Är detta rätt?

Bejbie

Trådstartare
Jag stod inhyrd i ett stall i vintras och min häst skulle gå i egen hage då han är väldigt elaka mot andra hästar, vilket var helt ok för henne. MEN hennes unghäst stod och drog i staketet och lyckads komma in i "min" hage och det blev helt galen båda hästar sprang runt och till slut drog de upp staket och kom ut därefter kom den äldre hästen med ut och alla tre hästarna sprang runt på gårdsplanen. (Fick höra detta i efterhand). Detta hände ca 3 ggr både jag och den andra inhyrda gästen började tröttna på detta eftersom de kan hända en olycka när hennes unghäst drog igenom staket och tog med alla hästarna ut.

Vi sa till flera ggr att hon måste fixa staket och se till att hennes häst håller sig där den ska. MEN icke, jag och den andra inhyrda fick stå och fixa detta.

Står i kontraktet att hyresvärden ska se till att hagar och allt som har med ute att göra ska vara helt m.m. (Våra egna boxar och ta upp bajs i hagen skulle vi sköta själva).

Nu står ja dock inte kvar i detta stallet, men om detta skulle hända i framtiden vad ska man göra då?

Sv: Är detta rätt?

Det bästa tipset jag har att ge är dessvärre att hellre flytta än att bråka om vem som har rätt, eller stå ut och gilla läget.

Passar det inte, för båda parter (att man inte är överens, inte följer kontrakt mm), är det lika bra att flytta.

Har varit med om hyresvärdar/stallägare som inte hållt på sina egna uppskrivna punkter i kontraktet och man känner missnöje som hyresgäst för att betala för något avtalat som inte drar jämt i verkligheten..men det är ingen idé att bråka om det såvida man inte vill göra en rättslig process av det hela och då ska det gälla något riktigt stort som gör det värt har jag tänkt.

Under tiden ang hagproblemet hade jag nog dock varit så "elak" att jag hade:
1.vägrat släppa ut hästen tills hagen är optimal igen
2.tagit in hästen ifall den var ute för att förhindra att den kommer lös, hoppar in i andra hagar eller tar med sig de andra hästarna på vift
3.varit tydlig med att tala om att kräva skadestånd ifall min häst skadar sig pga detta

Senast ändrad:

Okej:)

Ja jag flyttade efter de hade smitit igen, då min häst gick omkull ganska bra. Ägaren ville inte stå för något eftersom hon tyckte att det var alla hästarna fel och inte hennes bara. Då hade hon "lagat" staketet med hoppstöd och då var de ingen ström i heller. Vilket också stod att strömmen ALLTID skulle vara på när det var hästar i hagen och den som tog in sist skulle stänga av strömmen.

Står i ett super stall, men man har ju detta bakom sig och är jätte rädd ifall detta ska hända igen:(

Eftersom det står i kontraktet att hon ska sköta detta så är det ju så det är !! Man får helt enkelt vara på tills det blir gjort..
I annat fall hade jag flyttat hästarna , hade ju bara visat brist på respekt!!!!

Hoppstöd som hagpinnar? Ja justja..
Det är inte hästarnas fel utan såklart var det hennes fel att stängslet inte var i brukligt skick. Man får väl tänka efter lite vad ett stängsel är till för, jo att hålla hästarna på plats innanför det. Gör de inte det så är stängslet inte tillräckligt bra.

Men vissa stallägare är det inte lönt med, de ligger hellre på soffan och ser pengarna rulla in och tror inte på att extra renoveringar eller annat fix existerar på stallbyggnader/hagar kan tillkomma... Sådana är bara att bojkotta ;)

I såna fall betalar jag hellre en högre hyra, men att underhåll ingår än en låg hyra där ingenting görs.

Senast ändrad:

Ja det är väl så, men om detta skulle hända igen om det står som det gjorde i mitt kontrakt. Hur går jag vidare? Försöker prata vett i ägaren eller ger upp igen??

Påtala bristerna och ev avtalsbrott.
Händer det inget måste man ta ställning därifrån om man vill driva på ytterligare, eller flytta.

Handlar det om skaderisk för hästen så hade jag i alla fall påtalat att jag kommer att kräva skadestånd om den skadar sig pga något som är avtalat att stallägare ska göra, tex åtgärda brister etc men inte underhåller det.

Antar att man kan luta sig mot djurskyddslagar även? Utrymmen mm måste ju vara efter vissa mått och vara säkra.

Jag skulle nog prata om det direkt innan jag skrev på något. Vill gärna att det står inskrivet att reducerad hyra utgår om hyresvärden inte följer sin del.

När jag hade hyresgäster och t.ex. blev sjuk så dom fick hjälpa till med min häst, stall och hagar (låg på sjukhus i 4 månader) så behövde dom inte betala full hyra. Skulle absolut lägga in nåt sånt i ett avtal igen om jag skulle börja hyra ut platser.

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 167
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 046
Senast: Sel
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix