Är detta ett ok kontrakt'?

vinkelina

Trådstartare
Då min nuvarande medryttare troligen skall flytta blir jag tvungen att söka ny. Funderar dock på att lägga ut heppan på halvfoder ( jobbar skift och hinner inte riktigt med nu)

Tänkte mig nått i denna stil ( bättre skrivet)

Hyra: 250€ ( halva stallhyran, foder och hovslagare) i månaden
Tillgång: Minimi 3 dagar i veckan. Kan bli mer
Man skall mocka, spån körs in måndag, onsdag och lördag ( 3 skottkärror/vecka)
Morgon och kvällsfoder skall blandas efter schema
Morgon och kvällshö läggas i påsar
Utrustning putsar efter användning.
Minst en dag i terrängen.
Få delta i träningar som hålls vid stallet, ev egen tränare får medtas med mitt godkännande
Inga andra får rida ( kompisar osv)
Ej hoppning

Nått annat, nått som borde ändras på?

Sv: Är detta ett ok kontrakt'?

Uppsägningstid, exakt dag/hur betalningen ska göras (senast 25 varje månad på kontonr xxxxx) Vem som sköter försäkringen (antar du) osv. Vad som händer om hästen blir obrukbar (skadad osv), om fodervärden ändå måste åka ut osv.

Håller med Elisha om tillägg.

Och rent spontant: Det var allt dyr hyra för att vara medryttare!
250 Euro är mer än jag betalade per häst där jag tidigare var inackorderad på helpension (inklusive allt foder och strö)!
Med det priset får du nog ha tur att hitta någon.
Men det är klart, priserna i ditt hemland kan skilja sig mot min del av Sverige.
Och din häst kan vara mycket mer attraktiv på marknaden än vad mina skulle vara.

och om du läser noga funderar jag på att lägga ut henne på halvfoder. Är ej billigt att ha häst där jag står, halvpension går på 370€, lägg sedan till kostnader för skoning, foder osv.

En halvfodervärd skall ha samma rättigheter som du. Det här ser ut som att du bestämmer allt men ni skall dela kostnaderna lika. Inte just tycker jag.
Som halvfodervärd så anser jag att man skall helt disponera hästen på halvtid och vem man tränar för det har inte du bestämmande rätt över. Arbetsuppgifter skall inte heller avtalas i kontraktet utan man sköter hästen som sin egen den tid man har den punkt!
Vill man ha all bestämmande rätt så skaffar man medryttare och inte delfodervärd.

det uppgifter jag lagt in att man skall göra är sådan som normalt ingår då man står i stallet, mocka, laga i ordning foder osv. Att jag skrivit upp hur mycket spå är för att det bara ingår tre kärror i hyran. Vill inte att de skall bli nått missförstånd så därför skriva in ALLT.

Att jag vill se tränare är för att jag inte vill att personen tar ut "bästa kompisen som kan allt"

Det låter verkligen dyrt! Jag skulle aldrig betala så mycket.

Det finns btw stall i din närhet som tar 270 för fullpension.

Finns det folk som tar betalt i euro i detta land? Jag trodde att kronan fortfarande var gångbar valuta...:D

Fast TS bor i Finland, enligt sin profil :p

TS: jag tycke det är bra att du försöker skriva in allt. Och jag tycker inte alls att en halvfodervärd ska ha exakt samma förutsättningar som dig. Det är ju din häst och det är du som blir stående med en oridbar/felriden/skadad häst om de skiter sig. Och finns allt detta med i kontraktet från början finns det ju inget att bråka om - vill man inte acceptera villkoren får man väl rida på någon annans häst :)

Jag skulle aldrig betala så mycket för så "lite". 3 dagar i veckan för halva totala kostnaden är mycket, om jag betalade så mycket skulle jag kräva mer. Nu står de ju att mer kan till komma, men de är min första reaktion. Du skriver att du har en medryttare för tillfället, hur har ert kontrakt sett ut? har de funkat bra kanske du ska göra så med nästa :)

nuvarande medryttare har inget kontrakt alls. Dock har vi känt varandra i 10 år, och hon kan min häst. har ej behövts kontrakt.

Tanken är att fodervär skall rida 3 dagar jag 3 dagar och sedan en vilodag/ev att en tjej ja känner rider egenom henne. Summar är en exakt, men åt de hållet, kan hända att den blir lite mindre när man börjar kolla, men över 200 i alla fall

Tycker fortfarande att det är saftigt att begära drygt 200 euro i månaden för att en person ska få rida tre dagar per vecka, där du bestämmer att personen ska rida ut minst en av gångerna, och allt jobb ingår.

Men det är enligt mina prisförhållanden.
Vill du bestämma hur hästen ska tränas, bör du nog fortsätta att söka en medryttare och inte halvfodervärd.

Vill du ha hjälp med ekonomin av en halvfodervärd, tror jag att det är klokt att inte specificera träningen.

Hur mycket har din nuvarande medryttare betalat? Vet inte om det är vanligt att man betalar så mycket där du bor men jag hade aldrig betalat så mycket för att vara medryttare. Även om du kallar det halvfodervärd har man ju rätt stora begränsningar enligt ditt förslag så du får nog ha lite tur om någon ska nappa på det.

Nu vet ju inte jag prisläget i Finland. Men jag tycker det känns lite saftigt att begära samma pris av medryttaren som man själv som ägare med bestämmanderätt betalar. Speciellt då om man ska utföra så mycket arbete.

Nu har jag själv två hästar på stor anläggning. Och annars får jag betalt för att rida iom att det är mitt yrke. Men skulle jag bli medryttare om jag sålde hästarna och slutade jobba med hästar så skulle det för mig bero på VAD jag betalade för hur mkt jag var villig att betala.

Så för mig är det av stort värde vad det finns på anläggningen: ridhus, utebana(belyst och underlag?), ridvägar, hindermateriel etc.
Och också vad ska jag rida för häst, hur pass mycket utbildad är den?

Jag hade inte betalat en spänn för att sitta och utbilda en häst åt någon annan. Det kan jag få betalt för. Men hade det varit en häst jag som ryttare kunnat utvecklas på kunde jag tänka mig betala bra för det. Detsamma om anläggningen är påkostad(dvs dyr att stå på) och har mycket bra träningsmöjligheter och är allmänt trivsam.

Som jag förstår det är din häst inte så värst skolad? Det tycker jag styr priset en del.

Det är svårt att uttala sig om priset, det berorpå tillgång och efterfrågan, men är prisnivån det ängse i området så funkar det säkert. Och är det det inte så måste du anpassa dig eller ge upp tanken på halvfodervärd. Tvärt om mot vad de andra tycker anser jag det rimligt att begära att halvfodervärlden rider ut en gång i veckan, om inte annat så för hästens skull, samma regel bör dock gälla dig själv också.

Vad du bör betänka är vad för typ av medryttare du vill ha, krasst så kan du räkna med att lyckas få en som motsvarar priset. Ligger du högt i pris ( och dåliga vilkor) blir urvalet sämre och med en lågt pris och stor frihet har du mer att älja på.

Jag antar att de juridiska reglerna i finland motsvarar de svenska på ett ungefär, det kan vara ide att googla och se om du kan hitta ett standard kontrakt. Det jag saknar spontant är mycket punkter som andra nämnt. Vad händer om hästen blir sjuk, vad händer omfodervärden blir sjuk, ansvars frågor ( om något går sönder), vem som ansvarar för skoning, uppsägningstid, vem som bestämmer foderstaten, vem ansvarar för utrustningen, ev extra foder/tillskott.

Jag hade aldrig skrivit på, jag tycker halvfodervärd är knöligt, är det det man är ute efter så bör kommunikationen vara god och fodervärden vara delaktig i upplägg och planering av träning, foderstat etc och då vill det till att man tänker lika. Vill man ha en medryttare, som du verkar vilja ha så kan man bestämma allt själv, bara någon går med på det. Gränsen, mellan halvfoderfärd och medryttare är dock flytande.

Här finns massvis med hästar man får rida gratis ifall man kan lite mer. Det kommer nog bli svårt för ts att hitta nån som ställer upp på den saken här.

Fast nu minns jag att jag en gång blev erbjuden att bli halvfodervärd på en häst i ts stall (om jag gissar rätt dvs). Man fick bara rida enligt ägarens schema och priset låg väl kring 300. Kanske det är nån konstig trend i ts stall? Behöver jag tillägga att jag tackade nej ganska fort, och hittade medryttarhäst gratis i stället.

Ts, det finns massor med duktiga medryttare som kanske vill betala per gång i stället?

Ps, har du lyckats betäcka pållen ännu?

Allt berorpå tillgång och efterfrågan, vill man ha någon som är duktig lägger man priset lågt för området och prioriterar man pengar så får man ta någon med stor plånbok som har svårt att hitta en grattis/billig häst. Men priserna i finland har jag ingen koll på alls mer än att det låter dyrt som attan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka