Är det syran i hösilaget som är farlig för fånghästar?

Sam

Trådstartare
Fick höra att det är mer syra i vått hösilage än i torrt och att det då är farligt att ge till hästar med fångrisk. Kan någon utveckla det till mig?

Sv: Är det syran i hösilaget som är farlig för fånghästar?

det går inte att säga generellt att hösilage är farligare för fånghästar än hö

jag har haft några fånghästar (halvblod o shettis) genom åren och de har mått bra vintertid på fri tillgång till bra hösilage...

Tack för ditt svar. Jag får nog förtydliga min fråga. Är det farligare att ge vått hösilage än torrt hösilage till fånghäst?

teoretiskt sett är det till och med bättre med ensilage än hö, då det i ensilerings prossesen förbränns endel socker. (socker är den största boven när det gäller fång!)
MEN praktiskt sett har det visat sig att det av någon okänd anledning kan vara svårare att hålla ett lagom hull på hästar som fodras med ensilage. hästar med överhull har mycket större risk för att drabbas av fång!
(denna info kommer från Ove Wattle)

det viktigaste är att man hittar ett grovfoder som passar hästen, lagom med energi och protein. se till att hästen håller ett lagom hull, var kritisk! motion är också viktigt, 30 min pulshöjande motin om dagen räcker långt!

Det där med socker känner jag till, så även att motion och lagom hull är bästa sättet att undvika fång. Vet du hur det är med syran, är den farlig? Vilket är att föredra, våt eller torr hösilage?

Villken sk syra är det du pratar om ??

Vet nog inte riktigt vilken syra jag pratar om. Jag har ingen fånghäst så frågan är ställd bara för att en vännina till mig började prata om hur farlig syran i våt ensilage är. Hon hävdar att där är mer syra i våt ensilage och därför skall man inte ge det till hästar med fångtendenser. Jag har aldrig hört talas om det så därför frågar jag på Bukefalos.

Jag har trot att det var bättre med våt ensilage för då fick hästarna med att tugga på i förhållande till torrsubstansen och energiinehållet. Rätta mig om jag har fel.

Jag kan tänka mig att det är mjölksyra som det syftas på.

Vet nog inte riktigt vilken syra jag pratar om. Jag har ingen fånghäst så frågan är ställd bara för att en vännina till mig började prata om hur farlig syran i våt ensilage är. Hon hävdar att där är mer syra i våt ensilage och därför skall man inte ge det till hästar med fångtendenser. Jag har aldrig hört talas om det så därför frågar jag på Bukefalos.

Jag har trot att det var bättre med våt ensilage för då fick hästarna med att tugga på i förhållande till torrsubstansen och energiinehållet. Rätta mig om jag har fel.

Om det bara handlar om syran så tror jag inte att det är farligt för en fånghäst. Det är rejält surt i hästens magsäck och det bör ta över det mesta. Det är klart att man skulle kunna tänka sig ngn ev skada på vägen dit men den bör i så fall gälla alla hästar. När det gäller fång så är det ju grovtarmen som påverkas. När/om denna ev syra kommer dit så måtte den ha blivit neutraliserad tillsammans med allt annat.

Däremot så har jag också hört om OWs tveksamheter inför ensilage till fånghästar. Jag vet också att det rent teoretiskt bör vara ofarligt och att ingen kan förklara en ev ökad risk att ge fånghästar ensilage.

Jag ger inte det till min fångponny utan köper annat foder till henne.
Jag är av den bestämda uppfattningen att om ngt skulle kunna tänkas starta ett nytt fånganfall så gäller det att undvika det.

Finns det studier eller tendenser som tyder på att mjölksyran är farlig för fånghästar?

Att det är svårare att hålla bra hull på hästen med ensilage än med hö kan ju ha att göra med dålig foderkunskap bland hästägare.

Om vad som orsakar fång tvistar de lärde, det jag har hört är att stärkelse och i visst mått fett är den största boven.

Tack alla för att ni svarat mig. Verkar inte ligga så mycket sanning i påståendet om syrans farlighet. Fodra lagom är nog bäst.:)

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
468
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17