Är detta ett bra träningsschema?

S

Skuggabaldur

Jag måste försöka få ner min häst i vikt och har försökt fixa ihop ett träningsscema så jag ska ha något att följa.
Hästen är en bukig islandshäst med rätt bra kondition. Hon är inte tjock någon annanstans än över buken så det är mycket magmuskler som behöver tränas och så.

Så här hade jag tänkt mig veckan skulle se ut:

Måndag: Promenera/skritta/trava ca 1.5-2 mil på grusväg. (Vi har en lååång raka som vi även vet hur lång den är.)

Tisdag: Tömkörning i paddock. Mest i skritt men kanske försöka oss på lite tölt när vi känner oss säkrare på det hästen och jag! Ca 3 kvart.

Onsdag: Gångartsträning i paddock och på ovalbana. Inkl uppmjukande, samlande övn m.m. Fokusera på skritt, trav och tölt i början. Ca 1 timme.

Torsdag: Lång skrittur i raskt tempo i skogen på halvlånga tyglar. Minst 1 timme.

Fredag: Vila.

Lördag: Intervallträning - antingen på grusvägen eller längre uteritt. Hur lång tid? Beror på hästen.

Söndag: Klättring. Får rida en runda med mycket klätterställen några ggr. Ca 3 kvart.

Så vad säger ni? Är det ett bra schema? Något jag skulle kunna ändra på? Något som är heltokigt? Kan man köra intervallträning så direkt efter vila? Man värmer ju såklart upp länge, men ändå...

Tacksam för svar!
 
Sv: Är detta ett bra träningsschema?

Nån måste väl ha nån liten åsikt om hur man gör för att motionera hästen på ett bra sätt?
 
Sv: Är detta ett bra träningsschema?

jag skulle ha en till hagdag. det tar mer än man tror på muskler, även om man bara promenadrider
 
Sv: Är detta ett bra träningsschema?

Ok. det hade jag innan. Hon vilade måndag och fredag. Men jag tycker hon inte minskade så jättebra i vikt då... Men i ofs kommer det säkert bli fler vilodagar iaf, händer ju alltid att man får nåt förhinder eller så.
 
Sv: Är detta ett bra träningsschema?

Om din häst enbart är rund om buken behöver den inte vara fet. Om du drar med handen på sidan av buken - känner du då revbenen? Revbenen ska kännas men bara skönjas. På din beskrivning låter inte hästen fet, bara lite dåligt musklad. Ditt upplägg verkar väl OK, kanske ska du fundera över lördag/söndag då du har två dagar på rad som kan ge mjölksyra. Flytta någon av skritt-turerna eller vilan till mellan dessa pass kanske?
 
Sv: Är detta ett bra träningsschema?

Som sagt så vila nån dag är nog bra.. Muskler behöver 48 tim på sig för att återhämta sig o byggas upp. Det bästa för att få bort en bukmage är att cantra. Långsam galopp i ,långa sträckor. Men då krävs ju att hästen är igång o har den kondisen som krävs.. Långa sträckor trav är oxå bra.. Men det låter varieat o bra det schemat du har annars.
 
Sv: Är detta ett bra träningsschema?

Jag vet att det inte är proteinbrist. Men det är säkert en kombination av övervikt och (som du säger) dåliga bukmuskler. Så hon behöver ju både ordentlig motion och "bukträning".
Hm, om jag byter ut torsdagen mot söndagen - alltså klättring torsdag och lång skrittur söndag efter lördagens intervallträning? Kan det vara bättre?
Tycker fredagen är en bra vilodag då jag har jobbat hela veckan och är trött och kanske inte alltid på humör för ridning. Och är man inte det blir det helt enkelt inte bra att rida... Lördag och söndag är ju bra att motionera bägge de dagarna då man är ledig och har gott om tid och så.
 
Sv: Är detta ett bra träningsschema?

Vi har en lång grusraka, tror den kan vara runt 2 km, men ska kolla upp det. Så där kan jag trava och galoppera långt. Sen finns det ställen ute i merkerna också, men inte så jättebra.
Hur långa bitar i taget tycker du man ska galoppera (cantra)/trava i början om hästen har ok grundkondition? Tidsmässigt eller t ex kilometervis.

Tack förretsen allihop för svaren :) !
 
Sv: Är detta ett bra träningsschema?

Jag måste försöka få ner min häst i vikt och har försökt fixa ihop ett träningsscema så jag ska ha något att följa.
Hästen är en bukig islandshäst med rätt bra kondition. Hon är inte tjock någon annanstans än över buken så det är mycket magmuskler som behöver tränas och så.

Så här hade jag tänkt mig veckan skulle se ut:

Måndag: Promenera/skritta/trava ca 1.5-2 mil på grusväg. (Vi har en lååång raka som vi även vet hur lång den är.)

Tisdag: Tömkörning i paddock. Mest i skritt men kanske försöka oss på lite tölt när vi känner oss säkrare på det hästen och jag! Ca 3 kvart.

Onsdag: Gångartsträning i paddock och på ovalbana. Inkl uppmjukande, samlande övn m.m. Fokusera på skritt, trav och tölt i början. Ca 1 timme.

Torsdag: Lång skrittur i raskt tempo i skogen på halvlånga tyglar. Minst 1 timme.

Fredag: Vila.

Lördag: Intervallträning - antingen på grusvägen eller längre uteritt. Hur lång tid? Beror på hästen.

Söndag: Klättring. Får rida en runda med mycket klätterställen några ggr. Ca 3 kvart.

Så vad säger ni? Är det ett bra schema? Något jag skulle kunna ändra på? Något som är heltokigt? Kan man köra intervallträning så direkt efter vila? Man värmer ju såklart upp länge, men ändå...

Tacksam för svar!


Du lägger in allt det tuffa arbetet från lördag till måndag. Det är bättre att ha varannan dag hårt och varannan dag lugnare.

Hälsning Maja
 
Sv: Är detta ett bra träningsschema?

Vet inte om du såg det, men jag undrade i ett inlägg ovan hur det blir om jag byter ut torsdan mot söndan? Då blir det klättring på torsdag och lång skrittur söndag efter lördagens intervallträning. Hur låter det tycker du?
 
Sv: Är detta ett bra träningsschema?

Vet inte om du såg det, men jag undrade i ett inlägg ovan hur det blir om jag byter ut torsdan mot söndan? Då blir det klättring på torsdag och lång skrittur söndag efter lördagens intervallträning. Hur låter det tycker du?

Det låter bra. :D Vila med kompisarna i hagen någon dag i veckan är inte helt fel det heller.

Hälsning Maja
 
Sv: Är detta ett bra träningsschema?

Som det är nu får hon en vilodag. Tänkte prova så får vi se om det behövs en till.
 
Sv: Är detta ett bra träningsschema?

Det låter bra att byta tordag-söndag. Var försiktig så du inte sätter igång håsten för hårt bara. Senor och leder ska hänga med också! Lycka till!
 
Sv: Är detta ett bra träningsschema?

Hon är igångsatt så det är ingen fara. Bara det att vi ridit lite hur som helst innan. Men jag tar det ju såklart försiktigt med intervaller och klättring i början då vi inte gjort så mycket av just det.
 
Sv: Är detta ett bra träningsschema?

Vill man få bort buken på en häst så är det bäst att galoppera:) nej men, hästen har i sånna fall slapp bukmuskulatur. När pulsen går över 160 så skickas det ut celler, eller liknande, som börjar jobba med bla bukmusklerna. När pulsen går inder 160 så går dessa celler eller vad det nu var tillbaka och lägger sig och väntar tills nästa gång hästen får hög puls.

Men såklart måste man veta att man inte tar död på hästen. alltså om den är helt ur kondition plus att som någon annan skrev - kotor och senor måste hänga med. Det tar mycket längre tid för dom att bli starka än det tar för hästen att få kondition.

Lycka till:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är detta ett bra träningsschema?

Ok, galoppera har många rekommenderat så det får vi ta och ta tag i! Men de enda ställena här där man kan galoppera längre sträckor är grusvägar (såna där det kör bilar) och jag vet ju inte om det är för hårt att galoppera på sådana. Annars får vi hålla oss till ovalbanan och det är ju inte lika skoj...
 
Sv: Är detta ett bra träningsschema?

långa travsträckor är bra, eftersom trav är den jobbigaste gångarten då dom verkligen rör hela kroppen då. (kan inte förklara bättre)
Men galloppera uppför backar är också kanonbra, speciellt om det är magmuskler du vill träna.
 

Liknande trådar

Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 448
Senast: Emanon
·
Islandshäst Hej, min häst har vilat en längre period och dragit tänder men nu är han återställt och en ganska lång bit in på igångsättningen. Han är...
Svar
1
· Visningar
714
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Snurrfian
·
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 279
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp