Asko
Trådstartare
Jag behöver hjälp! Jag har en skoluppgift om att skriva en text åt regeringen.se som ska handla om klimatmålet, det finns tre frågor som de vill att man ska svara på. Men problemet för mig är att texten ska vara riktad mot 8-10 åringar, de får hjälp till sidan men ska kunna läsa texten själva, och jag har noll idé om vad barn i den åldern förstår
Jag skrev snabbt en text nu, men behöver feedback. Är det fördummande? Eller finns det för svåra ord? Jag har som sagt ingen idé om vad som är lagom för barn i den åldern så jag behöver hjälp.
De har sagt max 800 tecken på varje del, och dessa är rätt så kortare än så jag blir osäker på om jag ska lägga till mera eller inte. Eller vad jag ens ska lägga till
All hjälp uppskattas!
Jag skrev snabbt en text nu, men behöver feedback. Är det fördummande? Eller finns det för svåra ord? Jag har som sagt ingen idé om vad som är lagom för barn i den åldern så jag behöver hjälp.
Vad är Sveriges klimatmål?
Sveriges klimatmål är att fram till år 2045 minska på nettoutsläppen av växthusgaser till atmosfären.
Nettoutsläpp är skillnaden mellan de utsläpp vi gör och det vi gör för att minska utsläppen. När nettoutsläppet är 0 påverkar vi inte klimatet, utan vi blir klimatneutrala.
Efter det är målet att ha negativa utsläpp, så att växthusgaserna i atmosfären sänks.
Detta mål är för att ökningen av temperaturen i världen ska sänkas till under 2 grader, helst under 1,5 grader. Denna temperatur är samma mål som världens länder kom överens om i Parisavtalet.
Vad är Parisavtalet?
Parisavtalet är ett klimatavtal som världens länder har skrivit under på så att alla kan arbeta mot samma mål i hela världen. Detta är första gången hela världen har lyckats göra ett sådant avtal och kommit överens om vad alla ska försöka uppnå. Vi har bundit oss till ett gemensamt mål.
Målet är att den globala temperaturökningen ska vara under 2 grader och stanna vid 1,5 grader.
Vad är Klimatkollegiet och vad sades vid deras första möte?
Klimatkollegiet är en grupp av Sveriges riksdagsministrar som kommer att ha möten för att Sverige ska bli världens första fossilfria land. Detta är viktigt då många olika politikområden måste komma överens om olika saker för att kunna uppnå målet. Statsministern kommer att leda mötena och miljö- och klimatministern finns med.
På första mötet pratade man om flyget och biodrivmedel. Dessa två är stora områden som påverkar våra utsläpp mycket och kan göra mycket bättre för mindre utsläpp. Vi vill göra mera biodrivmedel här i Sverige än utomlands då vi köper mest av detta från andra länder. Men utan att påverka vår natur då det kan påverka naturen.
De har sagt max 800 tecken på varje del, och dessa är rätt så kortare än så jag blir osäker på om jag ska lägga till mera eller inte. Eller vad jag ens ska lägga till
All hjälp uppskattas!