Är det tillåtet

J

jumanji

Är det tillåtet att en medhjälpare är med på framridningen och då ryttaren samlar hästen i skritt/trav "puttar" på hästen med spö på bakbenen?
Har sett det på en reg dressyrtävling för ponny och även på en nationell tävling, vad säger ni som vet??
jumanji

Sv: Är det tillåtet

Endast ryttaren får arbeta hästen, vilket jag tolkar som att annan får inte peta på med spö.

Det finns ju mammor som springer bredvid sina barn för att "förbättra formen" (sett på nationell ponny). Så det mesta går nog att genomföra så länge ingen medtävlare pratar med ÖD.

I det här fallet var det ena gången en mamma som "flåsande" sprang bakom, och i det andra fallet var det tränaren...
Har pratat med mamman och det är deras tränare som sagt att det är tillåtet, men jag har mina tvivel, och det hade faktiskt även mamman...
jumanji

Det står inte uttryckligen i TR att man inte får det, så det är inte förbjudet. Pratade med min tränare om detta förut efter att jag sett samma sak, hon är utbildad både domare och överdomare och hon sa att det står inte att man inte får det, så så länge man inte går på hästen för hårt (precis som om ryttaren på skulle gjort så) så kan man inte säga något.

OK bra att veta så man inte ger sig på någon stackare som springer med spöt bakom någon häst :angel:
Själv tycker jag väl inte att det hör hemma på framridningen...
jumanji

Vilken bra fråga! Har länge funderat över det där, och också om det är tillåtet att ha med sin tränare, lr annan kunnig person, som "håller lektion" på framridningen....?
Jag har alltid trott att man inte fick ha med sig ngn, så de jag haft med mig, har varit tysta, lr kanske sagt ngt, då jag stannat för att prata med dom.

Tränare/någon som hjälper till på framridningen och ja, de kan i princip få hålla lektion på framridningen. Det tycker jag dock att man ser mest på lokala ponnytävlingar...

nja, var tex i falsterbo i somras och där hade de flesta hjälp på framridningen. Skillnaden är bara att nu för tiden skriker de inte utan har små radioapparater att prata i :p

Jaha, så det är okej att ngn instruerar på framridningen då?
Jag själv har inte tänkt haft det, men kanske det händer ngn gång att ngt krånglar på framridningen, och den jag har med mig, kanske har ngt gott råd.
Nej, jag har själv inte sett det spec mkt. Iofs tävlar jag bara lokal dressyr, och ngn enstaka regional dressyr (har inte tävlat på länge nu), och då jag tävlat, har jag bara sett det ngra enstaka gånger.

Okej, tack så mkt för ditt svar:bow:
Har länge funderat på detta, och det har varit svårt att hitta ngnstans, om det är okej lr inte, men nu vet jag:)
Som sagt, har inga planer på att boka, och ta med tränaren en hel dag, men ngn gång kanske det känns pyton på framridningen, och man behöver ett gott råd från ngn man har med sig som sällskap.

tycker man ser det även på regionala tävlingar.
jag brukar få hjälp av min tränare på framridningen och jag tycker att det är jätteskönt när hon är med!

Jag har mest tävlat lokal på häst och då är det JÄTTEVANLIGT. Värst med det tycker jag är att de gärna ockuperar halva ridhuset på det sättet, genom att tränaren står på läktaren och adepten rider runt runt på volten. De flesta andra rider ju lite olika ridvägar.

nja, var tex i falsterbo i somras och där hade de flesta hjälp på framridningen. Skillnaden är bara att nu för tiden skriker de inte utan har små radioapparater att prata i :p

Någon som vet vart man kan få tag i dessa små radioapparater, skulle behöva en då vi ofta är många som rider samtidigt i ridhuset även om någon tränar för insturktör. Kan ibland vara svårt att höra vad ens egen tränare säger då det är mycket annat liv och rörelse runt omkring en.

såg roligt ut när Brinken red förbi med en plopp i örat, i andra änden av framridningen stod Kyra och instruerade :D men väldigt praktiskt! Är ganska irriterande när ngn står och ger högljudda instruktioner när en annan försöker koncentrera sig på sin egen uppgift...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 515
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?