Är det viktigt med ryttarens sits och händer?

C

Ciazon

Var på tävlingar i helgen (från LC-LA) och där fanns det många jättefina hästar vars ryttare satt riktigt illa i sadeln med raka armar och nedlagda händer. Är detta inte viktigt när domaren dömer i lättare klasser?

Jag tycker hela ekipaget ser tråkigt ut när någon sitter och skumpar i sadeln, flaxar med skänklarna eller bara har ihopsjunken rygg. Är detta något som man som tränare borde arbeta mera med. Vad tycker ni??

Sv: Är det viktigt med ryttarens sits och händer?

Var på tävlingar i helgen (från LC-LA) och där fanns det många jättefina hästar vars ryttare satt riktigt illa i sadeln med raka armar och nedlagda händer. Är detta inte viktigt när domaren dömer i lättare klasser?

Jag tycker hela ekipaget ser tråkigt ut när någon sitter och skumpar i sadeln, flaxar med skänklarna eller bara har ihopsjunken rygg. Är detta något som man som tränare borde arbeta mera med. Vad tycker ni??

Ja, och det borde ryttaren också. Jag gör det, men med mindre resultat än man kunde önska. :crazy: Tränaren försöker nog också :o

Håller med om att man ser sånt. Jag har funderat också.

Det är jätteviktigt och det har blivit allt mer fokus på ryttaren på sistone, inte minst iom. de nya ryttartesterna men även på vanliga tävlingar. Sen är ju faktiskt domarna människor de också och vissa tycker väl tyvärr inte att det är lika viktigt som andra, men jag tror att de är en minoritet. Domarna går regelbundet på träffar och utbildningar för att hållas så uppdaterade som möjligt.

Tyvärr, så glömmer många att träna grunderna och har lite för bråttom framåt. EN BRA SITS ÄR GRUNDEN TILL ALLT! Både inom hopp och dressyr. Man kan aldrig få för lite sitsträning. Sen får vi inte glömma att lätt klass är lätt klass. Där måste man kunna få rida innan allt är färdigt. Jag tycker att det är värre när man ser dålig sits i MSV och uppåt. Då borde man verkligen tränat.......

jag tycker alltid att sittsen är det viktiga, sitter man inte bra med en bra balans så tycker jag inte att man ska få bra betalt..

Alla skulle få rida min d-ponny för där måste du verkligen själv göra rätt hela tiden annars förstår han inte..

tränarne måste fokusera mer på att ryttarna sitter i balans över hästen..

Jag håller med om att sitsen borde vara viktigast.
Det är det nog många som gör. Frågan är då varför man ger sig ut och tävlar om man inte har en okay sits.
Sen är ju frågan vad man definierar som en dålig sits.
Någon kanske inte tycker att man sitter dåligt förrens man flaxar med armar och ben åt alla håll och kanter medans någon annan kan tycka att man har dålig sits bara av att man tittar ner lite och sänker händerna.

Sen lite Offtopic:
PathOfClovers, din lilla avatarbild, var är den fotograferad? tycker nämligen att bilden känns bekant. Om det är ridhuset, hästen eller bådeoch kan jag inte svara på.. :p

Visst tittar domaren på sitsen, det påverkar ju hästen hela ritten.

Längst ner på protokollet finns 5 punkter med koeff 2 (gånger 2) ett av dem är sitsen och ryttarens inverkan.
De övriga ( 3 av 4 ) påverkas direkt av en dålig sits.

Så om en ryttare sitter illa och får betyg 5
Sitsen stör hästens gångarter betyg 6
Sitsen stör hästens framåtbjudning betyg 6
Sitsen stör hästens lösgjordhet betyg 6
Summan blir 23 x 2=46 p

Hade ryttaren haft en bra sits = inverkat bra och fått 7or blir det ju 28 x 2 = 56 p

Det här blev ju lite rörigt, men med dålig sits blir det dåliga poäng.

Men när inte ens GP-ryttare klarar av att sitta korrekt så kan dte väl inte förväntas av oss stackars lätt-klass-ryttare att VI ska klara av det??? :confused:

:angel:

Det är mkt dåliga sitser i svår klass också.. Så nej, det är tydligen inget som domare lägger så mkt vikt vid - viktigare hur hästen ser ut tydligen.

Men det beror ju helt på hur man definerar "dålig".

Bara för att man tex har lite låga händer eller tittar ner behöver inte det betyda att man stör hästen... Stör hästen gör man om man dunsar upp och ner i sadeln, sågar, sitter i bakvikt etc.
Tror min häst tycker bra mkt bättre om en ryttare som sitter still och följsamt men kanske tittar lite ner, än en som dunkar den i ryggen i varje steg men sitter stel om en pinne i rygg och nacke med blicken i sky. :p

Håller med dig, att sitta snyggt är inte alltid samma sak som att sitta bra...

Har varit domarsekreterare i många år, och ni kan vara lugna för att domarna dömer ner sitsen om det är befogat.

Har skrivit på 2 SM i fältävlan och det var ingen pardon!!

Så vilken nivå man än rider så är det som jag skrev i en annan tråd, sitsträning, sitsträning, sitsträning!

Om man inte kan sitta ner utan stigbyglar och tyglar när man blir longerad, tänk då hur mycket man använder hästens mun till att hålla balansen. Brrr! :( Det är kanske finns en anledning till att vissa hästar blir som "nya" när man rider bettlöst. Problemet är kanske inte hästens mun.

Det FINNS INGA genvägar.

Visst tittar domaren på sitsen, det påverkar ju hästen hela ritten.

Längst ner på protokollet finns 5 punkter med koeff 2 (gånger 2) ett av dem är sitsen och ryttarens inverkan.
De övriga ( 3 av 4 ) påverkas direkt av en dålig sits.

Så om en ryttare sitter illa och får betyg 5
Sitsen stör hästens gångarter betyg 6
Sitsen stör hästens framåtbjudning betyg 6
Sitsen stör hästens lösgjordhet betyg 6
Summan blir 23 x 2=46 p

Hade ryttaren haft en bra sits = inverkat bra och fått 7or blir det ju 28 x 2 = 56 p

Det här blev ju lite rörigt, men med dålig sits blir det dåliga poäng.

på sitsen är det tom koeff 3 i många (alla?) program :idea: så då blir det ju ännu mera viktigt

Jag tycker också att om man tävlar i lätta klasser så skall det inte behöva vara perfekt, det är därför man tränar (och tävlar för att få feed-back). Men det är många som sitter illa fastän hästen ändå går förhållandevis fint, och då tycker jag att det är väldigt lite som fattas för att få hela ekipaget att se bra ut. Kanske bara lära sig sträcka på ryggen och inte sitta som en hösäck eller dra skänklarna bakåt ett antal centimeter - tränas det på sådant för litet på sådant tycker ni? Det gör så mycket för helhetsintrycket om ryttaren sitter bra.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Relationer Känner jag behöver lite råd och hjälp, för jag har en känsla att jag övertänker. Jag har för någon månad sedan träffat en hantverkare...
Svar
16
· Visningar
2 136
Senast: Modest
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag blev faktiskt ganska påverkad efter helgens noclearround, märkte jag på veckans tre ridlektioner. En tanke som INTE min inre...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: cassiopeja
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka