Sv: Är det värt?
Generalisera? Vi skriver i en tråd som har ett specifikt scenario. Det är vad jag diskuterar och i viss del allmänt.
Man väljer hur stort risktagande man vill göra - både som privatperson och som företagare. Var sig jag sitter på privatstolen eller företagarstolen är jag minst sagt ovillig att ta risker med min ekonomi. Jag tycker inte om att låna, och har följdaktligen inte lån på mer än jag kan betala av imorgon. Jag vill inte handla på avbetalning, jag vill inte dra på mig åtaganden som är svåra att överblicka.
Jag tycker om att ha sparat kapital om något skulle hända, jag tycker om att ha försäkringar som täcker de uppenbara saker som kan hända i livet, sjukdom, dödsfall, arbetslöshet, hemmet förstörs, hästen blir sjuk. Sparkapitalet täcker upp där detta brister. Då får man i den här tråden höra att man är "all and mighty"?! Ja, det är verkligen fult att ta ansvar för sin ekonomi. Något att skämmas för.
Andra å sin sida tycker om att ta på sig mer än vad ekonomin mäktar med, kanske hoppas de att skiten inte hamnar i fläkten, kanske bryr de sig inte ö h t. Den kategorin är och kommer alltid att vara en risk, för mig som privatperson och för mig som företagare.
Den kategorin du syftar på - då tar man väl för höge farao kontakt och försöker reda ut situationen? Och gör INTE som TS jönspelle; skiter i att betala och anser därmed att TS kan betala för någon annans åtaganden.