Är detta verkligen rimligt ??? Va tycker ni ???

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Gelmir

Står i ett stall idag med 7 boxar och vi är endast 3 inhyrda !! I kontraktet så står detta som gjorde mig förvirrad och har aldrig varit med om tidigare och va tycker ni man ska göra ????

Kostnader för uppstallning:

För uppstallning erlägger hästägaren förskottsvis för kalendermånad 1000 kr för "boxplats"

Denna uppstallningskostnad gäller under förutsättning att hästägaren/fodervärden minst 5 gånger i veckan hjälper till med in och utsläpp
samt morronfodring av samtliga 7 hästar i stallet.

Alltså de känns som att vi ska betala för att hjälpa till med In/Utsläpp och morronfodringar... Ägaren själv har mega oregelbudna arbetstider och belastar
oss inhyrda med massa hjälp.... Jag har 3.6 mil varje dag till stallet och hem igen och ja måste då åka ut 2 ggr om dagen om jag har många morronfodringar. :mad:

Va tycker ni och va har ni för avtal i era stallar och va ingår i eran hyra, vi får betala 750 för höt i mån och då ingår max 13 kg hö per dag. Jag har aldrig haft ett sådant här avtal förut.... :confused:

Sv: Är detta verkligen rimligt ??? Va tycker ni ???

Du har skrivit under ett avtal där du betalar 1000kr för boxen förutsatt att du åtar dig det som står i kontraktet.

Alltså gör du det som står i kontraktet eller så hittar du en annan stallplats.

750kr/månad för upp till 30x13kg = 390kg hö är inte dyrt, mindre är 2kr/kg.

Det här är sånt man ifrågasätter innan man skriver på avtalet och flyttar till stallet.

Du kan inte ha några åsikter om hur stallägaren ska formulera sina avtal - tycker du inte att avtalet passar dig så kan du bara göra en sak; välj annat stall.

Det finns lika många olika avtal som det finns stallar... så både priser och omfattning på åtaganden varierar ju väldigt. Som hyresgäst ska man kolla upp vad som gäller innan man skriver på kontraktet. Antingen accepterar man det som står eller så söker man sig någon annanstans.

Själv skulle jag inte ha möjlighet eller lust att stå i ett stall med så många åtaganden per vecka som ts har i sitt stall, därför har jag valt ett annat alternativ. Var och en får ju hitta ett stall där rutinerna stämmer för en själv, tex med arbetstider och körväg etc.

Har du accepterat kontraktet kan du bara göra en av två saker. Säga upp avtalet eller gilla läget.

Ni får lägre hyra mot större insats. En fullserviceplats hade gått på minst det tredubbla. Man får vad man betalar för.

Förstog inte vad som inte skulle vara rimligt:crazy:.. 5 gånger i veckan är inte mycket enligt mej. Kostnaden är inte heller något tt bråka över.
Men det är vad jag tycker:laugh:

Nja inte här ute så är hyrrorna "billiga" men ja tycker det låter dyrt med tanke på att ja vet ingen som har 1000 kr för en box och sen ska man ha 5 dagar i veckan för Ut/Insläpp.... det var det jag tänkte på bara va andra tar, ja har stått i några andra stall under mina år och har aldrig betalat över 2200:- i hyra och då har allt ingått och har inte behöft göra något själv...

Då kan jag säga att du bidragit till ekonomisk brottslighet. En genomsnittlig varmblodig häst äter för runt 1000-1500 kr/månad. Så kan du göra baklängesräkning hur mycket som är kvar till gödselhantering, strö, kraftfoder, el och timlön till den som utför arbetet.

moderatorn kan ta bort denna tråd..... !!!!

Det där var hårt, "Ekonomisk brottslighet"? Hur tänker du då? För det första kan du inte säga hur mycket TS häst kostar i månaden då du A. inte vet om den äter samma mängd som en "genomsnittlig varmblodig häst" (såvitt jag vet vet du inte ens om det är en varmblodig häst) B. inte vet var i landet TS bor och hur mycket foder kostar. För det andra finns det inga lagar som säger att en stallägare måste tjäna pengar på ett arbete som lägg på ett stall. Inte någon anna verksamhet heller för den delen. På det viste skulle vi alla ha gjort oss skyldiga till samma brott, säg det café (för att ta ett av många exempel) där ägaren får en skälig timlön för alla timmar som läggs ner? Åtminstonde inte under de första, säg tre åren.

Nej det var för att jag känner ägarna mycket väl och tipsade om denna tråd till dem! :idea:

Nu har jag bara stått där på sommarbete pga flytt till Luleå men om jag inte skulle ha flyttat skulle jag stått kvar alla gånger, det är ett helt fantastiskt stall och ägarna ställer alltid upp! :laugh:

Har man skrivit på ett kontrakt har man accepterat och godkänner allt som står i kontraktet. Gillar man inte läget är det bara att ta sitt pick och pack och flytta någon annanstans. Finns knappat någon som tvingar dig stå kvar där.

Med det priset finns det gott fog att misstänka att det rör sig om svart verksamhet. Vilket är ekonomisk brottslighet. Jag tror oerhört få stallägare sliter i stallet gratis - när de inser att de gör det gratis.

Står i ett stall idag med 7 boxar och vi är endast 3 inhyrda !! I kontraktet så står detta som gjorde mig förvirrad och har aldrig varit med om tidigare och va tycker ni man ska göra ????

Kostnader för uppstallning:

För uppstallning erlägger hästägaren förskottsvis för kalendermånad 1000 kr för "boxplats"

Denna uppstallningskostnad gäller under förutsättning att hästägaren/fodervärden minst 5 gånger i veckan hjälper till med in och utsläpp
samt morronfodring av samtliga 7 hästar i stallet.

Alltså de känns som att vi ska betala för att hjälpa till med In/Utsläpp och morronfodringar... Ägaren själv har mega oregelbudna arbetstider och belastar
oss inhyrda med massa hjälp.... Jag har 3.6 mil varje dag till stallet och hem igen och ja måste då åka ut 2 ggr om dagen om jag har många morronfodringar. :mad:

Va tycker ni och va har ni för avtal i era stallar och va ingår i eran hyra, vi får betala 750 för höt i mån och då ingår max 13 kg hö per dag. Jag har aldrig haft ett sådant här avtal förut.... :confused:

Som det är skrivet tolkar jag det som att det är möjligt att köpa till tjänster. Du kanske kan betala för att slippa utsläppen och därigenom bara behöver köra till stallet en gång per dag.

När flyttade du in i stallet och när kom kontraktet? Har du skrivit under det?

När ett nytt kontrakt införst ska det gamla sägas upp med så lång uppsägningstid som du har när du ska flytta (minst).
Sedan ska det nya skrivas på och vägrar du så står du utan kontrakt och är uppsagd från det datum som du blev informerad om att det skulle bli ett nytt kontrakt och ägaren dessutom sa upp det gamla kontraktet, dvs du står utan stallplats från det datumet!

Inte kul att höra men det är å andra sidan stallägaren som väljer vad ni ska betala. Det finns ingen lag som säger att hon/han måste ligga under en viss summa. Vill h*n ta ut 10.000:- i månaden i hyra så är det upp till stallägaren (sen ska det till ett sjujäklars lyxigt stall för att folk ska betala det, och det ska vara i rätt område, typ Stockholms finaste stall...)
Vill du inte betala 1750:- i månaden och dessutom ha jour (vilket är vanligt) så får du helt enkelt säga upp dig, betala uppsägningstiden och flytta.

Det slutar aldrig att förvåna mig att folk skriver under kontrakt och sedan efteråt kommer på att de inte gillar vilkoren i det. Vad tror man att ett kontrakt är för något?

Att man sedan tycker att man får betala för att komma och jobba i stallet ...
Alla hästägare borde prova att driva ett eget stall, så att man fattar vilka kostnader det innebär ...

Jaha? Du kände till TS som privat? Hoppas hon inte hamnar i trubbel på något vis ör att ha startat en tråd på internet för att fråga saker. Hon fick inget medhåll och inser säkert att allt är fullt rimligt.

Det där va väl ändå onödigt??! TS ställer frågor här, får svar och verkar inte vara upprörd av svaren hen får här, utan hen har undrat över något och inte på något vis hängt ut en enskild person/firma.
Säger som lady_mike, hoppas inte TS råkar i trubbel för detta...

Det enda jag tycker låter märkligt är att ni är 3 inhyrda och ska ha 5 pass var per vecka, då är ni alltså mer än en person för att släppa ut hästarna? Eller är det jag som är trög?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 296
Senast: kattan1974
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 030
Anläggning Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen? Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms: - Relativt nybyggt stall med ljusa...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
18 162
Senast: fio
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama