För att fetma är ett problem? Okunskap vid fodring.Min tanke är inte att det var bättre förr. Min tanke är att är det verkligen bättre nu? Med alla metoder vi använder oss av för att hålla hästarna friska- varför är de då inte det? Varför har i stort sett alla stall fånghästar och hästar med upprepade hältor och ryggproblem, TROTS sadelutprovning och dyra behandlingar?
Jag tror att vi har hamnat fel någonstans på vägen. Våra hästar borde inte behöva lida av välfärdssjukdomar, och ändå gör de det. Vi borde ha så mycket kunskap att vi inte rider våra hästar sjuka, ändå gör vi det.
Nej, inte bättre förr, och inte så värst mycket bättre nu heller....!
Ryggproblem och hältor? Okunskap igen. Det blir "mode" att rida ner hästarna istället för att bygga upp de. Hästen ska kröka på huvudet så går den i form, sen glömmer man bort resten. Allting ska gå fort också, man har inte tid att spendera de år det går åt att bygga upp hästen korrekt.
Och sen via aveln blir det väl en del problem med KS osv som upptäcks när hästarna blir ridna fel.
Tyvärr verkar inte folk intresserade att förstå varför man ska rida på ett visst sätt, varför hästen gör som den gör, utan det ska bara se snyggt ut så är det rätt. Och en hopphäst behöver väl inte kunna gå korrekt i dressyr? Varför ska de spendera år genom att bygga upp hästen i dressyren om de bara ska hoppa? Samma sak med skogsmullar, varför ska de gå korrekt om de bara vill gå i skogen?
Brist på kunskap och saknad av viljan att lära sig mer.