Är det onormalt?

Koriander

Trådstartare
Med att en islänning på 20 år inte vill trava rent på kliniken vid böjprov och inte heller vid longering? Har gjort en tredagars utredning med min gamling som inte gav något som helst resultat. Inget spatt, inga förändringar vid röntgen, varken bak eller fram. Hög dos smärtlindring och sedan longering men utan att hon rörsig nämvärt bättre. Hon är halt höger fram och vänsterbak på mest på böjt spår. Vad jag nu undrar om det skulle kunna förväntas att hon ska kunna prestera klockren trav på kliniken ca 50m, eller är det vanligt att dom inte gör det. Hon var överhuvudtaget inte road av att springa där inne. (är annars jättepigg vid ridning). Enligt veterinär så är hon typ färdig för slakt och det är tveksamt om jag ska ens behålla som sällskap... Hon är ganska tjock, mycket överbygd och framtung. Hon sprallar ganska rejält med sin kompis ihagen emellanåt och det går 100 knyck i gallop då, så man undrar ju hur ont hon har egentligen. Veterinären på kliniken fick mig att känna mig som en djurplågare om jag låter henne vara kvar som sällskapshäst. Min undran är om man verkligen ska tro på allt en veterinär säger och tycker?? Kan det inte vara lite så att många av dom inte har så stor kännedom om hur en islänning rör sig att det faktiskt inte är ett halvblod med tre gångarter dom har framför sig? Det finns säker dom som är duktiga på det också, men ska inte jag som hästägare som känner hästen kunna se när hästen ändrar betende eller rörelsemönster? Jag tycker själv att hon inte rör sig så mkt annorlunda än förut, förutom att hon visar travhälta och jag tycker heller inte att hon "mår" sämre än förut. Eller är det så att hon har rätt och jag har fel??

Sv: Är det onormalt?

Jag tror inte att du lyckas hitta många 20-årioga hästar av någon ras alls som går rent genom ett böjprov. Man brukar oftast inte böja så gamla hästar alls eftersom de precis som människor blir stela med åldern.

Går hästen ren trav och inte blandar in några andra gångarter ska inte veterinären ha svårare att se hälta än på en "vanlig" 3-gångare. Dock finns ju altid det lilla kruxet med våra kära islänningar att dom gärna blandar in annat än trav, och då blir det mycket svårt för en veterinär att se om hästen är halt eller inte. Detta även för en veterinär van vid islandshästar.

Kan ju som parentes appropå veterinärer och islandshästar säga att jag har åkt till en veterinär med min isis som rider silandshäst och tävlar själv. Han säger dock att han helst slipper dme på jobbet för dom är mer kompilcerade än "vanliga" hästar.

Men en 20-årig häst som inte går rent på böjprov är inte i sig en orsak till att döma ut den, däremot kan det ju finnas annats om inte framgick av det du skrev.

/Linda

Jo, det verkar lite konstigt/mystiskt. Men som en annan skrev, så blir ju gamlingar stela..

Får man först börja med att fråga orsaken till beslutet att göra en utredning, något måste ju finnas i grunden för ett sådant beslut?

Hur ser pållen ut över ryggen, nu tänker jag på rygglinjen. Är den lite svankig? Om så är fallet är åtminstone min erfarenhet den att man bör röntga ryggen, med åldern och kraftig övervikt faller ryggen samman även om hästen inte blivit riden. Tornutskotten trängs ihop mer och mer, till slut brukar man kunna få ordentliga problem av liknande slag.

Då kan man bedöva allt nedanför ryggen utan någon nämvärd förbättring.

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka