Är detta normalt?

Bison

Trådstartare
Står i ett stall med islandshäst o reagerade på att de får så lite foder är det vanligt bland islandshästar med så lite foder.
Tex en 7 åring 135cm väger dryga 400kg 3kg hö, 1 kg kraftfoder per dag.

Sv: Är detta normalt?

Tex en 7 åring 135cm väger dryga 400kg 3kg hö, 1 kg kraftfoder per dag.

:eek: :eek: Hur ser den hästen ut??? Har själv en pålle på 142 cm som väger 385 kg normalvikt, han är relativt normalbyggd. Har även ett sto 140 cm som är kraftigt byggd, och vid normalhull och fullt musklad väger 400 kg.

I övrigt är det lite grovfoder ja.

Min gammelpålle får fn 6 kg hösilage med en TS på 70% sen får han även fri tillgång av lucernhack. På det äter han ca 0,5 kg Hestekraft samt 0,2 kg protein och lite lite betfor för att blöta alltsammans

han är ganska tunn, väldigt lite muskler, takås rygg, dsetta är en häst i hård träning, tävlas ganska mkt oxå Han får dock en himla massa tillskott. Jag gissade bara på vikten, han väger antagligen mindre då.

Ägaren förklarade att islandshästar inte behöver mer grovfoder eftersom de omvandlar det till näring :confused: tycker det låter konstigt

Kan den verkligen väga 400kg? Japp 3kg hö är alldeles för lite tom mindre än vad mina shettisar får

Mina islänningar delar varje dag på 15-20 kg hö och ingen av dem är feta. Lagom runda o fina.

han är ganska tunn, väldigt lite muskler, takås rygg, dsetta är en häst i hård träning, tävlas ganska mkt oxå Han får dock en himla massa tillskott. Jag gissade bara på vikten, han väger antagligen mindre då.

Ägaren förklarade att islandshästar inte behöver mer grovfoder eftersom de omvandlar det till näring :confused: tycker det låter konstigt

:rofl: Och det gör inte andra hästar då eller??? På andra hästar passerar det bara rakt igenom utan att de "omvandlar det till energi" ?!! :p

Ja jösses vad folk missuppfattar saker o ting. Islänningar sägs ju vara riktiga grovfoderomvandlare som väldigt lätt tar åt sig näringen ut grovfoder och därför inte kräver så mycket MEN de ska ju inte gå på sånna SVÄLTMÄNGDER för det!!! :eek:
Den väger säkert kring 350kg och ska då ha minst 3.5kg TS dvs absolut MINST 4.2kg. Man ska aldrig ge under den miniminivån!!!
Själv föredrar jag att hålla mig till 1.5kg TS per 100kg. Helst... för att hästen ska få mer än MINIMI och må bra i både psyke och mage.

vem menade du missuppfattade?

min häst väger 540kg o äter minst 12kg grovfoder o 6 kilo kraftfoder.

vem menade du missuppfattade?

min häst väger 540kg o äter minst 12kg grovfoder o 6 kilo kraftfoder.

Jag menar att islänningens ägare som hade sagt sådär till dig har missuppfattat det hela - UPPENBARLIGEN om hon ger sin häst så lite hö för att "islänningar omvandlar grovfoder till energi" (som om inte andra hästar gör det).

SHIT!! Du har ett svårfött fullblod va?? :eek: Som får sådär mycket kraftfoder...

Jag skulle inte kalla det för utfodring. Djurplågeri är vad det är i mina ögon.....:devil: :mad:

SHIT!! Du har ett svårfött fullblod va?? :eek: Som får sådär mycket kraftfoder...

ett halvblod, han såg ut som en pinne när han kom hit i maj, har ökat fodret lite i taget o han har ökat i hullet lite i taget ska dra ner lite på vissa saker snart, han får ju inte bli fet :p

jodu det var just vad jag tyckte men jag vet inget alls om raggisar därför jag frågar här lite diskret, vill inte göra mig alltför osams med dem.

ett halvblod, han såg ut som en pinne när han kom hit i maj, har ökat fodret lite i taget o han har ökat i hullet lite i taget ska dra ner lite på vissa saker snart, han får ju inte bli fet :p

Okej. Jag är inte van alls vid sånna svårfödda typer, håller mest på med nordisar själv som ju är mer eller mindre lättfödda. Så tvärtom problem brukar det vara istället!! :crazy:

jodu det var just vad jag tyckte men jag vet inget alls om raggisar därför jag frågar här lite diskret, vill inte göra mig alltför osams med dem.

Alltså då är det ju mängden HÖ (grovfoder) som är för liten. Inte kraftfodret (beror givetvis på höets värden men det är en annan sak).

jo men det jag reagerade på var alltihop att allt var så himla lite, att de ersätter med små burkar med pulver istället för foder.
Hästarna står på tov oxå. Vid halvnio är maten helt slut då får de vänta till klockan sju nästa morgon sen får det vänta igen till 20.00 innan nästa giva.
Jag har alltid gått på 1.5 kg per 100 kg häst cirkus iaf.

Det är väl snarare tvärtom, islandshästar är synnerligen duktiga grovfoderomvandlare med en tunntarm som är 1 m längre än för övriga raser. Därför bör de först och främst erbjudas grovfoder så långt det är möjligt, och därefter bör man fylla eventuella luckor i intaget.

Det låter väl lite som denna häst har brister på annat också, inte bara i grovfoder.

Senast ändrad:

Om fodret innehåller tillräckligt med protein och Om hästen har fri tillgång på halm som strömedel och Om hästen ser bra ut, så kan en sådan foderstat fungera.
Jag har haft hästar som fått den mängden foder.
Men de har ätit ca 2-3kg halm/dag därutöver.
Och så har de varit i det närmaste feta.

Med ett hö som innehåller 65g smrp/kg och ett kraftfoder på 90g smrp/kg så räcker ju proteinet.
Det blir ju 285g smrp/dag.

TS har berättat att hästarna står på TORV så de har ingen tillgång till halm. Hur mkt smbrp höet innehåller vet nog inte TS ens en gång.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur