Är det så viktigt med en könsidentitet?

Regnbågen

Trådstartare
Måste man sätta etikett på vem man är, istället för att bara vara sig själv? Jag har alltid känt mig annorlunda, att jag inte passar in. Jag försöker hela tiden passa i, klä mig och bete mig enligt de normer och krav samhället har på en.

Men vem är jag? Mitt kön jag har mellen benen säger ju inget om vem jag är. Att utgå från mitt könsorgan som könsidentitet blir ju väldigt fel, men kläder kan inte heller avgöra det. Ibland vaknar man och känner för si eller så, ibland klär jag mig feminint, ibland maskulint.

Jag blir bara förvirrad av att försöka passa in, och nu med femtielva olika kön att välja på. Kan man inte bara få vara sig själv utan etiketter?
 
Måste och måste vet jag inte, man gör ju som man själv tänker jag! För mig är det kanske inte "viktigt" att jag är tjej, men det är ju liksom en del av vem jag är, i motsats mot kille eller icke-binär. Skulle inte använda hen som pronomen, men skulle inte heller bli upprörd eller kännas konstigt om någon skulle gjorde det... Han skulle däremot skava.
 
Nej jag tycker inte att bara för att man har ett kvinnligt könsorgan så måste man klä sig enligt vissa normer.

Jag är tjej, har hästar osv. Men jag snickrar, fixar el, vatten, jobbar med teknik på järnvägen. Jag sminkar mej inte förutom vid fest (om jag känner för det) och då kan jag även välja klänning och högklackat. Men jag kan lika väl gå med snygga jeans och en snygg tröja/skjorta till fest. Jag gillar att gå i arbetsbyxor och fritidsbyxor.

Gå i det du känner är du och gör de saker du är bra på 😊
 
Hur andra uppfattar ens kön är ju mycket mer än vad man har mellan benen utan det finns vissa specifika attribut som hos majoriteten av befolkningen går ihop med det, oftast är det baserade på hur någon som är genetisk man eller kvinna typiskt ser ut och beter sig i kombination med samhällsnormer. Och precis som om man är lång eller kort så kommer andra som inte känner en att beskriva en som det de anser att man ser ut som. Att medvetet ha ett så androgynt utseende som möjligt eller att inte vilja ha en ”etikett” är också ett ställningstagande och någon som andra ser och beskriver en efter. Trots allt skulle ett liv utan beskrivande termer relaterat till människor vara väldigt krångligt rent kommunikativt.

Pratar vi däremot ens egen könsidentitet och hur man upplever den sett till utsidan så är det ju något helt annat och det tycker jag andra ska ge blanka fan i att ha åsikter om.
 
Jag blir bara förvirrad av att försöka passa in, och nu med femtielva olika kön att välja på. Kan man inte bara få vara sig själv utan etiketter?
Vilken fantastisk värld det vore :love:

Jag är nu så gammal att jag "försöker" inte passa in längre, som barn gjorde jag det inte heller. Jag hade en period 12-15 årsåldern då jag verkligen försökte passa in - men det hjälpte inte.

Jag kan inte vara någon annan än den jag är och mitt motto har alltid varit "take it or leave it" om man vill umgås med mig ;)

MEN jag ser och vet också att om man har en vagina så är det betydligt lättare att vara som man vill, att klä sig som man vill, än om man har en penis. Tyvärr.
 
Funderar mycket på det periodvis då jag jobbar med ungdomar. Att kroppsdelar är så viktiga i valet av vad du klär dig i och vem du umgås med och vad du har för hobby. Tragiskt faktiskt.

Är det så bland ungdomar i dag med? Känns som dagens ungdomar är mer öppensinnade än förr, att det faktiskt blivit bättre. Men kanske är långt kvar ändå.

Vilken fantastisk värld det vore :love:

Jag är nu så gammal att jag "försöker" inte passa in längre, som barn gjorde jag det inte heller. Jag hade en period 12-15 årsåldern då jag verkligen försökte passa in - men det hjälpte inte.

Jag kan inte vara någon annan än den jag är och mitt motto har alltid varit "take it or leave it" om man vill umgås med mig ;)

MEN jag ser och vet också att om man har en vagina så är det betydligt lättare att vara som man vill, att klä sig som man vill, än om man har en penis. Tyvärr.

Eller hur! :)

Vad fint att du vågar vara dig själv.

Tyvärr är det väldigt sant, och har väl till och med varit lite populärt/mode ett tag att som "vagina-bärare", ha lite killigare kläder? När en annan var ungdom på 2000-talet så kändes det i alla fall som att stor del av tjejerna klädde sig "killigt".
Men fy skam den kille som försöker handla kläder på Gina Tricot eller Bikbok ;)
 
Ungdomarna tror ofta att dom inte låter sig påverkas. Men som betraktare så ser jag hur tjejerna tar på sig kvinnorollerna utan någon större eftertanke. Jag jobbar på internat. Tjejerna städar o diskar åt killarna till exempel när vi i personalen påpekar att det är mer än dags att städa. För att skydda och hjälpa...
 
Tyvärr är det väldigt sant, och har väl till och med varit lite populärt/mode ett tag att som "vagina-bärare", ha lite killigare kläder? När en annan var ungdom på 2000-talet så kändes det i alla fall som att stor del av tjejerna klädde sig "killigt".
Men fy skam den kille som försöker handla kläder på Gina Tricot eller Bikbok ;)
Å andra sidan är manskläder ofta mera praktiska så det faller sig mera naturligt för kvinnor att använda såna än det är för män att använda kvinnokläder. För män blir det ett ställningstagande på ett helt annat vis.
 
Klädseln säger inget om ens pronomen tycker jag. Jag har hon som pronomen och jag går oftare i byxor och tröja än klänning. Klänning för mig sker bara varma sommardagar i stort sett. Fast oftast shorts då. Om nu klädseln säger om man är feminin eller maskulin eller nåt annat.
 
Är det så bland ungdomar i dag med? Känns som dagens ungdomar är mer öppensinnade än förr, att det faktiskt blivit bättre. Men kanske är långt kvar ändå.



Eller hur! :)

Vad fint att du vågar vara dig själv.

Tyvärr är det väldigt sant, och har väl till och med varit lite populärt/mode ett tag att som "vagina-bärare", ha lite killigare kläder? När en annan var ungdom på 2000-talet så kändes det i alla fall som att stor del av tjejerna klädde sig "killigt".
Men fy skam den kille som försöker handla kläder på Gina Tricot eller Bikbok ;)
Ang om det fortfarande är så idag eller om dagens ungdomar är mer öppensinnade tror jag att det är väldigt beroende på vilka kretsar/grupperingar/kulturer det gäller. Hade någon klätt sig exempelvis androgynt där jag gick i grundskolan hade den personen direkt blivit utsållad som speciell/annorlunda. Däremot vet jag andra, betydligt mer öppna kretsar, med ungdomar där någon knappt hade höjt ett ögonbryn. Min gissning är att många ungdomar är så som "de var förr", men den delen som inte är så är istället väldigt öppensinnade och accepterande.
 
Måste man sätta etikett på vem man är, istället för att bara vara sig själv? Jag har alltid känt mig annorlunda, att jag inte passar in. Jag försöker hela tiden passa i, klä mig och bete mig enligt de normer och krav samhället har på en.

Men vem är jag? Mitt kön jag har mellen benen säger ju inget om vem jag är. Att utgå från mitt könsorgan som könsidentitet blir ju väldigt fel, men kläder kan inte heller avgöra det. Ibland vaknar man och känner för si eller så, ibland klär jag mig feminint, ibland maskulint.

Jag blir bara förvirrad av att försöka passa in, och nu med femtielva olika kön att välja på. Kan man inte bara få vara sig själv utan etiketter?
Nej, man måste inte sätta etikett på sig själv.

Själv säger jag att jag är kvinna när någon behöver veta kön, för det är enklast, för att det är mitt fysiska kön och min kropp ser såpass feminin ut att "alla" andra tar för givet att jag är en hon. Men helt ärligt bryr jag mig inte, och bryr mig inte heller om hur vänner och bekanta definierar sig. Självfallet använder jag det pronomen som de jag pratar med/om vill att jag använder, men jag lägger ingen värdering i det för egen del.

Folk har alltid kommenterat att jag "inte passar in" på olika sätt, att jag är för dålig på att följa normer är tydligt. För mig kommer det från början inte som något ställningstagande, utan att jag helt enkelt var kass på att förstå normer. Jag försökte passa in och bete mig "som man skulle" som ung, men lyckades aldrig. Som vuxen har jag helt enkelt slutat försöka och börjat acceptera mig mer så som jag är, men diskuterar gärna normer osv för att förstå världen bättre och för att få andra att vidga vyerna lite.
 
Klädseln säger inget om ens pronomen tycker jag. Jag har hon som pronomen och jag går oftare i byxor och tröja än klänning. Klänning för mig sker bara varma sommardagar i stort sett. Fast oftast shorts då. Om nu klädseln säger om man är feminin eller maskulin eller nåt annat.
Fast för någon som har han som pronomen och klär sig i kjol och klänning så tror jag han kan få fler reaktioner och folk som pratar bakom ryggen. Så i samhället i stort tror jag kläder och pronomen verkligen hör ihop.
 
Måste man sätta etikett på vem man är, istället för att bara vara sig själv? Jag har alltid känt mig annorlunda, att jag inte passar in. Jag försöker hela tiden passa i, klä mig och bete mig enligt de normer och krav samhället har på en.

Men vem är jag? Mitt kön jag har mellen benen säger ju inget om vem jag är. Att utgå från mitt könsorgan som könsidentitet blir ju väldigt fel, men kläder kan inte heller avgöra det. Ibland vaknar man och känner för si eller så, ibland klär jag mig feminint, ibland maskulint.

Jag blir bara förvirrad av att försöka passa in, och nu med femtielva olika kön att välja på. Kan man inte bara få vara sig själv utan etiketter?
Men sluta försök passa in. Gör din grej. Tyvärr verkar du inte veta vem du är och då får du ju ta reda på det. :) Lär känna dig själv helt enkelt.
 
Fast för någon som har han som pronomen och klär sig i kjol och klänning så tror jag han kan få fler reaktioner och folk som pratar bakom ryggen. Så i samhället i stort tror jag kläder och pronomen verkligen hör ihop.
Det är i och för sig sant, åt det hållet är det värre. Men i Skottland är ju kilt manligt, tex. Så det blir ju verkligen kulturellt.
 
Det är i och för sig sant, åt det hållet är det värre. Men i Skottland är ju kilt manligt, tex. Så det blir ju verkligen kulturellt.
Jag tänkte precis skriva det. Vad som är kvinnligt och manligt är ju högst olika beroende på vart man bor. I arabländerna går männen omkring med vad jag kallar för klänning. Kilt är ju en kjol, fast ändå väldigt maskulin. En kilt på en kvinna blir ju inte alls samma grej, även om det egentligen inte är någon skillnad. :)

Stil överlag är väldigt kulturell. Och stil är hur många i fria länder visar och uttrycker vem de är.
 
Jag hoppas att kommande generationer kommer vara mindre begränsade i normer och vad som "är" kvinnligt kontra manligt.
Senast igår på jobbet kom jag att prata med en annan kvinna (jag själv identifierar mig som kvinna, men många har svårt för att jag är kortklippt/delvis rakat huvud) som är lärare om just det. Hon hade fått frågan av en elev om hon var kille eller tjej, varpå en annan vuxen försökt hyscha barnet med ett "sånt får man inte fråga!" varpå läraren sa emot och sa att det är en jättebra fråga och frågar då barnet varför hen undrar. Det kom fram att det var rösten som gjorde att hen blev osäker, men sa sen att hon måste ju vara tjej för att hon har rosa tofflor, varpå en kompis till eleven utbrister "killar kan faktiskt också gilla rosa! Det gör jag och jag är kille!".

Jag tror och hoppas att såna här öppna vuxna och lärare bygger en tryggare grund för barnen att det finns annat än vad normen säger och att det kommer bli mer öppet för att fler vågar vara sig själva och inte tvingar in sig i ett kvinnligt/manligt fack. Barn föds inte med fördomar och normer, dom blir uppfostrade i det.

Jag hoppas att du TS hittar dig själv, I vilket fack (eller inget) som du känner dig mest bekväm i :)
 
Jag tycker alla ska få vara som de vill i vilket fack eller icke-fack man än vill vara, försök inte att passa in utan gör vad du gör för din egen skull.

Jag identifierar mig som kvinna och är nöjd med det, men det betyder inte att jag "klär mig kvinnligt" och liknande. Bland feminina tjejer ses jag nog inte som särskilt kvinnlig för fem öre. Har väl egentligen aldrig känt att jag passar in i något fack helt, kanske som pojkflicka i så fall, men tänker att det inte gör så mycket så länge folk låter en vara som man är och man tillåts identifiera sig som man själv vill.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 836
Senast: Tofs
·
Samhälle Har funderat ganska mycket på just det senaste veckorna. Gör du någonting bara för att någon annan/samhället förväntar sig att du ska...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
9 602
Senast: hljomalind
·
Kropp & Själ Jag behöver hjälp. Mitt liv är ett ständigt pussel. Det är säkert fler som har det så men alla är vi olika och jag känner att det är på...
2
Svar
31
· Visningar
3 298
Senast: BusBarro
·
Kropp & Själ Hej. Jag känner att jag ville starta en tråd om detta. Jag har problem med min rygg, jag har haft i flera år. Problemen kommer i skov...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp