är det rätt...

C

cleopatra

tycker ni att det är rätt att hästarna står inne i stallet till halv tolv på dagen bara för att dom ska hålla värmen uppe inne i stallet, och sen komma in vid sex igen??
visst att det kanske blir kallt inne i stallet men sen är hästarna kommer in igen stiger ju värmen faktiskt rätt så fort... jag tycker att hästarna ska få vara ute fastän det kanske blir kallt i stallet... är det någon mer som tycker som jag???

Sv: är det rätt...

cleopatra skrev:
tycker ni att det är rätt att hästarna står inne i stallet till halv tolv på dagen bara för att dom ska hålla värmen uppe inne i stallet, och sen komma in vid sex igen??
visst att det kanske blir kallt inne i stallet men sen är hästarna kommer in igen stiger ju värmen faktiskt rätt så fort... jag tycker att hästarna ska få vara ute fastän det kanske blir kallt i stallet... är det någon mer som tycker som jag???

Vad är det för ena larviga stallägare??
Det finns väl i såfall täcken? Eller vad är problemet?

tack för att det finns fler som tycker som jag;)

Eh, de är nog inte rädda att hästarna ska förfrysa sig, det är snarare vattnet i stallet som fryser om det blir för kallt. Har haft det problemet i flera stall jag stått i och har fått köra samma lösning. Inte så kul, men ännu värre att behöva köra vatten i dunk resten av vintern...

Man kan ju köpa en byggtork (eller någon liknande värmefläkt) också, men de brukar bli dyra i drift, speciellt om stallet inte är så isolerat och värmen försvinner ut.

Givetvis ska inte hästarna stå inne för att det är kallt vattnet frös här i förrgår (proppen gick så byggfläkten stannade) men jag skulle aldrig "straffa hästarna med att låta dem stå inne möjligtvis om det var snöstorm och drivis ute:smirk: Det är väl självklart att skaffa en fläkt så att man slipper det problemet och är stallet så dåligt isolerat så isolera det då:mad:

cleopatra skrev:

Har de inte värmekabel i ledningen?

cleopatra skrev:
nee det har dom inte...

Hoppas dom satsar på det till nästa vinter, så hästarna slipper lida för avsaknaden av denna viktiga installation.

Nu har jag inget stall att isolera, men rent hypotetiskt kan jag tänka mig en massa anledningar till att man inte kan isolera det hux flux. Ibland är det ju bara att bita i det sura äpplet tills man kan lösa problemet långsiktigt.

Nu vet jag inte om trådskaparens stall kör den här modellen hela vintern, för det skulle jag inte acceptera, men i de stallar jag har stått har det varit en tillfällig lösning i ett par dagar då och då när det har varit som allra kallast.

Hade jag haft stall hade jag satsat på värmekabel direkt!

cleopatra skrev:

Förmodligen fryser vattnet i ledningarna annars :smirk: och det är INTE vare sig kul eller så lättsamt att tina upp :cool:
Bättre att hästarna är ute kortare tid och har vatten än att de är ute längre tid och är utan vatten i stallet..Tvivlar på att hästarna lider av att nån gång få stå inne längre tid.

*Gnist som fått stå och tina vattenledningar i flera timmar när det nån gång frusit*

VÄRMEKABEL:bump: :bump: ! Vi har uppvärmd vattenkopp:love: i lösdriften och värmekabel i ledningen i "riktiga" stallet (där jag ryktar, sadlar o.s.v.). Vattnet har inte frusit en enda gång denna vinter. Imorse var det -15 ute och -1 i stallet. Nemas problemas någonstans.

När det är riktigt kallt har vi gjort så. Halva gänget går ute förmiddag och andra halvan går ute eftermiddag. Det är inte kul att kånka vatten till 20 hästar sträckan från stallet till närmsta hus...

Dock brukar det inte vara så många dar per år det är så. De flesta kalla dagar räcker det att ha värmefläkten på.

Rätt och rätt....
Ibland kanske man föredrar det framför att ha fruset vatten.
I det förra stallet så frös vattnet ofta när det blev uppåt 15 grader trots att det var isolerat, (säkert var det inte så bra isoloerat), där kunde vi ta in hästarna lite tidigare när det var extremt kallt. DÅ tog vi in dom vid 5-tiden. Men i och för sig så hade dom varit ute sedan 6 tiden på morgonen.
Då jag vet hur jobbigt det är med vatten som fryser och så vet man inte situationen, det kanske inte finns möjlighet att isolera det som man vill, så har jag full förståelse att man kanske låter hästarna stå inne lite längre för att undvika fruset vatten. Och det rör sig förmodligen inte om så många dagar per år. Så ibland blir man kanske tvungen att göra så trots att man kanske heller inte tycker det är det bästa. Och i ert stall så är dom ändå ute 6 timmar, så det är inte så att dom behöver stå inne hela dagen.
Som tur är så har vi itne haft nåt problem i vårt nya stall med vatnet, eftersom vi har värmeslinga i ledningen där.:banana:

Om det är värmen så att vattenkoppar o vattenledningar fryser så duger det lika bra med en värmefläkt i stallgången under dagen. funkar iaf här till ett stall på en 12 hästar. De går ute precis som normalt.

Om man har el dimensionerad för värmefläkt och hittar en fläkt som är tillåten att använda i stallmiljön...

El är heller inte gratis och vissa överdrivet (?!) miljömedvetna personer kan ha tveksamheter mot att använda extra mycket el vid kallperioder då elnätet är hårt belastat och de skitigaste alternativen kopplas in.

I exemplet med 20 hästar varav hälften står kvar inne är det väl (inte alltför högt räknat) ca 7kW man tillför. Värmen tillförs dessutom vid relativt låg temperatur dvs mindre risk för värmeskiktning som gör att onödigt stor del av värmeenergin försvinner ut med ventilationsluften.

Eftersom det dessutom är kallt ute innebär det helt klart problem att ge hästarna vatten ute och då kan jag faktiskt tycka att det är OK att nöja sig med att ha hästarna ute max 6½ timme, oberoende av om det behövs för vattnet eller inte, i alla fall om det gäller vuxna hästar som även motioneras på annat sätt.

cleopatra skrev:

Vad är det för trams?? Hästarna får väl ha varmare täcken på sig om det är för att de inte ska frysa..
Annars borde de ju bara vara bra om stallet blir lite kallt och urluftat.
Det kan ju lätt bli fuktigt om det blir för varmt med.. och fukt är ju inte speciellt bra.
Är det för att vattnet inte ska frysa så går det väl lika bra att hämta vatten i hinkar eller liknande och ställa in till hästarna. Det gör i alla fall vi när vattenledningarna fryser. Går alldeles utmärkt!

Senast ändrad av en moderator:

Det är kanske inte så skoj för hästarna om deras vatten fryser heller..... :smirk:

*kl* upprörd känslor av det här slaget när hästarna får vara inne någon timme extra kommer oftast från de som varken betalar el eller blir tvungen att kånka på hinkarna.

Tycker själv det är ett godtagbart sätt att hålla värmen i stallet under några få dagar per år. Även om man har elslinga är det inte säkert att vattenkopparna är hjälpta och sönderfrusna ventiler är också besvärligt. Och att "bara" byta till eluppvärmda koppar är inte direkt gratis.

Liknande trådar

Hemmet @Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning! Jag ska kika på hus...
2 3
Svar
53
· Visningar
817
Senast: Amha
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 251
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30