Är det skadligt med (för) varmt täcke?

Horse_power

Trådstartare
Hej! En liten fråga bara:p

Nu är det så här att jag har en pålle som är lätt frusen av sig och har därför ett ganska tjockt vintertäcke på sig, och han har haft det hela vintern nu..
MEN nu igår slog det om och gick upp mot 7 grader + sol, fast det är iskallt sen när solen går i moln :crazy:
Tyvärr har jag inget annat täcke än detta (har beställt ett regntäcke med fleece foder men det har ej kommit ännu..) och han hade på sig det igår i hagen i solen. Då sprang han också rätt mycket, fast när jag tog in honom åkte täcket av och då var han inte nära att bli svettig under trots att han sprungit, men det ska ju vara ett andas täcke också :idea:

Tror ni han tar skada av att ha det täcket tills det nya tunnare kommer? :confused:

Förlåt om det blev rörigt!! :o

Sv: Är det skadligt med (för) varmt täcke?

Jag skulle också vilja veta det, eller vad som är värst egentligen: Lite för varmt eller lite för kallt täcke?
Speciellt så här på våren tycker jag att det är svårt att hitta ett "lagom" täcke.

Det tror jag inte att han gör. Jag resonerar så att hellre lite för varmt än för kallt. Såklart är lagom bäst, men har du inget annat täcke att lägga på innan det nya kommer skulle jag hellre ha det tjockare än att hästen fryser..

Jo, det kan han faktiskt.
Det finns hästar som fått knölar på rygg och kropp under täcket pga för varma täcken, känner flera, alltså veterinären har konstaterat detta. En reaktion i huden som uppkommit för att det varit för varmt, kanske fuktigt.

Det känns inte riktigt rätt att en häst ska behöva ha samma täcke när det är vinter och minusgrader som nu när våren kommer och det är många plusgrader. De kommer ju inte undan, täcket är där vad de än gör!

Jag har alltid fått höra att en häst har lättare för att få upp värmen om den är lite kall, än göra sig av med för mkt värme, det far de dåligt av. Vi kan inte jämföra med oss själva, vi kanske hellre är lite varma än lite kalla, men hästen har ju päls och är gjord för att tåla kyla.

Jag hade isf hellre gett lite extra hö i hagen och bytt till ett fleecefodrat regntäcke -som andas. Vindskyddet av täcket gör ju mkt om solen går i moln, hästen har ju egen värme från kroppen att värma upp luften mellan täcket och kroppen.

/Veronican vars klippta häst har fleecefodrat regntäcke ute nu -eller naken nu, när solen varit framme och vi haft 15 plus i skuggan :love:

Om det är 7 plusgrader och sol tvivlar jag på att din häst verkligen behöver täcke.
Jag har ett halvblod som är klippt, men han har pälsen kvar över rygg och rumpa. Han blir väldigt påverkad när det blir för varmt, så nu när termometern passerar 0, går han utan täcke. Om det är nederbörd har han ett ofodrat regntäcke. Har han för varma täcken får han små knutor på ryggen och blir allmänt slö. Vi bor i norrra Norrland och jag tycker att mina hästar generellt har påverkats mer av stekande sol än 30 minus och snöstorm. Förutom en som hade ryggproblem och var väldigt känslig för regn och blåst.
Men, som sagt, alla hästar är olika och du kan säkert se på din häst vad som är bäst för den. Men hur som helst behöver du knappast oroa dig för en otäckad häst i det fina vädret du beskriver...

Ha en skön vår! :cool:

Hej!! jag har lärt mig att hästarnas hårstrån har varsin "muskel" som hjälper dem när de svettas och fryser, samt att när de fryser så skakar de för att hålla värmen uppe MEN det går då åt mera grovfoder!! När man lägger täcke på hästen så "förslappas" dessa muskler och de kan då inte använda sin päls för att ventilera m.m.

Dessutom så blir det utav täcken spänningar i hästens kropp och muskelatur...

Ett tips är fri tillgång på hö/hösilage och inget täcke!! då de håller värmen uppe när de äter!!

Jag måste även tillägga att jag inte är emot täcken med det används dock ofta vid fel tidpunkter. tex en shittis som ej är klippt går omkring med ett tjockt vintertäck när det är plusgrader!! Vid dessa tillfällen så tycker jag att det är djurplågeri! Hästen blir ist överhettad!!

I kyla utan nederbörd och vind så klarar sig hästarna oftast ner till 20-25 minus men detta är dock väldigt individuellt! Vissa hästraser som kallblod, islänningar, shettisar m.m. klarar det ännu lägre temperaturerna medans ex. fullblod är lite känsligare pga sin tunna päls och lite underhudsfett!

Detta är som sagt väldigt individuellt!!

Jo, det kan han faktiskt.
Det finns hästar som fått knölar på rygg och kropp under täcket pga för varma täcken, känner flera, alltså veterinären har konstaterat detta. En reaktion i huden som uppkommit för att det varit för varmt, kanske fuktigt.

Det känns inte riktigt rätt att en häst ska behöva ha samma täcke när det är vinter och minusgrader som nu när våren kommer och det är många plusgrader. De kommer ju inte undan, täcket är där vad de än gör!

Jag har alltid fått höra att en häst har lättare för att få upp värmen om den är lite kall, än göra sig av med för mkt värme, det far de dåligt av. Vi kan inte jämföra med oss själva, vi kanske hellre är lite varma än lite kalla, men hästen har ju päls och är gjord för att tåla kyla.

Jag hade isf hellre gett lite extra hö i hagen och bytt till ett fleecefodrat regntäcke -som andas. Vindskyddet av täcket gör ju mkt om solen går i moln, hästen har ju egen värme från kroppen att värma upp luften mellan täcket och kroppen.

/Veronican vars klippta häst har fleecefodrat regntäcke ute nu -eller naken nu, när solen varit framme och vi haft 15 plus i skuggan :love:

det var bra skrivet!! håller fullkommligt med!!:bow: :bow:

Jag skulle inte ha samma täcke nu som jag haft när det varit många minus ialf.
Kan du inte köpa ett hyffsat billigt fodrat regntäcke nu då? Det skadar ju inte att ha flera att välja på..

Senast ändrad:

Sätter du på vintertäcket när det är +7 på sommaren?

För varmt blir fuktigt vilket ger stor risk för regnskollor o andra hudproblem.
Överhuvudtaget tycker jag att folk ofta överskattar hästens behov av täcke rejält, spec. på våren.
Hellre lite för tunt än för tjockt.
Jag lider när jag ser en häst stå i gassande vårsol med ett eller flera tjocka vintertäcken.
PL

För varmt blir fuktigt vilket ger stor risk för regnskollor o andra hudproblem.
Överhuvudtaget tycker jag att folk ofta överskattar hästens behov av täcke rejält, spec. på våren.
Hellre lite för tunt än för tjockt.
Jag lider när jag ser en häst stå i gassande vårsol med ett eller flera tjocka vintertäcken.
PL

:bow: Tack PL :bow:

Till TS skippa täcket nu över huvudtaget, hästar behöver inget täcke när det är plusgrader ute ffa inte när solen också lyser.. gäller även dom klippta...

Se till dig själv..använder du dunjackan ute nu?

Jag hörde för något år sedan något om att hästens inre organ kan ta stryk om de går med för mycket täcken = för varmt. Vill minnas att det speciellt var levern som kunnde försämras.

Är det bara snack eller finns det någon slags sanning i det?

/Rumpnissens vars klippta häst går ute och solar utan täcke. :rofl:

De enda gångerna som mina rullar sig är när de har för varmt täcke på sig.
Visst kan det vara svårt när det är minus på morgonen o sen 20 grader i solen.
Ett regntäcke räcker gott.
Mina får sola o klia varandra när det blir vår.
Visst är det få tillfällen per år som de får gå nakna:crazy: bara vår o sensommar/höst utan regn. på sommaren är det sjukt med broms o de har då eksemtäcken på sig.

Min fryslort (arab) får gå naken nu när det är +grader o sol, skulle det bli dåligt väder så får hon ett regntäcke på sig, tjocka vintertäcket är bortplockat för säsongen, skulle det bli väldigt kallt igen får hon väl ha ett stalltäcke under regntäcket.

:bow: Tack PL :bow:

Till TS skippa täcket nu över huvudtaget, hästar behöver inget täcke när det är plusgrader ute ffa inte när solen också lyser.. gäller även dom klippta...

Se till dig själv..använder du dunjackan ute nu?

Inte skrivet till mig men svarar ändå..Ja! Jag använder min vinterjacka:angel:

Tack för alla svar :D Asså jag kanske inte skrev så bra, men vill inte ta av täcke dels för att han aldrig vart utan i hela sitt liv (iaf sen han började ridas) och för att det inte är sol hela tiden, NÄR det är sol är det typ +7 grader och jätte skönt, MEN det blåser iskallt och så fort solen går i moln blir det JÄTTE kallt och sen blåsten på det!! :crazy:

Jag har beställt ett fleecefodrat regntäcke som han ska få ha på sig så fort det kommer (vilket det aldrig verkar göra..) :p

Skulle inte ha på min häst ett 300g täcke nu. Då får han då utan iaf.
Vad gör det att han aldrig varit utan täcke!?
Ta av täcket och ge lite mer grovfoder om du är orolig att han ska frysa.

Knapplån.

En bra enkel tumregel är att inte lägga på täcke så länge hästen inte skakar. Hästar börjar skaka mycket tidigare än oss, det gör de för att föhindra att frysa. Så skakar inte hästen så fryser den absolut inte!

Bara en parantes.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska till Hööks om någon vecka och shoppa lite och tänkte köpa ett vintertäcke. När det är snö så brukar min hund frysa när man går...
Svar
3
· Visningar
1 431
Senast: Hagstadius
·
G
Hästvård Jag ska klippa min häst i helg och undrar vilka täcken som krävs. Har funderat på filtklippning eftersom hon svettas mycket när man...
Svar
6
· Visningar
4 356
Senast: Tagliabue
·
Hundhälsa Jag tror att min hund har blivit förkyld! Hon nyser titt som tätt med 1-2 timmars mellanrum och det är inga små nysningar. Hon har varit...
Svar
4
· Visningar
3 094
Senast: Viveka
·
Utrustning Jag ska köpa en uppsättning vintertäcken och behöver tips på modeller och märken! :) Vill ha: (förlåt om beskrivningen är luddig) :o...
2
Svar
31
· Visningar
2 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka