Är detta ok?

T

tant

Jag börjar nu tröttna på att se hästar i min närhet inte få tillräcklig uppmaksamhet. Vad tycker ni?
Så här är det: Det finns tre hästar två unghingstar,shettisar, och en större häst, ett sto. Den stora hästen står i en liten hage (10 x 5 m) utan skydd för väder och vind, får mat då och då. Vatten byts/fylls på en ggn/dag, en 10-litershink som säkert fryser ganska fort nu. Härom kvällen fick inte hästen gå in förrän kl 23, då var det -23 grader! Inget täcke, ingen mat från kl 17.
Hästarna varken rids eller hanteras.
Får man ha det så här?

Sv: Är detta ok?

:mad:
Tycker inte att det låter bra!
Men en häst får ju vara ute hur lite som helst, men inte MER än tolv timmar utan vindskydd/ligghall.
Du skrev inget om vilken tid dom kommer ut på morgonen.

Ingen mat sedan kl 17:00 lät inte heller kul, men man får hoppas att dom får sen när dom går in iaf:crazy:

Men förutom att dom ev är ute "för länge" så tror jag inte det finns nåt anmälningsbart.
Är dom annars i bra hull, fina omskötta hovar?

Ja Det får man.
Hästarna får både mat och vatten. Vad är problemet. Är hästarna magra?

Sen kan man ju tycka vad man själv vill.
Själv tycker jag att hästtjejer/killar bryr sig om alldeles för mycket om sånt de inte har med att göra.:devil:

Det är upp till var och en hur mycket man rider och hanterar hästarna.

Ja man får ha det så, finns inget som säger att man måste hantera eller motionera sina hästar eller hur man ska fodra dom, däremot får de inte vara ute mer än 12 timmar utan vindskydd säger lagén, men vi har ute våra hästar från 6 - 20 undegfär, UTAN vindskydd... fast iofs har vi bra hagar med skog å så, åsså får d massa hö under tiden d är ute... tyvärr kan man inte göra ngt åt sådant här för hästarna lider ofta inte så mkt som vi männsikor vill tro...måste se till att de är hästar, djur och inte nakenhundar.... fast de behöver mat å vatten hur de än "bor":smirk:

Om de inte fick täcke på sig då, så har de väl säkerligen inte haft det tidigare i vinter heller? Då måste de iaf ha uteckalt tillräckligt mkt päls för att klara MINST den kylan...Shettisar brukar få ganska mkt päls om de inte täckas :crazy:
Min ena nordis klarar LÄTT -35 utan täcke med sin päls...nu har han iåf täcke ändå för han går på lösdrift, men kanske matte är fjantig:angel:

Så länge de inte blir blöta är det nog ok utan vindskydd oxå tror jag.....Man får nog lov att dra någon gräns mellan vanskötsel och vanskötsel...visst kan man tycka synd om dessa hästar, men de FÅR då iaf vatten och mat då....
Här uppe fick de omhänderta två hästar som stått INNE i flera månader, UTAN att ens fått gå ut, de stod med skit upp till knäna och gubben som ägde dem hade de inte ens fått tag i!!! DET kallar jag vanvård....:cry:

Zandrah skrev:
Här uppe fick de omhänderta två hästar som stått INNE i flera månader, UTAN att ens fått gå ut, de stod med skit upp till knäna och gubben som ägde dem hade de inte ens fått tag i!!! DET kallar jag vanvård....:cry:

Det kallar jag oxå vanvård.:(

Shettisarna är inte problemet egentligen, utan den andra hästen.
Den hade täcke från september i +10gr fram tills mitten av dec. så vinterpälsen blev det ganska dåligt med. Hullet är väl inte heller så gott, utan att för den skull vara urdåligt.
Tilläggas kan att hästarna kommer ut vid 07 på morgon och vattnet är fruset redan fram på förmiddagen..... Den har en gammal rostig sågbock att sparka/tugga på.
Hovarna verkas av hästägaren och inte av utbildad hovis!

Den stora hästen är inget kallblod, nån korsning av nåt slag.

japp, de får du
men e de inte bättre att konfrontera ägaren istället för att gnälla här på forumet??

Det finns ingen lag på att hästägare är tvugna att hantera, rida eller på andra sätt engagera hästarna man äger. Det är helt ok att låta dem stå i en hage dag ut och dag in.
Får hästen ordentligt med mat, och tillgång till vatten någon gång under dygnet så är det alltså ok.

Dock skall hästar som hålls ute mer än tolv timmar har tillgång till ligghall. I alla fall om man läser lagen bokstavstroget.

Ja då kan den ju inte ha sååå tjock päls iaf....
Jobbigt med ägare som "inte gör allt för sina djur".....förstår inte...jag har inga barn, men mina djur känns som ens barn juh:love:

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 750
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 161
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 307
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Har två separata frågor, men tänkte de kanske kan gå under samma inlägg vatten ute på vintern är ingen lätt historia. Häromkring ser...
Svar
9
· Visningar
1 583
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama