Sv: Är det värt?
Vid sjukdom finns det ju faktiskt en uppsjö försäkringsalternativ som går in och täcker för utgifterna, både lång- och kortsiktigt (ja, jag har faktiskt flera försäkringar för detta tillfälle, sjukdom).
.
Men dessa sorters privata sjukförsäkringar har ju inte alltid funnits.
Inte så att det var vanligt i alla fall.
Många kan inte teckna en sådan heller, vissa kan teckna dom och betala premien i åratal, men sen när det är tid att utnyttja den, då gäller det i alla fall inte, för att personen har tex som ung besökt en läkare som skrivit i journalen att hjälp har getts. Då är det stopp i försäkringen, och ja, jag vet person som detta hänt, annars skulle jag inte skriva det.
Många här på forumet är ju hästfolk, vi vet alla vad det innebär med hästjobb, slitigt, tungt och stor skaderisk samt låg lön!
Hur många hästskötare tar en privat sjukförsäkring då man i 18 års åldern tar ett hästjobb?
Hur många arbetsgivare har BRA försäkringar för sina anställda hästskötare?
Om man är kvar i hästyrket några år så kan det hända, är till och med vanligt att rygg/nackbesvär uppstår, besöker du då läkare och får i din journal att du behandlats för ryggbesvär, då kan du sen glömma att kunna ta en privat sjukförsäkring som gäller när du kanske senare i livet blir långstidssjukskriven för något besvär som kan tänkas härleda från ryggen!
Så det är inte så BARA att skaffa sig en sådan försäkring som du hänvisar till, inte för oss vanliga hästtjejer i alla fall.
Visst, är man kärnfrisk och har ett jobb, då är det skitenkelt, men då behöver man ju oftast inte utnyttja den heller!