Är det okej att ge enbart mineraler??

Nea86

Trådstartare
Kan man ge hästen enbart mineraler? Alltså utan att blanda i något kraftfoder eller så?
Min häst får inget kraftfoder då hon blir för pigg av det så på morgonen får hon mineralpellets och en morot i bitar.
Är det okej att göra så eller måste mineralerna blandas med något annat?

Sv: Är det okej att ge enbart mineraler??

Beror väl på om hästen behöver mineraler eller inte, samma gäller kraftfodret. Man ger ju kraftfoder för att kompenera dåligt värde i foderstaten..om hästen måste ha kraftfoder oavsett om ägaren anser den blir för pigg eller inte har ju knappast med ägarens tycke och smak att göra utan om hästen behöver den näringen eller inte.

Hon klarar sig jättebra utan kraftfoder, så det var för mineralernas skull jag undrade, om man lixom behövde blanda dom med tex kraftfoder. För mineraler behöver hon.

"Adrenochrome" menar om hästens behov är fyllda utan kraftfoder eller inte. (Om den klarar sig är en annan sak.)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 947
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv