Är det värt?

Sv: Är det värt?

Jag backar inte ett dugg, jag formulerar samma uppfattning med fler och andra ord. Som kanske passar dig bättre, men som beskriver samma inställning.

Jag betalar mina skulder och hamnar inte hos KFM. Jag tar inte på mig några åtaganden jag inte kan lösa. Och hamnar inte hos KFM.

Nej, och skulle man hamna i en akut, tillfällig likviditetskris (av någon anledning vad som) som är svår att lösa skulle jag ta kontakt med var och en av dem som förväntar sig att jag ska göra rätt för mig. Komma överens om en lösning som är acceptabel för båda parter, på köpet slippa hamna i register och ökad skuld.

Och därmed åtminstone informera vederbörande i så god tid som möjligt om att pengarna kanske inte kommer in på planerat datum. Det kan spela stor roll för den andra parten.

Det är att visa respekt för sina medmänniskor, tycker jag.

Inte bara låta bli att betala för något man köpt.

Hamnar jag i så djup skit så får jag ju ta ansvar för det, det är ju mig det gäller. Precis som du säger är det bara att göra det svåra och försöka komma till överenskommelser.

Det finns få saker som retar mig så som de som åker till Nisses trävaror, hämtar för 35 000 kr plus moms och sedan inte har en suck att betala igen snälla Nisse som inte är van vid bedragare. Och Nisse får skita i att ta ut någon månadslön och leva på SINA besparingar för att någon annan stulit hans grejor.

Lägre än Glocalnet

Det lönar sig att gå till fogdem med en fodran på bara 100:-
Förutsatt att du har på fötterna.
Gäldenären betalar alla kostnader, läggs på fodran helt enkelt.

Finns det inget att kamma, så finns där inget. Och då ligger man ute med pengarna. Finns det redan en skuld hos KFM som inte är reglerad görs ju regelbundet en uppdatering om utmätningsbara tillgångar.

Visst är det en risk att man inte får igen pengarna, det är alltid en fingertoppsavvägning.

Finns det inget att kamma, så finns där inget. Och då ligger man ute med pengarna. Finns det redan en skuld hos KFM som inte är reglerad görs ju regelbundet en uppdatering om utmätningsbara tillgångar.

Visst är det en risk att man inte får igen pengarna, det är alltid en fingertoppsavvägning.

Och därför kan inkasso vara ett bra alternativ. Kostnadsfritt. Sedan får man ju inte själv lika stor andel av vad som möjligtvis går att hämta ut senare.

Jag tycker det är viktigt att gå vidare för att visa att man menar allvar, och också kunna släppa det hela och gå vidare.

Det finns sätt att göra så att hästutgifterna tar slut på en gång.

Inte roligt, men är det så att man inte kan betala sina räkningar så kanske man ska ta det beslutet?

Fast även det beslutet kostar ju en del, då man är i väntan på pengar så är det ju inte lätt..

Ja, jag tycker också det är viktigt som markering. Både för sig själv och sin rörelse och för andra. Men när man provat alternativen är det som du säger A & O att kunna sätta det på "släppkontot" och lära sig till nästa gång.

Det jag blir mest fängslad av är de som gång på gång lämnar kredit åt samma person, som gång på annan blåser vederbörande. Vissa lär sig aldrig?

Nåja, jag har lämnat de senaste två hästarna till slakt och fått 4500 kr för varje, utan någon annan utgift än körningen till slakteriet.

Jag hade tagit bort hästarna om jag inte klarat av situationen ekonomiskt. Den beräkningen finns alltid med i mitt bakhuvud, min nödplan. Jag hade aldrig valt att sätta andra i skiten genom att inte betala mina skulder.

Klart man inte ska sätta andra i skiten, däremot så kan alla hamna i skiten, oavsett hur tryggt och säkert man tror att man har det.

Rätt som det är så är olyckan framme, och man kanske får vänta månader på en eventuell sjukpeng, sådant är ju inte alltid lätt att förutse.
Då får man lov att leva på släkt och vänner, för hjälp till hästarnas väl och ve får man inte av staten.

Sen finns det ju såklart folk som på pin kiv sätter i system att luras, men det tycker jag är bedragare..

Nåja, jag har lämnat de senaste två hästarna till slakt och fått 4500 kr för varje, utan någon annan utgift än körningen till slakteriet.

Men då har dom inte i sina pass inskrivet livstids karens väl?
Mina nuvarande hästar skulle kosta att ta bort, de är idag 28, 23 och 18..alla behandlade i sina liv.

Fast den reservplanen har jag också, för sex år sedan levde jag många månader utan någon som helst inkomst, utan att det påverkade mitt liv mer än att jag snålade med maten och övrig förbrukning. Hästen hade jag kvar, men självklart räknade jag med att få ta bort henne om det inte kom någon inkomst vid ungefär halvåret efter att jag sa upp mig.

Att stå utan inkomst tre-sex månader tycker jag nog inte är så ovanligt att man kan räkna med att "det händer inte mig". Försäkring, sparkapital och planering är nyckelorden för mig som ekonom i de här fallen.

En tredje av dem var behandlad med Butta, livstidskarens. Gick INTE till livsmedelsproduktion, inbringade inget men kostade heller inget att göra av med.

Hade jag inte känt personen så hade jag inte tyckt att det var värt det. Men känner jag personen och har lite inblick i personens liv hade jag gått till KFM. Jag hade i samma veva föreslagit för KFM att köpa någonting av egendomen för en viss peng. Tex hästtransporten för 5000:-, hingstunge för 10.000:-, sadel för 400:-, etc. Om ingenting annat kan jag själv göra en bra affär, men jag får mina pengar om KFM får upp ögonen för att någonting kan säljas!

Det finns en liten hästhandlare i trakten där du bor som nyss köpt en mycket fin 4-årig valack från en stallägare som inte fick stallhyran betald! Stallägaren gick till KFM och fick genom KFM beslut på att sälja hästarna och ta pengarna som ägaren var skyldig och lämna resten till KFM. Det finns säkert fler fall ifall man letar.

En tredje av dem var behandlad med Butta, livstidskarens. Gick INTE till livsmedelsproduktion, inbringade inget men kostade heller inget att göra av med.

Då undrar jag hur du gjorde då, inte för att det idag är aktuellt men det kan ju vara bra att veta ändå.

HUR avlivar man sin häst utan att det kostar?

Här där jag bor så kostar det ca 5000 kr om de är behandlade med ett livstidskarenspreparat.

Liknande trådar

Äldre Okej. Jag beställde tre plagg från en butik vi kan kalla Chong av skandinavien (en underklädesbutik)... Jag valde faktura som betalsätt...
Svar
3
· Visningar
1 330
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama