Är det självviskt att ta hem sin häst från fodervärden efter 2 år?

pernilla_s

Trådstartare
Vill veta vad folk tycker och varför.

Jag anser inte att det är själviskt då man lämnar ut på foder oftast är att man inte har tid eller råd med sin häst då och vill veta hur hästen har det. Så länge fodervärden är rätt så lider ju inte hästen av det. Visst den får byta hem och sedan byta tillbaka, men har man en häst som man vet kan bli en vandringspokal så tycker jag det är schysstare mot hästen att lämna iväg den till en fodervärd.

Sv: Är det självviskt att ta hem sin häst från fodervärden efter 2 år?

Varför skulle det vara själviskt? Anledningen till att man lånar ut i stället för att sälja är ju just att man vill ha möjligheten att ta tillbaka hästen så småningom.

Varför skulle det vara själviskt? Anledningen till att man lånar ut i stället för att sälja är ju just att man vill ha möjligheten att ta tillbaka hästen så småningom.

Nej det är mest jag som funderade på om folk tyckte det efter att någon skrivit i min andra tråd där jag ville ha tillbaka min häst från fodervärden. Alltid intresant att se vad folk tycker och tänker.

Jag hade en häst på foder i nästan 2½ år, men han var ju fortfarande inte MIN, det måste man ha klart för sig när man tar en häst på foder! Ägaren har alltid sin fulla rätt att ta tillbaka hästen när han/hon önskar, och är man smart så har man redan när hästen lämnades på foder satt upp ett avtal som reglerar uppsägningstid m.m.

Jag hade en häst på foder i nästan 2½ år, men han var ju fortfarande inte MIN, det måste man ha klart för sig när man tar en häst på foder! Ägaren har alltid sin fulla rätt att ta tillbaka hästen när han/hon önskar, och är man smart så har man redan när hästen lämnades på foder satt upp ett avtal som reglerar uppsägningstid m.m.

Jag tyckte när jag lämnade ut honom att det var en självklarhet med tre månaders uppsägningstid från båda sidorna för att els jag inte bara ska kunna hämta hästen utan måste säga till i förväg och förbereda dem på det och för att de inte bara ska kunna lämna tillbaka hästen och att jag då står utan stallplats. Det är ju vi9ktigt för att båda ska kunna känna sig väl till mods.

Ja, men då är det väl inga problem? Du säger till att du vill ha tillbaka hästen, och tre månader senare hämtar du den. Det måste väl alla kunna acceptera?

Konstig fråga!

Det ligger väl i sakens natur att man en dag ska ta/få tilbaka en häst som är FODER-häst. Annars säljer man den ju eller skänker bort den.

Så man är givetvis inte självisk om man tar tillbaka hästen, i alla fall så länge man följer den överenskommelse som gjordes då man lämnade bort hästen.

Ja, men då är det väl inga problem? Du säger till att du vill ha tillbaka hästen, och tre månader senare hämtar du den. Det måste väl alla kunna acceptera?

Jag tycker ju det, men efter att i min adnra tråd fått ett inlägg om att det var egoistiskt så undrade jag bara lite vad folk tycker.

Jag tycker ju det, men efter att i min adnra tråd fått ett inlägg om att det var egoistiskt så undrade jag bara lite vad folk tycker.

Vi kan ju vända på det...är det inte egoistisk om fodervärden försöker snika åt sig en häst utan att behöva betala ett inköpspris för den? Att vara fodervärd betyder inte att hästen ska stanna "för evigt"...då får man köpa en häst om man vill ha det så...:cool:

Precis, och dessutom har ju alltid fodervärden möjlighet att fresta ägaren till försäljning genom att lägga ett bud på hästen.

Jag håller med. Jag skulle aldrig ge bort min häst gratis... Låna ut honom är en sak, att ge vort honom en annan.

Jag står i begrepp att lämna ut min shettis på foder då min stora son helt tappat intresset för att rida och lilljäntan är bara fyra månader så det dröjer ett tag innan hon kan ta hand om en ponny. Givetvis är planen att han ska hem så fort jag har barn hemma som kan ge honom den vård han förtjänar eller själv har extra tid att ta hand om honom. MEN vi kommer skriva i kontraktet att fodervärden har förköpsrätt om jag av någon anledning får för mig att sälja. Då kommer det att vara ett fast pris som ska gälla oavsett om jag skulle kunna få dubbelt så mycket betalt för honom av någon annan. Har han ökat i värde så är det ju pga fodervärdens arbete och inte min förtjänst.

Givetvis är det inte själviskt att ta hem hästen. Varför ska en hästägare känna att den ska sponsra en fodervärd med en häst som ägaren själv vill använda? Likaså om ägaren inte är nöjd, helt upp till ägaren att byta fodervärd.

Jag vet en del människor som tycker ägaren är såååå hemsk när de inte fick ha kvar hästen på foder, men de fodervärdarna tycker jag bara är oseriösa hästmänniskor.

Vill man inte riskera att bli av med hästen, då köper man en egen, man lånar inte en foderhäst!
Att tycka att andra ska sponsra med häst för att man själv är för snål att köpa en egen, det är bara bevis på ren och skär egoism tycker jag.

Jag kommer oxå ta hem min foderhäst till hösten när kontraktet går ut. Han har varit ute på foder i 2 år. Jag lånade ut honom pga min skada, men känner att jag har orken o ta hand om honom nu. Självklart är man inte självisk om man tar tillbaka det man äger.

Det är ju ägarens häst, så självklart kan denne ta tillbaka sin häst. Det viktiga är att man följer det som överenskommits i kontraktet. Har man en uppsägningstid så följer man den -från bådas håll.
Hade min häst på foder i nästan ett år innan jag köpte honom. Ägaren bad att få förlänga kontraktet några månader, vilket var ok för min del. När slutdatumet närmade sig, fick jag erbjudande att köpa hästen om jag ville, då hon bodde utomlands och behövde pengarna. Det var aldrig några problem på något vis. Men jag kanske hade tur...

Hästen är din och därför har du rätt att närsomhelst ta tillbaka den! Vad har ni skrivit i kontraktet?
En ägare lämnar ju bara ut hästen på foder om den absolut måste pga tidsbrist eller liknande.

Hästen är din och därför har du rätt att närsomhelst ta tillbaka den! Vad har ni skrivit i kontraktet?
En ägare lämnar ju bara ut hästen på foder om den absolut måste pga tidsbrist eller liknande.

3 månaders uppsägningstid och att jag får ta hem honom när som helst om jag skulle misstänka vanvård. Nu misstänker ajg inget sådant och fodervärden förekom mig och sa upp det långt tidigare än jag hade tänkt säga upp det till dem. Men hade tösen tröttnat så är det bästa för honom att komma hem då han är en häst som varit bortglömd i många år innan och bara mr bra när han får mycket uppmärksamhet.

Jag lämande ju iväg honom för att jag skadat ryggen och inte kunde ge honom det han behövde.

Hur är det med ryggen nu?
Om den krånglar fortfarande, kan du hitta en medryttare istället som kan hjälpa dig att rida. För det går ju att longera hästen om man inte kan rida så bra.

Hur är det med ryggen nu?
Om den krånglar fortfarande, kan du hitta en medryttare istället som kan hjälpa dig att rida. För det går ju att longera hästen om man inte kan rida så bra.

Min rygg är hyfsad nu, jag har skaffat stallplats där stallägaren sköter allt såsom mockning med mera för att spara den så mycket som möjligt. Nu ommer jag inte rida honom till en början då jag får barn i maj och sedan måste jag gå ner till min ursprungsvikt innan jag hoppar upp på honom. Tack och lov är han en en häst som är mjuk att rida och sprakar aldrig bakut så min rygg kommer att hålla så som den är nu. Annars kommer jag att tömköra och aktivera honom på andra sätt för nu får han stanna de åren han har kvar.

Jag ska hålla tummarna för dig! Lycka till med babyn och med hästen!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar