Är detta bett godkänt?

Sv: Är detta bett godkänt?

ja, du får tävla på det där bettet, på två händer... :)

man måste skriva ett antal tecken för att kunna skicka....

då kan man fylla ut med 1232345 ;)

Vad är det för speciellt med det där bettet? Varför har du det? :confused:

Kopparrullar som förhindrar att hästen ska bita tag i bettet och bli hård i mun/dra iväg.

Men varför har man ett sådant? Om hästen brukar drar iväg har det ju en orsak, kanske smärta.

Varför olika ekipage brukar det kan jag inte svara på, men det är så det funkar.

jag har ridit på vanligt tränsbett och tredelat, med och utan nosgrimma och när jag bara "snuddat" bettet har han bitit tag i/lipat med tungan och visst har han dragit iväg när han varit pigg (som när vi hoppa i skogen osv) även har han varit tung i handen (fick svinont i axlarna) hittade bettet (ngn kompis som glömt det hos mig) och tänkte "undra hur han skulle gilla dethär?" mest på skoj.

alla som sett han nu tycker han ser ut som en helt annan häst, jag kan vara mjukare i händerna då han inte hänger sig i bettet (inge problem alls nu med axlarna längre :bump:) och han har slutat vara orolig i munnen... fattar inte riktigt varför men... det är ju som ett vanligt bett....

Och han skulle likväl kunna dra iväg med mig på detta bett. det är inte därför jag nyss bytt till det! +att han kanske drar iväg en gång i halvåret eller mindre nu för tiden, förut gjorde han det eftersom jag var yngre och hade mindre rutin på storhäst (gick från c-ponny till ca 168 storhäst)

Då tyder det ju på att hästen i alla fall gillar det där bettet :)

ja å då e de ju skitbra att man får tävla med det :D

Om du får tävla med det eller ej, beror på vilken nivå tävlingen är på, vilken klass det gäller och hästens ålder…

Det låter ju jätte bra om han trivs med bettet! :)
Men det är vell inte så konstigt att han inte biter tag i bettet längre eftersom hästen inte kan det med detta bett som är på bilden. Det viktigaste är vell att man tar reda på orsaken till bitandet i bettet och löser det istället för att förhindra att hästen kan uttrycka sig. TCJ sa ju att bettet hindrade hästen att dra iväg??

Jaja, jag är inte nå kunnig i bett området och om din häst trivs i det så är det ju toppen. Jag är bara nyfinen. Hoppas det går bra för er i era framtida tävlingar.

man kan väl aldrig hindra hästen från att dra iväg? :crazy:

Orsaken till bitandet? jag tror att det är/var så att han ville helt enkelt inte lyssna, och har lärt sig komma undan med att bita fast i bettet så han kan göra som han själv vill (FD ridskolehäst)

Har hört att läst att kopparlindat bett och koppar bett är gynnsamt för salivutsöndringen. Jag har ett D rings bett i koppar lite för skarpt för mitt tycke men min häst gillar det. Tidigare var hon svår att tränsa men nu gapar hon själv och tar bettet när man tränsar. Hon tuggar inte heller lika frenetiskt på bettet som hon gjorde förr.

vill bara tillägga att sist jag var hos tandläkaren med min häst sa hon; visst, bett med koppar i all ära men...koppar är en metall som släpper och att man vid undersökningar hittat en ganska hög halt av koppar i hästen.
om detta stämmer eller inte vet jag inte, men jag litar på min hästtandläkare. hon tillade också att; går hästen bra på ett sådant bett så visst kan man använda det, men inte för ofta. inte varje dag.
låter ganska logiskt i mina öron...
//Höstmåne

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Underlätta städningen i hagar, paddockar, trädgårdar och parker med världens mest sålda gödselsug från Greystone! Att suga upp gödsel...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Greystone
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 310
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur