Är detta bärrandsröta?

Mariaauto

Trådstartare
undrar om detta är bärrandsröta och vad man gör åt det? kan man använda medel som är mot strålröta? vet han har tenderat till att ha detta innan, så undrar mest om man kan behandla med samma sorts medel.

19539062.jpg

Sv: Är detta bärrandsröta?

Bärranden sitter på undersidan av hoven mellan sulan och hovväggen. Det du pekar på kan därför inte vara bärrandsröta då bärranden inte sitter där.

jag kan inte riktigt se vad du har för problem vid pilen. Är det sprickor, eller uppluckrat horn?

typ uppluckrat horn. kollade inte så noga då jag har ont i ryggen... kan försöka ta en bättre bild imorgon.

Uppluckrat horn vid kronranden (där pilen är) är vanligt.

Är hästen varm, svullen eller halt? Ta den då till veterinär, i annat fall så kan du lugnt avvakta. Kanske fråga din hovslagare vad han/hon anser om saken.

inte svullen eller varm, däremot är han stel, men de är lika troligt att de beror på hans skada. Ska longera honom imorgon för att kolla läget utan ryttare! Han rids igång nämligen men tyvärr går de inte så bra :( verkar redan halt efter skrittarbete.

Vad beror denna uppluckraden på? går de å behandla lite lätt utan veterinär? givetvis får han veterinärhjälp om de inte blir bättre eller blir sämre..

Uppluckrat horn vid kronranden beror på att det är fuktigt i markerna.

ja de stämmer väldigt bra :) inget å bry sig om då om de inte blir värre? tack o lov börjar de torka upp något nu! Tack för hjälpen!!

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 100
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
694
Hästvård Hej, jag vet att frågan ställts innan men.. någon som vet något medel som fungerar mot älgflugor/älgloppor? Vi har kor som grannar och...
2
Svar
25
· Visningar
1 715
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka