Är det vanligt?

Scilla

Trådstartare
Lasttränade min unghäst med hjälp av en nh-tjej och vi fick honom att gå på transporten efter många timmar (jag fick göra jobbet själv hon sa bara åt mig vad jag skulle göra) . Efter den träningen var det bara att skicka in honom och han har skött sig exemplarisk och jag har tränat honom med jämna mellanrum för att hålla igång lastningen då vi annars bara åker iväg ca en gång i månaden. Nu har det varit blank is på våran stallplan så jag har inte kunnat träna på ca 1 månad.

I lördags var det dags att lasta honom och det tog ca 20 min innan han gick på, på vägen hem tog det lika lång tid. Så jag tänkte att här ska det tränas igen och vi gav oss på det igår och då vrålvägra hästen att gå in :confused: När vi hållit på i 2,5 timme så gick han in... Klockan var då så mycket att jag inte orkade lasta honom en gång till men tänkte ta upp det i dag igen.

Men min tanke är om detta är ett vanligt fenonem att hästen helt plötsligt från att gå upp i transporten utan minsta tveksamhet till att blåvägrar?
 
Sv: Är det vanligt?

Ja det händer...och jag kan inte förklara varför.
Vi hade en som gick på jättebra men så blåvägrade han en dag.

Vi kunde inte se att något var ovanligt och inget hade hänt... men det är ju vi det. Hästen verkade ha helst andra åsikter.

Det tog lång tid och mkt träning innan det gick så där bra att lasta igen.

// M
 
Sv: Är det vanligt?

Troligtvis är det du som tappat ditt kroppsspråk och helt eller delvis återgått till gamla mönster, något man i princip alltid gör då det ju tar TID att lära sig nya saker.

Så ta ut tjejen igen, kör en omgång till, och du ska se att denna gång så håller det i sig längre. :)
 
Sv: Är det vanligt?

Problemet är att den tjejen sa att jag gjorde helt rätt från början det enda jag behövde hjälp med var att förstå att det tar tid och det får ta den tiden det tar. Så jag vet med mig att jag inte har ändrat något.

Tränaren sa redan från början att det här kan du ju inte behöver du min hjälp. Fast jag tycker ju ändå att hon var bra att ha som stöd.

Hennes teori går ut på tryck och eftergift när hästen gör rätt och jag använder endast ett långt rep som jag lägger runt bommen sedan står jag vid sidan av lämmen och skickar in honom.
 
Sv: Är det vanligt?

Körde ni på med samma träning eller ändrade ni på något?

Vi blev ju osäkra eftersom han blåvägrade och det gjorde att vi prövade flera metoder innan vi hittade rätt.

Det gällde att vara envis, inte titta på honom, inte "ta i och leda" utan låta trycket komma bakifrån det gick alltså inte att ta i tyglarna/grimskaftet då backade han direkt. Någon var tvungen att stå bakom och driva på försiktigt i början men sedan började han gå in själv till slut.

// M
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
32
· Visningar
1 482
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp