är detta oki??!!

LadySara

Trådstartare
har sett att många väldigt många till å med i denna stad tränar sina hundar på platsliggning med störande moment.. så långt oki.. men dom lägger sina hundar precis utanför stormarknadens huvudingågn.. ca 1 m från ingången.. i mina ögon är detta INTE oki...

hade jag varit hundrädd hade detta nog fått mig att vända å inte våga gå in i affären. vid samma affär tränar de även på själva parkeringen... har vid flera tillfällen sätt dem säga till folka som parkerar bilarna att nej här får ni itne parker vi tränar här....

sambon blev förbannad å parkerade mitt i där de tränades. fick en rejäl utskällning då.. är de konstigt att hundmänniskor får dåligt rykte...

vad tycker ni är de oki att träna mitt på en parkerin tex en fredags em halv 5??? när de är rusning till äffären??

händer detta där ni bpor ?? tränar ni själva på såna här ställen??

Sv: är detta oki??!!

Jag har då aldrig stött på något liknande här. Men visst finns det folk som tränar sina hundar, men på ett kanske mer 'lämpligt' ställe än vid utgången på en stormarknad.

Men å andra sidan så är det ju ett fritt land vi lever i så varför ska man inte kunna träna sin/a hund/ar på offentliga platser för? Någon gång måste man trots allt 'avancera' platsliggningen med större störning och då är väl ex. en stormarknad ett perfekt ställe att träna på. Det är iaf det Jag tycker. Och så länge hundarna är under kontroll så varför inte?
Man kan lika gärna stå utanför utgången med sin hund och vänta på någon, då är det ju ingen som gnäller såvitt jag vet.

Men på en sådan livlig parkering däremot, det skulle kännas lite för riskabelt för min del, det är många som åker hem från jobbet som vill hem fort, stannar för att handla på vägen, ser en ledig P-plats och parkerar innan ngn annan snor platsen. Och då är det inte alltid så lätt att se en liggande hund där.:crazy:

jo självklart är de juh bra att träna sin hund på livligare platser.. men att lägga sin hund lös å gå en bit därifrån..

som hundrädd skulle jag antagligen bli livrädd för att gå förbi för tänk om hunden anfaller... är man rädd så är man...

borde de inte finnas andra plaser för att ha tränaingar på?? dett är tyvärr en människa som tar betalt för sina träningar...

Håller med Nikkis om att det är ett fritt land att träna i men tycker att det är olämpligt med situationen du beskriver.Ibland tycker jag att vi hundägare få ta väldigt mycket skit bara för att vi finns till så därför kan jag bli lite sur över att vi inte få vara någonstans.Jag förstår om ni kan vara hundrädda men de flesta har dock bra koll på sina hundar och beter sig artigt om man säger till att man är hundrädd.

Jag tränar ofta platsliggning på offentliga platser.
Givetvis inte precis vid utgången 5 på eftermiddagen eller mitt i en parkeringsruta.
Däremot kan jag lägga honom brevid en affär, eller på någon gräsplätt mellan två parkeringsrader.
Jag har aldrig varit med om någon som tycker att det stör, däremot många som kommer fram och tycker att hunden är duktig och söt och allt.

Jag tycker att även jag med hund måste få finnas till och vara där andra är, men självklart lägger jag inte min hund mitt i utgången eller på någon ruta så att folk inte kan parkera.

dom kör helt vanliga träningar på denna parkering.. inte just bara platsliggning... borde väl finnas tex en äng eller nått... å sen vara oförskämda å säga till folk som kör på parkeringen att här får ni inte parkera... de är juh tyvärr sånt som gör att vi med hund oftast är såna som folk blir irreterade på.. de tycker att vi är ivägen för att några få verkligen är det..

dom kör helt vanliga träningar på denna parkering.. inte just bara platsliggning... borde väl finnas tex en äng eller nått... å sen vara oförskämda å säga till folk som kör på parkeringen att här får ni inte parkera... de är juh tyvärr sånt som gör att vi med hund oftast är såna som folk blir irreterade på.. de tycker att vi är ivägen för att några få verkligen är det..

Men är det en offentlig/allmän parkering så är det fortfarande fritt fram!
Om det dessutom finns en P-automat så kan man, om man är lite smart och näsvis ta och betala för en eller fler P-rute platser, och då är det skit samma om det står en bil parkerad, en kundvagn eller ett hundekipage där som tränar. Har man då betalat för 'sin' ruta så har man. End of story.

Jag har också tränat på parkeringar, dock på mindre livade sådana då min egen hund fortfarande är ung och jag inte riktigt vill riskera en fartgalen bilist som letar efter P-plats och bara råkar köra över min hund!
Men jag tycker att det är bra att träna på alla möjliga platser och så länge man tar sitt ansvar och håller hunden under kontroll så ska man få göra det vart som helst där det är tillåtet.

Ang. att vara oförskämd har inget med att göra att man är hundägare och tränar. Jag stöter betydligt mkt. oftare på griniga och sura gamla tanter eller trotsiga tonåringar på gatan än en sur hundägare.:smirk:

Senast ändrad:

detta är parkeringen till en stormarknad ett systembolag ett leksaks affär färgbutik.. mm mm... dvs MYCKET bbilar.. trodde itne att man fick ha träningar där man tar betalt av deltagarna på en vanlig parkering faktiskt...

Jag tränar på offentliga platser. Gärna utanför ICA när det är en Fredag innan storhelg. Såklart att det finns ängar och brukshundsklubbar men man tränar enbart för störningens skull. Vem säger att det bara är handlande människor som får gå på parkeringen? Självklart ställer jag mig inte i en parkeringsruta och vägrar flytta på mig, eller 1 meter framför ingången.

detta är parkeringen till en stormarknad ett systembolag ett leksaks affär färgbutik.. mm mm... dvs MYCKET bbilar.. trodde itne att man fick ha träningar där man tar betalt av deltagarna på en vanlig parkering faktiskt...

Varför skulle man inte få ha det? Dom kanske har talat med 'chefen' för marknaden och fått ett godkännande av att få vara där och träna??

En gång på våran valpkurser fick vi åka T-bana och ha en liten 'bana' att ta oss igenom på stationerna för miljöträning, är det också fel tycker du? För vi betalade faktiskt till kursledaren som tog oss dit.
Jag förstår ärligt talat inte ditt problem, varför hänger du dig upp på att dom håller betalda träningar på en allmän parkering för?
Och får dom inte det blir som säkert tillsagda förr eller senare.

Sen om hurvida 'OK' det är eller inte enligt privatpersoner kan man diskutera om i evigheter, så länge det är lagligt.

Senast ändrad:

frågan är juh är de lagligt??

Vilket då? Att träna på en parkeringsplats eller att tränaren tar betalt för sina tjänster? Eller båda saker kombinerade?
Jag kan inte svara på din fråga då jag inte vet vilken stormarknad det gäller. Men du kan ju själv väldigt lätt ta reda på det, åk dit och fråga så får du svar direkt.:idea:

Stormarknaden äger parkeringen o kommer det in klagomål är det nog bara o flytta sig för parkeringen är till för bilar inte hundar.Visar man respekt är det väl okej i mina ögon men vägra flytta sig är ju bara löjligt.

Fattar inte varför man tränar så för finns ingen anledning all störning man vill kan ordnas på en BK i mina ögon med folk och köra störning genom ex stojiga barn o allt som kan hända på en tävling. Knappast man behöver se om hunden fixar lydighet med bilar för tävlingen lär ju inte gå på parkeringen på brukshundklubben.

Men är det nån slags TJH ex bombhund eller nåt sånt då förstår jag att man vill träna i citymiljö, men inte annars.

Även vanliga vardagshundar mår nog rätt bra av cityträning.
Dock förstår jag inte vaför man skulle vara tvungen att okupera parkeringsplatser för det när det finns många fina och mer lämpliga ställen i stan där man inte är i vägen.

Även vanliga vardagshundar mår nog rätt bra av cityträning.
Dock förstår jag inte vaför man skulle vara tvungen att okupera parkeringsplatser för det när det finns många fina och mer lämpliga ställen i stan där man inte är i vägen.

Inte vanliga vardagshundar som går lydighets träning på en parkering utan säkerligen tävlingshundar som vill ha störning.

Det du menar är ju vanlig miljöträning som amn gör med valpar/unghundar det gör man ju i stan också inge konstigt.

Behövs och behövs? Man behöver inte spåra på asfalt eller genom bostadsområde heller. Jag gör det iallafall för att ge min hund en utmaning.

Behövs och behövs? Man behöver inte spåra på asfalt eller genom bostadsområde heller. Jag gör det iallafall för att ge min hund en utmaning.

Det får du göra ser ingen mening med det heller. Jag klarar av o ge mina hundar utmaningar på gärden så det räcker för oss. Samma där är det en TJH kan jag förstå det spåret. spåra på ex jord eller grus väg lär duga. men mer okej o spåra på asfalt beroende på hur hunden är i spåret på ex gräs fuskar den där kan man lägga på svårare för den ska få jobba hårdare.

Jag lägger spår precis överallt till Focus, kör lydnad precis överallt, uppletande på lustiga ställen. Allt för att VI ska utvecklas, vill inte fastna i någon jädrans "SBK-träning".

Jag lägger spår precis överallt till Focus, kör lydnad precis överallt, uppletande på lustiga ställen. Allt för att VI ska utvecklas, vill inte fastna i någon jädrans "SBK-träning".

till vilken nytta?

tror du du kommer o få en bättre lydnad för det?
har man en tävlingshund så ser inte jag nån mening med det alls man kan köra all störning som över huvudtaget kan hända på en plan så varför hålla på o slösa energi o tid på sånt.

Vet väldigt få som gör så och dom som jag talat med som gör det har inte uppfattat det som att de fått bättre lydnad utan bara en tryggare hund på olika platser. MEN samtidgt har dom sagt att det kan man få lika bra på o träna på olika planer oftare. Man blir ofta på en o samma plan för det är bekvämt. Så det vore för den sakens skull jag skulle göra nåt sånt.

Senast ändrad:

Till vilken nytta? Jag tycker det är roligt, min hund tycker det är roligt. Det är utmanande för oss båda som jag redan skrivit. Varför ska man stoppa vid ängsspår? Varför inte försöka utnyttja mer av hundens kapacitet?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 984
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka