Är det på bättrande väg eller??

J

Jacky

Hejhej,

Undrar om någon kan svara på min fråga. Ponnyn står i sjukhage för gaffelbandskada för tre veckor nu. När vi var på djurkliniken var han svullen på utsidan av vänsterfram. Man känndes tydlig att det fanns vätska inne i benet. Han ska stå i sjukhage 7 veckor sen är det dags för ÅB på kliniken. Har smörjat med hästliniment (på det skadade benet) varje dag och lindad båda frambenen dag och natt.

Min fråga nu då:
Svullnaden har minskat mycket. Känns knappt någon skillnad mellan HF och det skadade VF. Vätskan däremot känns fortfarande fast mindre. Undrar nu om det är på bättrande väg då eftersom svullnaden har minskat mycket.

Jag är fullt medvetet om att han INTE är bra än! Jag vill bara veta vad det betyder att svullnaden har minskat. Liksom om man kan säga att vilandet verkar hjälpa.

Någon som kan?

Hälsning Jacky

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det på bättrande väg eller??

Vilandet gör att skadan inte blir värre och i övrigt så är det tiden som verkar. Så ja, blödningen/bristningen i din hästs gaffelband tas om hand av kroppen och läkningen börjar om du/hästen inte gör något som slår upp skadan igen. Sen är det en lång bit kvar innan din häst är brukbar igen. Lycka till på återbesöket.
mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 008
Senast: mumin
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 970
Senast: Bluefish
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 348
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 555
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar