Är det utländska intressen som saboterar för Svensk industri?

Angel

Trådstartare
Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan som vill såga ner konkurrenterna på batterimarknaden. Men såg nyss en mkt uppblåst artikel i en större svensk skräptidning om hur hemskt företag även Boliden är. Händelsen i sig är inte direkt någonting nytt utan har väl redan tvättats i både svensk och annan media tidigare ett par vändor men inte känns det som någon bra idé att som svensk media börja hetsa om mer skit hos stora arbetsgivare i norr just nu? Fullt rimligt iof man bara är så dum som stockholmsmedia att det är en bra grej att dra upp just nu och tjäna pengar på. Eller är det fler som är såpass konspiratoriska att det ger en känska av att det är någon annan som tycker att det är en bra ide att ställa till med mer oreda just nu...
 
Nog tror jag att svenskar i plaskdammen Sverige klarar av att klanta till sig själva men någon säkert gärna kan tänka sig att konspiratoriskt putta på längs vägen så att säga.

Titta på den svenska skolan. Finnarna kopierade den och ändrade ingenting. Sverige ändrade och ändrade och ändrade bort framgångsfaktorn som Finland sparade. Nu har vi tagit in en enorm mängd människor med annat hemspråk också vilket säkert dessutom fungerade som sänke men ändå.

Jag tror du ska titta på ekonomin och den minskande ökningen av penningmängden i Sverige och världen. Jag tror vi ser en klassisk ekonomisk bubbla à la tulpanbubblan på 1600-1700-talet. Så får vi se om den spricker eller inte.
 
Det känns inte riktigt som en slump att Nothvolt köper kinesiska maskiner som sedan visar sig inte vara vad de beställt, det finns enbart kinesiska instruktioner och de är tvungna att få hjälp av kinesisk personal för att öht ta det i drift. Det är knappast någon slump heller att Sverige är det enda landet i Europa(världen?) där Kina lagt exportförbud av grafit till. Northvolt är en enda soppa där Kina är en stark krydda, samtidigt som Kina vill bygga en stor fabrik i Timrå och som av en händelse köper upp allt de kan i närheten av svenska skyddsobjekt, samtidigt som alla ropar på varg när det gäller Putin.

De tre länder som ses som de största säkerhetsriskerna är Ryssland, Iran och Kina. Hej och hå, blåögda svenskar. :meh:
 
Det var en jättebra AMA (ask me anything) med en Northvolt-anställd på Reddit idag.

https://www.reddit.com/r/sweden/s/nSJzZr39NU

Man behöver inte göra konspirationsteorier om kineserna, dom betedde sig bara typiskt kinesiskt (jag menar inte det rasistiskt, utan dom har en annan företagskultur pga sin regering).

Northvolt går dåligt för att ledningen är skräp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp