Är detta verkligen hur det går till?

Nethril

Trådstartare
På vår valpkurs har vi tre lagotto (och kursledaren har en) så totalt fyra.
Nu på sista tillfället hade vi päls- och sjukvårdsgenomgång.

"Fröken" tar upp en av lagottosarna (6 mån gammal) och visar insidan öronen för matte som är nybörjare på rasen. Med på kursen är också hon som fött upp denna hund och har med sig ett kullsyskon.

Fröken tar ett stadigt tag om hundens ansikte och börjar rycka stora tussar med päls ur öronen. Hunden skriker till i varje drag varpå fröken säger att jaaa, det gör lite ont detta men det måste man göra. Hon tar på nåt öronpulver så det ska bli lättare att få tag i pälsen och rycker och rycker och jag börjar bli ordentligt illamående. Hunden är klart stressad och flåsar ordentligt. Tittar bedjande på försiktiga matte som står brevid och försöker krångla sig loss. Då kommer uppfödaren och tar ett tag om hundens bakkropp också så hon inte kan smita.

Frågar om det verkligen måste ryckas ut sådär? Finns det inget annat sätt? Och får till svar att nej, man gör såhär.
10 ryck senare är jag beredd att gå ut och åka hem men som tur är slutar fröken då och skrattar lite åt att jag inte har någon pälsvård på min whippet.

Alltså, är det verkligen såhär man gör? Lagotto är alltså avlade så att man måste rycka håren ur öronen på dem annars blir de som en vaxartad strut ner i hörselgången och blir inflammerad och hunden blir "döv" som de sa?

Någon med rasen som kan tala om hur man gör?

Ska det prompt bort tänker jag att det ju då vore bättre att söva hunden och bränna/rycka sen.

Sv: Är detta verkligen hur det går till?

Svaret blir både ja och nej.

Ja, man rycker håret ur öronen, för att det helt enkelt lätt blir skit i öronen och för mycket hårväxt ger grogrund för inflamationer. Med det inte sagt att alla lagotto har för mycket hårväxt.
Dessutom kan det bli fel om man rycker fel och för ofta.

Sen kan man ju diskutera om en vanlig valpkurs är rätt forum att undervisa i detta, undervisningen borde ju vända sig till alla, även om det tydligen var fler pälsbollar i församlingen.

Sen övar man i lugn och ro med valpen hemma, inte på nån hundklubb.

Ja, det är så det går till. Sedan låter det som att hunden du nämner inte fick någon mild behandling. Jag har jobbat som hundfrisör och fick dagligen rycka päls ur öronen, det gäller inte bara lagotto. Tax, pudel, shih-tzu, basset griffon osv, många raser med en rikligare hårväxt har problemet. Att använda öronpuder så man får ett bättre grepp underlättar samt en peang som inte går att låsa så man når stråna som sitter längre ner i hörselgången. Jag tog några få strån i taget för att det inte skulle göra ont, många hundar tyckte då det kliade lite skönt. Att rycka ur för stora tussar gör självklart ont. Öronen vård är något som djurägarna måste göra mellan trimningarna så att öronen får "andas". Hålls inte pälsen efter blir det instängt och kladdigt och på sikt elaka öroninflammationer. Har det gått så långt är det veterinärvård som gäller och i värsta fall får man söva ned dem för att plocka bort pälsen. Klipper man pälsen i öronen blir den grövre och rikligare, dessutom är det otäckt att Ha vassa redskap i närheten av öronen om de skulle ruska på huvudet. Skulle man söva hunden varje gång det behövs tas öronhår skulle det bli många gånger under hundens livstid.

Tack för era svar.

(MEN HERREGUD!) Varför har vi avlat fram detta? Antar att det följer med pälspaketet i övrigt hos de raser du nämnde Turali.
Är fortfarande lite chockad och tycker att det kändes skönt att det inte bara var jag som tyckte det var lite väl hårt att köra på för första gången mitt på valpkursen.

Jag blir vansinnig. Man håller inte fast; man lär hunden att vara stilla och avslappnad vid hantering. Det ska inte göra ont. Klipp för bövelen.

Kärringarna borde hållas fast och få stora tussar hår bortslitna från känsliga kroppsområden, så de lär sig veta hut.

:rage:

Där uttryckte du ganska exakt vad jag egentligen tänker!

Nu har jag inte Lagotto utan en Dvärgschnauzer men med riklig växt av öronhår. Jag plockar ur hans öron...plockar....inte rycker. Han accepterar det men gillar det inte så jag försöker göra det så avslappnat som möjligt. Brukar passa på när vi sitter i soffan och ser på tv. Lägger honom i mitt knä och häller lite pulver på och sen plockar jag lite då och då samtidigt som jag varvar med lite kli, klapp, smek och godis.

Det finns trevligare sätt att plocka öronhår än det du fick se. Det lät INTE kul för hunden. Man vill ju göra även de obehagligare sidorna av hundvården så behagliga som möjligt för sin vovvis!

Har också en trimras, riesenschnauzer. Det är faktiskt så att om man väntar till håret är moget tycker hunden att det är skönt när man rycker öronhår, på samma sätt som den kan tycka det är skönt med öronmassage. Klippraser som pudel och lagotto kan jag inte uttala mig om.

Hundar har päls i hela hörselgången så utan att sedera hunden har man ingen chans att få bort all päls, men visst kan man plocka det ytligaste, men då får man vara försiktig!

Har just behandlat min hund för öroninflammation. Veterinären sa att jag inte har en chans att hålla efter håret långt ner vid trumhinnan till exempel. Har man problem med öronen finns jättebra öronrens man kan hålla efter med.

Senast ändrad:

Jag har dvärgpudlar, och jo, man rycker öronhår på pudlar. Men det ska absolut inte göra ont!

Rejält med barnpuder på, och så en liten tuss i taget. Peang skulle jag aldrig våga använda, jag föredrar fingrarna.

Tack för era svar.

(MEN HERREGUD!) Varför har vi avlat fram detta? Antar att det följer med pälspaketet i övrigt hos de raser du nämnde Turali.
Är fortfarande lite chockad och tycker att det kändes skönt att det inte bara var jag som tyckte det var lite väl hårt att köra på för första gången mitt på valpkursen.

Word!! Hur i helvete tänker man när man avlar fram hundar som kräver detta för att behålla hälsan? Tortyr är vad det är!!

Mina hundar har massor med päls i öronen och alltid haft. Rycker inte håret då det inte behövs. Aldrig haft problem. Hår i hörselgången leder INTE till öroninflammationer eller -infektioner. Däremot är det en predisponerande faktor, men det leder aldrig ensamt till sjukdom utan det beror alltid på något annat. Man kan till och med orsaka infektion eller inflammation genom att rycks håren då det blir som små mikrosår efter varje hårrot och där kryper gärna bakterier och jästsvampar ner och orsakar infektion.

Jag brukar rekommendera folk att raka insida öronlapp istället och hålla noga koll. Har man dock en hund som får återkommande problem kan det vara bra att även rycka håren i hörselgången, men man bör också göra en utredning för att hitta en orsak till problemen (som ofta beror på allergi i olika former). Många raser där detta hårryckande praktiseras är ju oftare allergiska än andra raser till exempel pudel men även lagotto, cocker, alla typer av vita små fluffiga vovvar (bichon, malteser) golden retriever etc.

Ska man rycka hår på en valp så börjar man väl med några enstaka hårstrån varje kväll och inte så som du beskriver...

Senast ändrad:

Har just behandlat min hund för öroninflammation. Veterinären sa att jag inte har en chans att hålla efter håret långt ner vid trumhinnan till exempel. Har man problem med öronen finns jättebra öronrens man kan hålla efter med.

Precis, bättre att införskaffa ett bra öronrens och använda emellanåt än rycka håren jämt och ständigt. Fungerar jättebra!

Ja, på vissa individer måste man plocka öronhåren. Dock måste det ju läras in lugnt så det blir en del av all pälsvård en lagotto behöver och inget som bör läras ut sådär. Stackars hund!

Nej, bara komma på tanken att gå så hårdhänt fram...:banghead: Mina pudlar gillar inte någon form av kroppsvård, men det gör absolut inte ont på dem när jag rycker öronhår på dem. Pudlar är inte direkt stoiska, gör något det minsta ont får man reda på det!:D

Många raser där detta hårryckande praktiseras är ju oftare allergiska än andra raser till exempel pudel men även lagotto, cocker, alla typer av vita små fluffiga vovvar (bichon, malteser) golden retriever etc.

Man rycker inte öronhåret på amerikansk cocker. Vi klipper. Jag har aldrig hört att någon amrisfrisör rycker (och jag umgås med många).

Jag måste rycka håret i öronen på min ena dvärgschnauzer. Hon har ofta öroninflammation som mycket troligt kan bero på hennes allergi. Jag brukar använda peang men jag sticker inte ner den i hörselgången utan tar bara det jag får tag i som jag ser. Nästan varje gång jag rycker håret så kommer det ut flera hårstrån som är ca 5 cm långa och ganska sträva. Kan tänka mig att de killar ganska mycket i öronen då. I övrigt klipper jag med maskin, både in och utsida av örat. Jag håller inte fast henne och hon verkar nästan tycka att det är skönt när jag rycker ut de där långa stråna ur öronen, annars är hon en rätt så elak hund om det gör ont men just det där accepterar hon konstigt nog.

Min andra dvärgschanuzer har jag knappt rykt öronhår på utan bara klippt med maskin på insidan av öronlappen.

Har en lagotto nu 1,5 och jag tyckte just den biten var jobbig då jag tyckte min teknik inte var bra. Lät min hundfrisör visa mig flera gånger och första gången tjöt han lite grann men hon tog bara väldigt lite och bad mig att flera gånger i veckan pilla med hans öron för att vänja han. Som man vänjer in kloklippning ;) Inget övervåld utan lugnt och försiktigt hela tiden.

Nu har jag lärt både honom och mig hur det ska göras för att det ska bli bra. Min hund har ganska mycket hår men aldrig haft inflammation trots att jag under säkert ett halvår inte gjorde något alls. Jag sniffar i hans öron regelbundet och det luktar aldrig konstigt därför lät jag det vara så länge.

Nu kanske jag pillar bort lite hår kanske var tredje månad och han ligger helt avslappnad i soffan där jag brukar få för mig sånt när jag tittar på tv. Tjuter aldrig utan precis som vid kloklippning och annan vård så somnar han nästan :)

Främst sommartid tror jag det är viktigt om man badar mycket med sin hund.

Det råder vad jag fattat lite delade meningar om detta inom rasen. Endel menar att deras hund inte hade problem förrän man började plocka och därför plockas ingenting medan andra hävdar att det måste plockas för att inte få problem. Man känner nog sin hund bäst (som vanligt ;) ). Själv kör jag nog någonslags medelväg dvs plockar men inte nitiskt.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 389
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 059
Senast: inverterad
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 620
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 351
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar