Är detta ett ok hundliv ?

L

LinnLaakso

Vill bara höra era ärliga åsikter om vad ni tycker om hur min hund har det. Tror ni det är ett dugligt hundliv han har?

HÖGST 3 dagar i veckan är han själv 2 timmar mellan 07.00-09.00 , Vid 9 när jag kommer hem får han ca 15 minuters kissrunda. Brukar leka på gräsmattan några minuter innan vi går in
Vid 13.30 går jag ännu en runda på ca 20 minuter.
Vid 14.00 blir han ensam igen, oftast fram till 16.00 men ibland ända fram till 18.00 (oftast brukar han inte vart ensam på morgonen då).. då kommer jag eller sambon hem och då blir det oftast en cykeltur på 20 minuter/promenad 40 minuter och/ eller följa med till stallet.
Senare på kvällen blir det oftast en del aktiviering om vi inte bakat in det i promenaden Sök/tricks eller liknande brukar stå högt på önskelistan :)
Både min sambo och jag jobbar olika tider så minst en gång i veckan så försvinner något av ensam passen

1 dag i veckan blir han ensam mitt på dagen i ca 5 timmar. Rastning på morgonen och sen då blir det alltid en långpromenad/cykling på kvällen plus följa med till stall/affär och liknande

1 dag i veckan + helgen är jag hemma. Då är han inte ensam något. Följer med överallt och får kanske 1,5 timmes motion om dagen plus annan aktivitet (stallbesök, hälsa på vänner mm, mm. Det brukar vara full fart för oss då :)

Hunden är som sagt med överallt, i stallet har han hundkompis och leka med och även hos mina vänner. Om jag åker någonstans så är han alltid med!
Blir han ensam mer än 4 timmar i sträck får han ett märgben eller aktiveringsboll att grejja med.
Svårt att beskriva vardagen för den varierar sig så här hemma, men han är en såå rastlös hund så jag vill veta om ni tycker det låter som för lite för honom?
Räcker det att få följa med för att bli trött i hjärnan? Det känns som jag borde låta han röra på sig mer men vart hittar man orken efter en slitig dag?

Han är en blandras mellan Västgötaspets/dobbermann och schäfer ! (haha jag vet :angel: )
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

Låter som hunden behöver mer mental aktivering. Det är en brukshund, och det liv du beskriver passar nog mer en sällskapshund. Nej, det räcker inte att få följa med för att göra en sån hund trött i huvudet.
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

han är en såå rastlös hund så jag vill veta om ni tycker det låter som för lite för honom?
Räcker det att få följa med för att bli trött i hjärnan? Det känns som jag borde låta han röra på sig mer

Förutom att motionera och aktivera hunden är det viktigt att träna passiviteten. Du skriver att han är rastlös och det kanske är så att det är han som tar initiativ till att det ska hända saker hemma hos er? Det är er uppgift som flockledare att bryta vilan och sätta igång med saker. Inte hans.

En del hundar är rastlösa för att de tar för stort ansvar. De behöver lära sig att koppla av tills flockledaren (du) säger att något ska hända.

Du kan prova att själv sätta igång saker oftare, korta träningspass inne, aktiveringsleksaker, godisletning eller ge hunden en liten uppgift. Du kan också belöna det beteende du vill ha - en hund som är passiv och lugn inne. Samtidigt ser du till att det inte är hunden som bestämmer när ni ska upp ur soffan. Ignorera den då. Så märker ni snart om hunden bara har fattat fel om sin roll eller om den verkligen är undersysselsatt.
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

Har ni några bra tips på mental aktivering? Det kan ju knappast bli för mycket av "det goda" för en sådan smart kille som han , jag tror han får för lite en del dagar och jag ska definitivt försöka bättra mig, även om han alltid är som tröttast i skallen när han vart med inne i stan eller liknande:)

Meanwhile: Något att fundera över! Även om vi tränat i en timme så är han uppe efter fem minuter och tittar på en och kräver uppmärksamhet/aktivering. Så det kan säkert stämma till viss del då ja får dåligt samvete lätt och tror vi gjort för lite så jag gör som han "säger till mig" och reser mig ur soffan. Säger man ifrån brukar han lägga sig och somna...men det är inte så lätt när jag inte vet om han inte är nöjd.. eller bara som du säger "tar ansvaret".

Är glad att ni är ärliga mot mig då detta är den första hund jag haft som kräver såpass mycket :)
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

Jag vet inte om jag missförstod dig, men är du hemma mellan 9-14 ?

Varför passar du inte på att aktivera hunden mer då innan den ska lämnas ensam. 15-20 min är för mig små "kissesvängar" och inget som tröttar ut hunden. Att cykla gör inte heller hunden trött.

Ett tips är att gå kurser. Lydnad, spår/sök osv, jättenyttigt för både dig och hunden + att du träffar andra hundmänniskor :)
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

Japp jag är hemma då, men måste hinna med att vila mig då jag går ganska krävande pass först mellan 05.00-8.30 och sedan 14.30-18.15.. Så ska man orka leva på kvällen måste jag vila på dagen!

Jag skulle jättegärna gå kurser och sånt med honom men av någon anledning är jag så rädd att skämma ut mig :o
han är inte den lydigaste vovven och blir svår att få kontakt med när det är många andra hundar omkring.. skulle jättegärna lära mig spåra med honom men drömmen vore ju vallning, något som ja vet han uppskattar :D

Men ska man våga sig iväg på kurs ändå? Är alla hundar superuppfostrade kommer jag skämmas ihjäl..Fast det är ju för hans skull så.
Var på valpkurs med han på brukshundsklubben och dit går jag inte tillbaka igen helst.
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

Så nu har jag tagit mej samman ändå och anmält intresse för någon kurs i höst. Skit samma om folk skrattar, det kommer bli jättekul :) (ska jag pränta in i min hjärna)
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

Bra gjort att anmäla er till en kurs tycker jag! Tycker inte du ska oroa dig för att alla ska vara så fantastiskt duktiga. Så brukar det inte vara när man går på kurs. Om man redan är fullärd behöver man ju inte gå på kurs. Det är ju ingen uppvisning;)
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

Nej det har du rätt i ! Jag får växa upp och ta mig samman :o
Nu blir de av iallfall, har på känn att det behövs något extra för att motivera mig och för att trötta ut honom.
Nu ikväll lärde vi in ett nytt trick iallafall och då tänkte jag att det är ju extremt synd att inte göra mer med han.. vovven är extremt smart och lättlärd

Spela död tog 4 minuter att öva in.. eller ja "vad gör tjejerna i mellerud" om ja ska vara ärlig! Haha :devil:
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

Min Miss Mandy har en hel rad titlar ... bara for att jag tidigt insag att hon behovde ett job, hon behovde lara sig saker for att trotta ut hjarnan. Jag ar inte organizerad nog att lara ut nya tricks ... sa jag satte igang med lydnads traning. Det funkar sa mycket battre, nya mal ar klart utstakade och jag behover inte tanka sjalv.:p
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

Spår o uppletande är guds gåva till hundarnal de älskar det o det bränner mental energi i massor.
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

vi brukar "amatörspåra" både inne och ute några gånger i veckan och han är så nöjd efter det. Hoppas jag kommer med på spårkursen, han är riktigt bra på det ockå :)
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

Som nån annan sa tycker jag också att kissrunda på 15-20 min är ganska lite. När jag har jobbat har jag gått minst 30 min innan jobbet. Förstår om du är trött när du kommer hem, men kanske kan gå/cykla i 30 min i alla fall? Promenaden mitt på dagen skulle jag nog också göra lite längre.
Är du hemma mellan 9-14 hinner du ju både sova lite och aktivera hunden.
Visst går jag också kortare rundor, men det blir alltid 2 längre (morgon och kväll) och då minst 45 min. Jag försöker se till att min hund får ca 2 timmar promenad varje dag. Har flat.
Spåra, apportera, olika tricks, som slalom,åtta, high five, give me ten.
Du kan också sätta på en klävjeväska på hunden ibland när ni går ut på promenad. Det är ganska tröttande för hunden. Börja lätt från början, tex två små flaskor med vatten eller nåt. Bara det är samma vikt på båda sidor.
 
Senast ändrad:
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

För mig låter det som lite korta promenader.
Varför inte en morgontur på minst 1 timme när han har sällskap igen från kl 9? Det borde väl orkas med även om man jobbar, är min personliga uppfattning.

Spår och sök är, som någon skrev, guld värt när det gäller att ge hjärnan aktivering.
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

Klart du vågar gå kurs!!
Kurs går man inte för att visa upp sin hund, utan för att man ska lära sig olika saker, beroende på vad det är för kurs (spår, sök, lydnad, vardagslydnad, hjärngympa, freestyle mm mm).
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

vi brukar "amatörspåra" både inne och ute några gånger i veckan och han är så nöjd efter det. Hoppas jag kommer med på spårkursen, han är riktigt bra på det ockå :)

Om du inte kommer med på spårkursen (de flesta brukshundklubbar, om det nu är en sådan du anmält till, prioriterar renrasiga hundar som kan/får tävla) så kan du på egen hand läsa dig fram till en hel del och lära dig såpass att det funkar utmärkt för aktiveringsspår.
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

Har ni några bra tips på mental aktivering? Det kan ju knappast bli för mycket av "det goda"

Jo, det kan det ju, om det blir för mycket för DIG. Tycker det brukar fungera bäst om hunden sysselsätts med sådant som man själv som ägare tycker är roligt och vill göra. Eller har nytta av. Tänk på att hunden kan hjälpa dig, den kan lära sig saker som underlättar din dag och vara en arbetskamrat.
Vad gillar du att göra och vad har du nytta av?

Inlärning tröttar mest i början, när hunden ska lära sig det nya. Men sedan kan du använda kommandon som hunden kan för att hålla den sysselsatt och för att du ska ha kvar kommandot till vad och när olika saker ska hända.

Att hämta saker är typiskt en sådan sak som går att variera hur mycket som helst. Först själva ordet "hämta" eller vad du nu vill använda för kommando. Sedan börja styra på olika föremål. Alltså det är skillnad på att hämta bollen och att hämta mattes väska. Sedan göra det svårare så att det också innebär att leta upp mattes väska för att kunna hämta den. Osv. Det här är en övning som aldrig kommer bli "färdig" för det kommer ju fortsätta finnas olika föremål som din hund kan lära sig hämta.

Att leta upp godis/mat är också en övning som är lätt att variera och som går att jämföra med "dagens korsord" för hunden. Först kanske du strör ut mat på golvet. Hunden använder ögon och nos. Sedan gör du det i ett annat rum medan hunden får vänta. Sedan kan du låta hunden "stanna kvar" en stund för att göra det svårare. Då tränar du lydnaden i "stanna kvar" samtidigt som själva uppletandet blir svårare. Det är också svårare att gömma godis högre upp än på golvet.

Aktiveringsleksaker kan också vara ett knep. De bygger oftast på principen att hunden ska få ut godis ut leksaken genom att knuffa på den, vända på den eller liknande. Går att göra själv med godis i petflaska t ex. Går också att kombinera med att leta upp leksaken först.

Nya tricks och lydnadsmoment finns ju också hur många som helst.

Lycka till.
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

vi brukar "amatörspåra" både inne och ute några gånger i veckan och han är så nöjd efter det. Hoppas jag kommer med på spårkursen, han är riktigt bra på det ockå :)

Du kan också gå en VILTspårkurs!! Det är buskul och en lite annan värld än Brukshundsklubben ;)
Annars - var inte rädd att "skämma ut sig", det gör du garanterat inte! Så har jag också tänkt, men nu struntar jag blankt i det. Jag är där för min och hundens skull och inte för att stajla! :laugh:
 
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

Ok, ja viltspår verkar roligt, han hade nog blivit utom sig av lycka iallfall, kanske något att prova på faktiskt. Och som sagt till brukshundsklubben går jag inte igen, vi fick ingen hjälp över huvudtaget, tråkiga övningar för både hund och matte och helt oerfarna ledare (säger inte att det är så överallt men det är min erfarenhet) !
Nu har vi anmält intresse till en privat tränare som är rekomenderad här i krokarna.

Angående att han får för lite motion så tror jag mer på att det är hjärnan som behöver aktiveras mera. Han går ju inte bara kissrundor jämt utan det som ja skrev är det absolut minsta ha gör (kanske skulle nämnts) det blir alltid mer än 1 timmes promenad om dagen och oftast 2 timmar,.. Sen är han ju som sagt med i stallet flera dagar i veckan, där är han lös och leker med sina kompisar och får härja runt lös, någon dag tar vi en redig promenad inne i staden för lite hjärngympa och en annan dag blir de annat skoj (utöver "kissrundorna"). Vi tränar oftast något litet på kvällen (sök, tricks mm)
Aktiveringsleksaken används flitigt :)
Självklart skulle han inte må sämre av att va ute och gå mer och klövjeväska vet jag inte om de är en bra ide pga att han har lite dålig rygg ?.. men jag vill hellre satsa på att träna något då det går åt en hel del mer energi åt att vara ute i skog och mark och spåra tex, eller har jag fel när jag tänker så? Förstår att jag behöver lägga mer tid åt hans aktivering men är då det rätta att promenera mer då det ändå inte verkar ta på hans energi?
Är det bara jag som verkligen inte har någon ork alls vissa dagar?
Rätta mig gärna om jag har fel ..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är detta ett ok hundliv ?

Det är svårt att få en hund trött på enbart fysisk motion så du tänker helt rätt när du vill lägga in mer psykiskt så som spår och mer träning i ert aktiveringsschema.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
577
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp