är det rätt...

Sv: är det rätt...

Nej, jag tycker inte att det är rätt. Men står man i ett stort stall så blir man ibland tvungen att prioritera lite. :(

I vårt stall är det verkligen taskig vattensystem och i år har rören brakat bara två gånger. Att hästarna får gå ute lite kortare tid under de alldra kallaste dagarna är bättre än att alla 30 + hästar är utan vatten. För törstiga hästar är enligt mitt tycke värre än hästar som går ute några timmar mindre.

cleopatra skrev:
tycker ni att det är rätt att hästarna står inne i stallet till halv tolv på dagen bara för att dom ska hålla värmen uppe inne i stallet, och sen komma in vid sex igen??
visst att det kanske blir kallt inne i stallet men sen är hästarna kommer in igen stiger ju värmen faktiskt rätt så fort... jag tycker att hästarna ska få vara ute fastän det kanske blir kallt i stallet... är det någon mer som tycker som jag???

:o Stackars pållar :crazy: jag satte in en värmekabel för några år sedan ivattenledningen.....super....fick oxå bära vatten innan, men hellre de än låta de stackars hästarna få lida för det.....;)

Hästar lider Inte av att få stå inne några timmar extra någon enstaka dag...

Är i ett stall där man också har problem med att vattnet fryser, men där varvar de så att kanske 2-3 hästar står inne en stund medan de andra är ute, och sen byter de. Det är 6 hästar i stallet så de får allt gå ute i alla fall :)

Bästa lösningen är iof en byggfläkt eller värmeslingor i ledningarna, men tills man skaffat det tror jag itne hästarna lider så mycket av det om man varvar dem.

Gnist skrev:
Hästar lider Inte av att få stå inne några timmar extra någon enstaka dag...

Det handlade inte om någon enstaka dag, och tycker jag synd om dem, så gör jag det.......:smirk:

:confused: Men du kanske har frågat hästarna om vad dem tycker?:)

Jag ser på mina när de har fått vänta med att få komma ut någon timma, när man haft sovmorron nån gång.....
Det ser jag på hur det ser ut inne i boxen, mina boxar är lättmockade för de bajsar på samma ställe....men det ser ut som ett bomnedslag då de inte få komma ut kl 7 på morgonen.........
och
det är inte pga att de är hungriga för de har alla hö kvar på morgonen....så gott som fri tillgång....

Hästar tycker om att vara ute.......oavsett om det snöa lite.....
Står och titta på dem varje dag när de busar, helt underbart att se....

Senast ändrad av en moderator:

Trix skrev:
På mig som är relativt ny här, verkar det som om många skaffar sig en fanatisk uppfattning o ve den som gör annorlunda...Tjafset om utevistelse där man försöker bräcka varandra med hur många timmar hästarna får vara ute, den ena sko/verkningsmetoden mot den andra, vem som rider mest/minst etc etc

Du har säkert uppfattat det helt riktigt. "Strötråden" har väl tagit priset: någon använde fyra balar till en box, nästa hade sex balar, någon hade tolv och trådskaparen själv hade en 50 cm hög bädd...
Just nu är det dessutom väldigt populärt med djurplågeri- och vanvårdstrådar. Och det verkar som om en himla massa av medlemmarna här har tagit räddat misshandlade hästar som skulle ha skickats till slakt.

Immer

***knapplån***

Jag planerar just nu för stallbygge och arbetet med att riva ut kostallet pågår för fullt.
I mitt stall (5 boxar) kommer det inte att finnas vattenledningar. Jag kommer att vattna i hink, och fylla på med slang som utgår från den (uppvärmda) sadelkammaren.
Duschutrymme kommer att finnas på utsidan av stallet, och tvättstuga/torkrum i en annan byggnad.

Immer

Immer skrev:
***knapplån***

Jag planerar just nu för stallbygge och arbetet med att riva ut kostallet pågår för fullt.
I mitt stall (5 boxar) kommer det inte att finnas vattenledningar. Jag kommer att vattna i hink, och fylla på med slang som utgår från den (uppvärmda) sadelkammaren.
Duschutrymme kommer att finnas på utsidan av stallet, och tvättstuga/torkrum i en annan byggnad.

Immer

angel: Jag skulle oxå vilja bygga om en lada.......gud va kul....
Har ett ganska nybyggt stall, 9 år.....men det var de som bodde här innan som byggde det.....bara 4 boxar....skulle vilja ha fler...:D

Frös här första vintern, fick ta vatten innifrån, tungt o jobbigt.....:crazy:

Vattna oxå i hinkar, tycker det funkar jättebra, lätt att rengöra.....
Min kompis la in en värmeslinga i vattenledningen i stallet... kanon.....:)

Tänk på att om slangen är lång så fryser även den när det blir kallt...

Lycka till med bygget!;)

Min häst kommer ut c:a 11 på förmiddan (hon äter frukost tills dess) och så kommer hon in senast vid fem om det är bra väder och inte för kallt eller blåsigt. Är det skitväder vill hon inte gå ut alls utan vänder i dörren och bara vägrar, och, ja, hon har byggtork i stallet och vattnas ur hink så utegången har hon valt själv. Vill hon in tidigare än vanligt så får hon, det är hon som bestämmer på gården.:D

rocki skrev:
Tänk på att om slangen är lång så fryser även den när det blir kallt...
Lycka till med bygget!;)

Ingen risk att slangen fryser, den förvaras inne i den uppvärmda sadelkammaren och tas bara fram när det fylls på i spannarna.:)

Immer

Ride on skrev:
Min häst kommer ut c:a 11 på förmiddan (hon äter frukost tills dess) och så kommer hon in senast vid fem om det är bra väder och inte för kallt eller blåsigt. Är det skitväder vill hon inte gå ut alls utan vänder i dörren och bara vägrar, och, ja, hon har byggtork i stallet och vattnas ur hink så utegången har hon valt själv. Vill hon in tidigare än vanligt så får hon, det är hon som bestämmer på gården.:D

Bilden var ju bara så tuff..ha ha;)

Ride on skrev:

Nu får du allt tala om för din hästfröken att hon som är häst bara MÅSTE komma ut klockan sju på morgonen och gå in tidigast klockan åtta på kvällen! Annars är hon en djurpl...umm..självplågare? ;) :D

Självklart är det inte bra när vattnet fryser, varken för hästarna eller för oss människor som ska fixa det. :(
Men med rätt grejor är det inga problem. Vi har en vanlig vattenkopp med elkabel i till lösdriften och där har det inte frusit en enda gång på hela vintern trots ibland kallare än -20. I stallet har vi också vanliga vattenkoppar med elkabel och inga problem där heller. Vi har även en vattenkran som är en sån där "fryssäker" , där själva ledningen går inne i sadelkammaren där vi har ett litet energisnålt oljeelement som står på på låg temp. Sen är det bara kranen som är ute i det kalla stallet.
Hästarna (som står installade) går ute från ca kl 7 eller 8 på morgonen till ca 10 på kvällen (med möjlighet att gå in i den upphalmade lösdriftsdelen (där det finns fri tillgång på icke fryst vatten) och resten går ute dygnet om med upphalmad lösdrift. De trivs alldeles utmärkt.
Naturligtvis går det ingen nöd på hästarna om de nån gång då och då får stå inne större delen av dygnet, men det bästa är ju att se till att fixa att vattnet fungerar så att man inte behöver ha det så större delen av vintern.

Nu går ju mina hästar ut i "snorottan" och kommer in Sent på kvällen, så varför detta inlägg till mig :confused:
Fryser vattnet (vilket hänt 3 ggr på HELA den här vintern), så tinar vi ju upp det på kvällen innan hästarna kommer in, så det går ju ingen nöd på dem på något vis...
Däremot, så anser jag INTE att mina hästar skulle lida/plågas om de skulle få stå inne till 12-13 någon enstaka gång innan de kom ut.

Tycker folk rent allmännt svänger sig med uttryck som: "hästarna Lider" "Vanvård" "folk bryr sig inte" osv väldigt LÄTTVINDIGT nu för tiden :mad: :smirk:

Nej hästarna ska ju få komma ut före 9 på morron tycker jag!! Dom mår bara bra av att få va ute på dagarna!!:smirk:

Gnist skrev:
Nu går ju mina hästar ut i "snorottan" och kommer in Sent på kvällen, så varför detta inlägg till mig :confused:
Fryser vattnet (vilket hänt 3 ggr på HELA den här vintern), så tinar vi ju upp det på kvällen innan hästarna kommer in, så det går ju ingen nöd på dem på något vis...
Däremot, så anser jag INTE att mina hästar skulle lida/plågas om de skulle få stå inne till 12-13 någon enstaka gång innan de kom ut.

Tycker folk rent allmännt svänger sig med uttryck som: "hästarna Lider" "Vanvård" "folk bryr sig inte" osv väldigt LÄTTVINDIGT nu för tiden :mad: :smirk:

Det gör inget om hästarna kommer ut senare på dagen dom DÖR INTE AV DET, mina hästar kommer ut sent i mellan dok före 12 men endå, dom tycker det är skönt att få stå inne nu när de är kallt ute, så JA TYCKER ATT (sköt dig så sköter vi vårt) är det inte så??:smirk:

rocki skrev:
:o Stackars pållar :crazy: jag satte in en värmekabel för några år sedan ivattenledningen.....super....fick oxå bära vatten innan, men hellre de än låta de stackars hästarna få lida för det.....;)

Hur har du löst vattenfrågan ute på vintern? Vi har tittat på isolerade kar och uppvärmda kar och allt möjligt, men med 7 hagar blir det rätt dyrt att ha i alla. Än så länge har inte ekonomin medgett det.

Liknande trådar

Hemmet @Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning! Jag ska kika på hus...
2 3
Svar
53
· Visningar
817
Senast: Amha
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 249
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30