Är detta istadighet?Min dotters häst är knepig.

I

idalinnea08

Min dotter Ida-Linnéa 16 år har en häst som hon rider tillsammans med sina medryttare.14-17 år.
Idag när hon var ner på ridbanan och skulle rida barbacka så började hästen att busa.
Han gick fram som vanligt när hon satt upp med hjälp utav sockerbitar alltså hinderstöd som det kanske kallas.
Men när hon ridit någon minut så började han som hon sa att busa.
Han vill inte gå alls utan började snurra och backa och fick ej hästen att gå fram igen så hon fick sitta av.
Efter det vill inte hästen att hon ska sitta upp mer utan bara går undan.

Är detta istadighet eller vad det heter?

Jag vet inget om hur hästarna ska vara.
Hästen gör inte så med medryttarna utan endast med min dotter.

Jag vill att hon ska vara trygg och våga lämna henne ensam med hästen.
Men inte som det är nu.

Vad tror ni hästfolk om denna situation?
MVH Hanna.

Sv: Är detta istadighet?Min dotters häst är knepig.

Hur van ryttare är din dotter? Blir hon rädd? Rider hon för tränare?

Är hästen van vid att ridas barbacka? Verkade den rädd eller bara "tjurig"?

Hon är väldigt van.
Hästen backade med henne och han vill inte alls gå fram.
Utan började mer att snurra och blev som man säger istadig.
Så hon fick sitta av.
Men tidigare så kunde hon rida honom.

Kan det vara fel i ryggen eller så?
Läste några inlägg på sidan om att en häst kan ha ont.

Ursäkta min dåliga svenska i skrift.

Tycker det är så konstigt.
Han la öronen bakot och vill inte alls.
Men han gjorde inte lika på stallbacken utan på ridbanan.
Man fick inte nästan stopp på honom

han verkar grinig, som ett trottsigt barn. lyssnar inte alls utan gör som han sjävl vill

Det är ju svårt att säga utan att ha sett hur hästen beter sig. Om den inte är van vid att ridas barbacka kan den ju tycka att det är lite läskigt och ovant, speciellt om ryttaren glider runt.

Gör han så med sadel också?

Jag hade inte suttit av för att hästen började snurra och backa, utan väntat ut den. Men om jag varit tvungen att sitta av så hade jag nog lagt på sadeln när hästen lugnat sig, och provat med sadel istället.

Du svarade inte på om hon rider för instruktör?
Om inte kan det nog vara en idé. Då kan denne hjälpa henne att reda ut situationen om det nu är så att hästen bara är istadig och testar henne, det verkar som om hon blir lite rädd och osäker när hästen bråkar med henne.

Om hästen uppför sig bra med medryttarna så är det lite mindre troligt att det är pga smärta den gör så här med henne.

Du skrev att ponnyn inte krånglar med medryttarna men rider de barbacka då?

Är detta istadighet eller vad det heter?

Jag vet inget om hur hästarna ska vara.
Hästen gör inte så med medryttarna utan endast med min dotter.

Jag vill att hon ska vara trygg och våga lämna henne ensam med hästen.
Men inte som det är nu.

Istadighet tycks vara ett begrepp som många använder i olika sammanhang. Jag har aldrig riktigt förstått vad som menas med det. Eller åtminstonde hade jag inte det innan jag köpte min nuvarande häst för fem år sedan. I början när jag hade henne kunde hon reagera med att "frysa" fast i olika situationer. Jag förstod så småningom att hon gjorde det när hon blev stressad och osäker och inte visste vad hon skulle göra. Hon låste sig på ngt sätt och försvann i sig själv. Jag läste sedan att vissa hästar framförallt ponnyer kan reagera så i en stressad situation i stället för att fly. En istadig häst är alltså inte det för att den vill vara dum på ngt sätt. Hon var inte så gammal när jag köpte henne, bara två år. Hon har slutat helt med detta beteende för länge sedan.

Jag tror inte att hästar gör ngt för att vara besvärliga överhuvudtaget utan det finns säkert en annan anledning till ett konstigt beteende. I alla fall i de flesta fall.

I den situationen du beskriver tycker jag att det ligger närmast till hands att tro att din dotter kände sig osäker när hon kom upp på hästen utan sadel och att hästen kände av det och inte visste vad den skulle göra. Om den skule ha ont någonstans borde den väl ha det även med sadel?

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama