Är detta ett virus?

Capable Case

Trådstartare
Snälla hjälp mig här nu! Har vi fått virus? Hitta en fil under temp som verkar rätt skum.. Namnet på filen är Õ©@ ingen filändelse eller någonting.. Den är på 1,7 GB!! :eek: PRoblemet är att när man försöker ta bort filen så säger den att det inte går för den finns inte. GÅr jag in i Dos så ligger den där med 1,7 GB.. VAD är detta för nåt? Jag känner att jag antagligen inte vill ha den filen där.. Hur ska jag isf göra för att få bort den? Vi har provat med massa och det går inte ens att deleta katalogen den ligger i (Den har gjort en egen katalog också)! Den säger då bara att den itne kan hitta den filen som ligger i..

Hur ska jag göra??
 
Sv: Är detta ett virus?

Testa att byta namn på filen, till skum.typ t ex. Och så försöker du igen. (Fast troligen ska inte det gå att byta namn heller, om filen inte finns.)

Har du startat om datorn och sett att den ligger kvar även efter omstart?
 
Sv: Är detta ett virus?

det kan vara något virus eller liknande. kan också vara rester från installationer eller uppdateringar. eller någon typ av loggfil från något program som du använder (men med tanke på namnet så är det nog knappast särskilt troligt).

prova, som ullo säger, att starta om datorn och se om filen ligger kvar och om den är lika stor då.
 
Sv: Är detta ett virus?

Den ligger kvar.. Har testat att byta namn på den och det går inte..
Det jag tycker e underligast är att den är så stor! Och sen namnet.. det låte rju inte direkt som ett vanligt namn..
 
Sv: Är detta ett virus?

man ska inte stirra sig blind på namn dock.

har du program som t.ex. adaware eller spybot kan du scanna filen med dem (och/eller virusprogram). du kan också starta om datorn i felsäkert läge och försök ta bort den.
 
Senast ändrad:
Sv: Är detta ett virus?

OM jag startar om datorn i feläkert läge.. kan jag fortfarande använda Total Commander då? Den går nämligen inte att få fram via Utforskaren för den blir dold då.. Vet itne hur jag ska få fram dolda filer med den!
 
Sv: Är detta ett virus?

GIck inte att få bort ändå.. fast jag startade om datorn i felsäkert läge.. Den säger att filen inte går att hitta. Kontrollera sökvägen! Men den är ju rätt sökvägen.. efterosm det är datorn som anger den själv! Och försöker jag ta bort mappen så säger den att det inte går för mappen är tom.. MEn lik förbannat loigger denna fil på 1,7 GB där!

*suckar*
 
Sv: Är detta ett virus?

Hur gör man då? JAg har gått in i dos och där hittar den ju filen.. problemet är att jag inte kan/kommer ihåg kommandot för Delete i dos.. hur ska jag skriva?
 
Sv: Är detta ett virus?

skriv "help del" så får du information om hur du använder kommandot (del är alltså delete-kommandot)
 
Sv: Är detta ett virus?

Tack!
MEn jag testade och det funkar inte heller.. Den säger att filen inte går att hitta! Jag fattar inte! EFtersom den själv hittar filen och den visar hur stor den är.. men det går inte att hitta den så fort jag försöker ta bort den... Hmmm!!! SKUUUUMT!
 
Sv: Är detta ett virus?

Jag skriver *.* då det är den enda filen i den katalogen! Kommer inte på hur man gör Copyright C´t!
OCh då frågar den om ajg vill deleta blablabla(sökvägen)*.*J/N? Jag skriver då J och då kommer
Går itne att hitta filen õc@
 
Sv: Är detta ett virus?

om du skriver "del *.*" så förutsätter du att det är en punkt i filnamnet. är det det?

prova att skriva "del " och sen trycka på tab och se om namnet på filen kommer upp!
 
Sv: Är detta ett virus?

Ja den kommer upp då! Men säger sen när jag trycker enter att den inte går att hitta. Den lilla saken verkar vara svår att komma åt!
 
Sv: Är detta ett virus?

har du otur är det hårddisken som är lite trasig så att den beter sig lite skumt :/

jag har faktiskt inga andra tips då, mer än att du försöker skanna med spybot/adaware och virusprogram om du inte gjort det.

att filen är så stor som 1,7GB gör ju att det känns mer som någon slags loggfil som legat och svällt länge och väl. och namnet känns ju inte helt förtroendeingivande. så du skulle eventuellt kunna ha nån spyware installerad som loggar eller något liknande. men jag har faktiskt ingen som helst aning.
 
Sv: Är detta ett virus?

Tack för din hjälp iaf! :bow:

Jag körde Ad-Aware när jag upptäckte filen och den hittade massa andra men inte den.. Det lutar åt att jag får blåsa hela datorn istället.. o göra en ominstallation av allt.. Men det är ju så satans JOBBIGT!
Men tack iaf för att du tog dig tid att försöka hjälpa mig!
 
Sv: Är detta ett virus?

Hoppas du inte hunnit ominstallera ännu. Anledningen till att du inte hittade filen i dos kan vara att den är dold. Skriv attrib *.* så ser man alla filer och vad dom har för attribut. Om filen du söker dyker upp då med ett H efter är den dold, du måste då göra den synlig först innan du kan ta bort den. Jag antar att du är i rätt katalog (Temp-katalogen) när du skriver kommandot. Lycka till.
 

Liknande trådar

Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
89 578
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 375
Senast: lil-sis
·
Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod...
2
Svar
23
· Visningar
5 157
Senast: Malacki
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
38 057
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp