är det rätt...

Sv: är det rätt...

Jaha, och vad gör ni när ledningarna tinar och det visar sig att de frusit sönder, gärna kopparrör ingjutet på nåt riktigt djävligt ställe som kräver mycket bilning? Springer och letar avstängningsventil, men de brukar förstås vara bland det första som fryser sönder...

Har man ledningar av plast klarar de oftast en lättare frysning, men fryser det nog mycket brukar till slut trycket som byggs upp av en koppling släppa och då kommer det mycket vatten när det töar upp!

Och VAR hämtar man vatten när det frusit i stallet? Jag har stått uppstallad med en bra bit till närmaste granne, och där kanske man kanske kunnat få ta vatten i nödfall. Under kontorstid på vardagar alltså...

Snällt o snällt. Men hellre hästarna inne lite längre än att få vattenledningarna sönderfrusna.
Själv har jag värmekabel så mina hästar kan gå ut p morgonen.
Men har haft häst i stall utan värmekabel o det är inte roligt när vattenledningen fryser o spricker o man har vatten i hela stallet, kan tala om att bött, fruset spån är tungt att mocka ut.

Jag kan inte låta bli att undra om de som tycker det är fel att ha hästarna inne för att vattnet inte ska frysa tycker det är lika "fel" att ha hästarna inne några extra timmar vid dessa och liknade tillfällen:

När man väntar på veterinär för vaccinering etc?
När det är lerklafs i hagarna och man inte vill tvinga hovis sko en i bästa fall avspolad men fortfarande våt häst?
När det ösregnar och man vill ha hästen till hands och dessutom en torr häst att sadla när man ska rida på förmiddagen?
När gamla mormor, som är rätt skröplig men gärna vill se barnbarnets ponny och ge den en morot, kommer på besök? Ponnyn kan var lite lurig att fånga i hagen och mormor orkar inte vänta länge i det kalla stallet...

Jag tycker definitivt som dig. Stäng igen dörrarna på en gång när man gått ut med hästen å så kan folk klä på sig ordentligt. hart funkat kannon i vårat stall. Hela vintern tillochmed vid -20 grader å vattnet har inte frysit.

Lena_B skrev:
Jag kan inte låta bli att undra om de som tycker det är fel att ha hästarna inne för att vattnet inte ska frysa tycker det är lika "fel" att ha hästarna inne några extra timmar vid dessa och liknade tillfällen:

När man väntar på veterinär för vaccinering etc?
När det är lerklafs i hagarna och man inte vill tvinga hovis sko en i bästa fall avspolad men fortfarande våt häst?
När det ösregnar och man vill ha hästen till hands och dessutom en torr häst att sadla när man ska rida på förmiddagen?
När gamla mormor, som är rätt skröplig men gärna vill se barnbarnets ponny och ge den en morot, kommer på besök? Ponnyn kan var lite lurig att fånga i hagen och mormor orkar inte vänta länge i det kalla stallet...

:bow: :bow: :bow:
Mina hästar får, hör och häpna! Även gå in tidigt om jag vill se ngt på tvn, får middagsbesök, är sjuk eller om det av annan anledning passar mig bättre. Vad säger ni om det då, djurplågeri?
Har även hänt att de stått inne en hel dag vid storm, total nedisning . Passar mig jättebra att de står inne till 12 och att jag kommer hem och släpper ut dem på lunchen så inte vattnet fryser när det är kallt.

*knapplån*

Vad spelar det för roll?? Hästarna bryr sig knappast vilka timmar dom får vara ute eller inne.

:bow: Bra skrivet!

Sunt förnuft, är det något som håller på att försvinna från hästeriet?

Just nu verkar det vara väldigt populärt med trådar kring "djurplågeri" och "vanvård"....:D

Immer

kullerbytta skrev:
Mina hästar får, hör och häpna! Även gå in tidigt om jag vill se ngt på tvn, får middagsbesök, är sjuk eller om det av annan anledning passar mig bättre. Vad säger ni om det då, djurplågeri?
Har även hänt att de stått inne en hel dag vid storm, total nedisning . Passar mig jättebra att de står inne till 12 och att jag kommer hem och släpper ut dem på lunchen så inte vattnet fryser när det är kallt.

Instämmer! Mina hästar kan också råka få stå inne några timmar extra om det är väldigt kallt så att vattnet riskerar att frysa. De har vid enstaka tillfällen fått stå inne ett helt dygn, hemskt va! Vi har just nu en 26-åring och en 24-åring. Vår äldsta ponny avlivades vid 34 års ålder så jag tror inte att vi vansköter våra hästar genom detta.

Byggfläkt, brandrisken då. Det är väl mer djurplågeri att bränna inne sina djur än att låta dom stå inne några timmar hit och dit.

Lägg ner er energi på sån´t som verkligen behövs istället för att spionera på om grannarnas hästar står inne till middag!

Sådant gäller ju enstaka gånger, hur ofta händer det att man har middagsbesök på sådant sätt att det berör hästarna?

men hur lyckas ni med att få vattnet fryset egentligen? För det lyckas inte vi med nämligen. Så då måste jag fråga.

Jaa du, vattnet i ledningarna fryser när det blir minusgrader i stallet under 12 h till exempel :idea: Vilket det kan bli om man har - 30 grader ute och inga djur inne :smirk:

Jag ger mina hästar frukost vid 8.30 - både krafftfoder o hösilage inne. Går ut o tar ut dom vid 11 tiden då dom också får sitt lunchhö ute. Tar in dom igen vid 17-tiden o då får dom krafftfoder + hösilage. Nattar dom sen vid 23-23.30 o ger då krafftfoder + hösilage igen.

Hästarna är jättelugna i stallet o mår hur bra som helst. Står vid grinden o vill in då jag kommer. Bra för dom tycker jag att ta det lugnt på morgonen o äta inne i lugn och ro, dom vet att det inte är panik att äta upp !

Kan också tillägga att detta är under vintertid, på vår/sommar/höst kommer dom ut samma tid men in vid 20-tiden. (Ger krafftfoder på dan då jag ridit då);)

vi stänger av vattnet när det blir kallt men vi ha en uppvärmd hydroforkammare som vi ta vatten ur:bump: :banana:

kullerbytta skrev:

O hör o häpna, vill du se på tv, ha middagsbesök, eller ha allmänt ledigt, är det bara att vända på steken! Ställ ut dom istället, lätt som en plätt. Skaffa en termobalja så är saken biff!

Prick skrev:
*kl* upprörd känslor av det här slaget när hästarna får vara inne någon timme extra kommer oftast från de som varken betalar el eller blir tvungen att kånka på hinkarna.

Tycker själv det är ett godtagbart sätt att hålla värmen i stallet under några få dagar per år. Även om man har elslinga är det inte säkert att vattenkopparna är hjälpta och sönderfrusna ventiler är också besvärligt. Och att "bara" byta till eluppvärmda koppar är inte direkt gratis.

:bow:

Precis det du skrev hade jag tänkt att lägga till i slutändan! Nu instämmer jag bara i ditt inlägg!!

JO det förstår väll jag oxå, men vi släpper ut våra hästar i normal tid å tar in dom vid normal tid när det är som kallast å vårat vatten fryser inte. Därför förstår jag inte vad det är i vissa stall som gör så att vattnet fryser.

Skulle gissa på att det har en kombination på taskig isolering, folk lämnar dörrarna öppna för länge och det drar någon stans. Sådana anledningar vill jag ha. Har liksom haft en häst som stått i stall som inte varit uppvärmd över dagen med 4 boxplatser å hon har varit den enda som stått inne på nätterna med värmefläkt under nätterna. Alltså ingen värme alls på dagarna i stallet, bara det som stallet håller kvar inne själv.

*lånar*

I vårt stall (10 hästar) har vi värmefläkt på när det är såhär kallt dygnet runt, för att inte vattnet ska frysa. (Hästarna klarar ju sig för bövlen.) Nu gjorde frös det här om dan i allafall och då gjorde vi så att halva gänget fick gå ut senare när de andra kom in.
Jag tycker det är värt att de får stå inne några extra timmar istället för att stå helt utan vatten. Det är så få dagar det gäller...

Därför förstår jag inte vad det är i vissa stall som gör så att vattnet fryser.

Stallet = gammal ladugård, högt i tak, stort loft ovanpå, 20 boxplatser är stor yta, och ännu mer yta som inte består av boxar.

Vatten fryser vid minusgrader. Det blir SNABBT kallt i ett stort stall när hästarna gått ut. Även om man bara har dörren öppen precis när hästen passerar blir det många öppningar och stängningar som släpper in kalluft som inte värms up eftersom "elementen" (hästarna) går ut.

De välisolerade stall jag varit i brukar ha dålig luft. Jag har hellre friska hästar som får stå inne några timmar extra några dar om året, än igenbommat stall med dålig luft året runt.

Många små stormar i vattenglas verkar det vara här på buke....

Påståenden som att "hästarna får lida" osv är rent nonsens, de lider inte ett skvatt av att vara ute nån timme mindre de dagar frysrisken är som värst...

På mig som är relativt ny här, verkar det som om många skaffar sig en fanatisk uppfattning o ve den som gör annorlunda...Tjafset om utevistelse där man försöker bräcka varandra med hur många timmar hästarna får vara ute, den ena sko/verkningsmetoden mot den andra, vem som rider mest/minst etc etc

Senast ändrad:

Gammal ladugård = väldigt takig isolering antar jag.

Vi har inte dålig luft i något utav stallen jag stått i. Men däremot har vi haft ventilation som cirkulerar in frisk luft. Annars skulle aldig gamlingen klara av att stå inne när han gör det (han har bronkit å tåll inte dålig luft å inte heller fuktig luft).
Fast vi har ett något mindre stall oxå. Sörre stall är en helt annan sak å inget jag kan någon ting om hur man bygger för att få ihop det på bästa sätt.

Liknande trådar

Hemmet @Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning! Jag ska kika på hus...
2 3
Svar
53
· Visningar
817
Senast: Amha
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 251
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30