Är det OK?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare INVISIBLE
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 3 328
Sv: Är det OK?

lustigt. min ena ser redan ut som en isbjörn trots täcke. :p

har nog aldrig sett en häst med så kort päls vintertid faktisk. men det kan vara som du säger att det är genetisk.

Har några polare med sex stycken stora ardennerhästar som jobbar i skogen året runt i alla väder, jobbar hårt. Massor med vinterpäls, massor av svett, inga täcken, dock massor med mat och en filt på rumpan vid pauser i arbetet.
Förra vintern läste jag en mängd med trådar om det här med täcken och började fundera på allt som har med saken att göra. Kände att det var svårt att ha några välgrundade åsikter om hur man ska göra i olika situationer.
Så jag skrev ett litet reportage istället, om mina tankar.
Det finns för läsning på www.ostergotlandsfjord.eu under knappen reportage med rubriken "Alla talar om täcken"

Har några polare med sex stycken stora ardennerhästar som jobbar i skogen året runt i alla väder, jobbar hårt. Massor med vinterpäls, massor av svett, inga täcken, dock massor med mat och en filt på rumpan vid pauser i arbetet.
Förra vintern läste jag en mängd med trådar om det här med täcken och började fundera på allt som har med saken att göra. Kände att det var svårt att ha några välgrundade åsikter om hur man ska göra i olika situationer.
Så jag skrev ett litet reportage istället, om mina tankar.
Det finns för läsning på www.ostergotlandsfjord.eu under knappen reportage med rubriken "Alla talar om täcken"

Bästa reportage jag läst!
Förstår inte hur man kan lägga på sin häst 3 täcken :eek: som vissa gör!

Bra reportage!!! Ridsport hade för x antal år sedan ett reportage som hette "Fryser hästen", det var jätteintressant läsning det oxå, bl.a. hade de gjort ett test med fullblodshästar. De gick på lösdrift och hade tillgång till en uppvärmd ligghall med mat, samt att de hade foderhäckar ute i hagen. Merparten av dessa hästar valde att vara ute större delen av dygnet, trots att det var så kallt som 25 minus. .....och fullblod som anses vara så frusna av sig...

*KL*
Ett stort stuteri med prestationshopphästar, har en unghingstlösdrift, de springer och leker tills de löddrar, mitt i vintern. Ta inte in, och är aldrig sjuka

?
Förstår inte vad vissa här vill ha sagt.
Det hela är ganska enkelt, samma gäller oss människor.

Om du blir svettig ska du inte klä av dig, snarare klä på dig/bli varmare för att inte bli sjuk.

Om man tävlar/tränar mycket blir hästen varm/svettig. Då behöver den bli torr och varm, inte kylas ned.

Skulle aldrig ha mina hästar utan täcke på vintern i detta svinkalla land.

Om man kräver a hästen att den ska tränas hårt så är det minsta man kan göra att låta den vara torr och varm...klippning vid behov och täcke är svårt att undvika på vintern enligt mig.

Definitionen på svinkall skiljer sig...

Om hästen är i behov av klippning o täcke så är det självklart att den klipps och täckas, men jag har inte behövt göra det på någon av mina hästar under alla år jag hållt på. Har du sett hästen jag länkade till i ett tidigare inlägg? Helt onödigt att ta fram en klippmaskin till en sådan häst.
Trots att mina tävlats, tränats, varit oklippta och gått utan täckan på vintrarna har jag inte haft någon sjuk eller skadad häst (vilket ju lätt är fallet om hästen blir kall). Det måste väl innebära att vissa hästar klarar att gå otäckade, medans andra inte gör det. Hästar är individer, precis som vi människor. Många hästar mår t.o.m. dåligt av att gå med varma täcken på sig, då deras termoneutrala zon är betydligt lägre än vår, och många tar på hästen tjockt vintertäcke bara för att matte/husse fryser...

Min ponny måste klippas om hon ska arbetas på vintern.

Men som i år, när hon går dräktig och är "pensionär" får hon behålla isbjörnspälsen.

Om hon skulle bli svettig vid ridning så får hon torka inne med mat och byte av bra svettäcken.

Jag ville inte ha sagt något speciellt, bara berätta:)

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 432
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 045
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka