!

Du måste ha haft taskig barndom eller nåt...

Vaddå konstig och klart diskriminerande och total fördomsfull kommentar :mad::mad::mad:

Det är väl inte sånt skit du sprider runt i ridstallarna där du skor får vi hoppas

AM

Liknande trådar

Hästvård Tydligen så har det tagits fram ett nytt vaccin mot kvarka, och det är nu tillgängligt i Sverige. Någon som hört något om det? Är det...
Svar
8
· Visningar
1 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar