Är det rätt eller fel..?

H

Hammond

Min ena häst som är en 17årig travar märr har vädligt svårt att jobba i form för hon har aldrig blivit lärd hur hon ska trampa under sig och sluta sänka ryggen...

Har tränat henne ganska mcyket nu i våras och nu i sommras så hon rör på sig bättre och bättre men kan inte riktigt hålla ihop kroppen för hon höjer upp huvudet hela tiden för förra ägaren slog henne när hon sänkte huvudet för dom trodde att hon försökte beta...

Så nu har jag köp en gramantygel som jag tänkt testa på henne nr jag rider dressyr med henne.

Men nu efter köpet tvekar jag lite...

Är det verkligen rätt att använda sig av gramanen?
Snälla svara :bow:

Sv: Är det rätt eller fel..?

Personligen tror jag inte på gramant. Risken är att hästen börjar krulla med nosen i bogen. Istället måste travare förstå hur den ska använda kroppen rätt.

(Många är de travare som sägs jobba i "form", men som krullar ihop sig till en boll och lägger ALL vikt på bogarna).

Något som varit MYCKET bra för oss är tömkörning. Genom den så har travarna slappnat av och förstått att aktivera bakbenen. Vi jobbar mycket med dressyr när vi tömkör. Öppnor, slutor, skänkelvikningar, ställa genom hörnen, voltarbete m.m. I början så använde vi chambon (när travaren var nyss kommen från travet) för att visa söka sig nedåt. Men snart kunde vi ta bort den och bara ha tömmarna, utan inspänning.

Så slopa gramanen och tömkör istället! ;)

Norrland

Jag förutsätter att det du nämner är enda anledningen till att hon höjer huvudet, och att hon f.ö är ok i kropp och mun och sadeln passar. Även att hon trivs med bettet.

Jag tycker inte att du ska använda en graman eftersom du då kan tvinga henne att sänka huvudet. Eftersom hon höjer huvudet av rädsla för att få en bestraffning så är det inte så snällt och leder kanske bara till att hon blir stressad. Kanske är det lättare för henne om du longerar med en chambon? Att rida för tränare är alltid bra, om du inte redan gjort det.

Om du vill att hon ska böja på huvudet och du själv kan slappna av så sätt på henne gramanen du.

Jag gillar inte graman men har märkt att vissa är så fokuserade på var huvudet är så de inte kan slappna av så är det ett problem för dig vart huvudet är - sätt på en graman!

Annars led henne över bommar först och rid henne över bommar först bara i skritt och beröm när hon sänker huvudet för att se var bommarna är!

jag hade precis de problemet me min travare men red då mycke me graman de fungerade perfekt för oss!
Bara man rider me lite van hand inte blir för hård och inte drar igop någe vidare utan bara har den för att ryggen ska komma...vilket de oftast gör me gammla travare när dom väl får ner huvet enligt min erfarenhet...

dock om du anser att din kunskap inte räcker eller att d ekänns lite fel me graman kan du juh rida me gummisnodd som du sätter under magen! de ger juh typ desamma! (halsförlängare)

Assåe, du ärligt. Du klankar ner gärnet på folk för att dom använder SPORRAR och säger att man minsann aldrig behöver använda något "konstgjort". Och så ska du klämma ihop en häststackare med en GRAMAN istället?

Shit tjejen... sälj gramanen och köp ridlektioner istället.

Liknande trådar

Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 149
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 748
Senast: Snowball
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 163
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar