Är det OK?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare INVISIBLE
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 3 328
Sv: Är det OK?

Jag vill helst ha mina hästar otäckade, har en fryslort som verkligen inte kan stå utan täcke. räcker med att det är typ 10 grader så börjar han frysa..:) Du kommer märka fort om du också har en fryslort eller inte. och om han svettas mycket när du rider. då kanske det kan va dags för klippning och täcka..
Lycka till och hoppas du får en bra första vinter med honom.

ja. hon skrev att hon inte släpper ut dom utan fleece täcke om hon tränat/tävlat dom svettiga.. duger det eller?

Så det jag gjort i flera år är alltså orimligt???:crazy:
Beror på HUR TJOCK päls hästen sätter, HUR BRA grundkondis den har (dvs om den svettas lätt eller inte) och till viss del på HUR KALL vintern blir (handen på hjärtat, hur kallt har det varit de senaste vintrarna???)

Håller med :banana:

vadå? Menar du att det inte bara är elit-hästar med på klubbtävlingar.??:rofl:

Syftar du på mig så har de inte fleecetäcke ute (bara i trailern o eventuellt inne vid behov) Ute har de andasfodrat regntäcke (Termomaster Rain).

Så kan man inte ställa en fråga tycker jag. Du måste kolla på individen.

Svettas den mycket vid arbete bör den klippas o sen täckas, är det en häst som även oklippt blir frusen på med täcke men är det en häst som inte svettas floder o inte är frusen klart den kan gå utan täcke för det mesta. Riktiga snöblaskdagar däremot tycker i alla fall jag det är snällast att lägga på ett tunnt, fodrat, vattentätt täcke...

Släpp ut hästen torr i hagen o se till så den har nått att knapra på så ska det nog gå bra.

Ok,jag kan bara tala för mig och för min del är det extremt,för att inte säga orimligt att se oklippta och otäckade hästar på tävlingsplatserna vintertid.Det handlar ju inte bara om päls utan om att hålla musklerna varma inför en uppgift vilket ju en tävling ändå kan anses vara.Vilken diciplin tävlar du i?

Är det ok om hästen går utan täcke i vinter, och endast regntäcke om det regnar/snöar/blåser mkt? Han kommer inte att klippas, och kommer ridas 5-6 dagar/v. Tävlas kanske någon klubbtävling...
Tacksam för svar :D

Det är HELT OKEJ. Om du rider den lite svettig, dvs lite vid hals/bog klarar de att reglera det själva om de har hull o får mat i magen. Är den mer svettig efter ett ridpass, sätt på täcke tills den torkat o sen tar du av täcket igen. Själv använde jag även högabsorberande flanelldukar(tygblöjor som blev över:angel:) att torka av värsta svetten med innan täcket åkte på. Man kan torka med halm också eller sätta lite halm mellan häst o täcke så hjälper det till.

Jag brukade rida på kvällen så då hade de täcke över natten o sen av med det på morgonen.

OM den inte klarar att vara utan täcke så visar den det genom att stå o huttra/skaka så det märker du.

Lycka till!;)

Tävlar hoppning upp till 120, samt dressyr "till husbehov" (dvs har startat en gång- vunnit en gång). Musklerna hålls varma av pälsen (som jag ju inte klipper bort och inte tyngs ner av täcken), samt värms upp under början av ridpasset (uppvärmningen). All ridning kan väl anses vara en uppgift??

Kan tillägga att jag aldrig haft en skadad häst (utom en transportskada som definitivt inte hade kunnat undvikas med en klippt, täckad häst)

Kan du se någon anledning att klippa en häst med sådan päls som på bildlänken i mitt inlägg?? Hästen på min avatar är oxå fotad i sin vinterpäls (dock inte helt utväxt, foto taget i slutet av oktober)

Vad gäller din kommentar om skador så är den ju helt irrelevant men jag får gratulera och antar att det har mer med tur och väl avvägd ridning att göra än täcken,all heder.
Men, jag kan väl då bara konstatera att vi har ett kallare klimat här i Stockholm för att ha häst som du beskriver det(om än i lätt klass)är svårt här,vidrigt klimat vintertid tyvärr,och det är det jag har att förhålla mig till.Men jösses,funkar det utan täcken så kör på!

Anser iofs att skadeinformationen har viss relevans, då många skador är just muskelskador/sträckningar (vilket ju lättare uppkommer vid kalla, stela muskler).

Tror inte klimatet skiljer så jättemkt mellan sthlm o här där jag bor (är ofta hos släktingar i sthlm o hälsar på, så jag är bekant med ert vinterväder)

Tackar för att du insett att det inte alltid är nödvändigt med klippta, täckade hästar för att vara aktiv på tävlingar även på vintern.:bow: Allt hänger på individerna och omständigheterna runtom.

Lycka till med tävlandet.;)

med en sån päls förstår jag varför du inte klipper - dock ser det ut som din häst skulle frysa halvt ihjäl på vintern med så fjuttig vinterpäls.... :crazy:

dom flesta hästar som går med täcke och är oklippta har ju betydligt tjockare päls än så.

du måste ha extremt varmblodiga hästar.....

en häst som inte rids mkt i ridhus kan ju gå otäckad så mkt som möjligt.

mina rids dock i ridhus och jag vill ej klippa så dom går täckade på vintern pga det.

*KL*

Jag kan bara svara utifrån mig själv och mina hästar, men för oss skulle det inte fungera oklippt och utan täcke. Min häst sätter hur mycket päls som helst och tar jättelång tid att torka. Nu tävlas och tränas han visserligen hårt, men då han är oklippt blir han svettig även av en lugn runda i skogen. Jag tycker att det mest humana i hans fall är att klippa och sen ersätta pälsen med täcken. Nu skulle säkert dom flesta tycka att jag är extrem i mängden täcken han har, men men. Hästen är mjuk och fin, aldrig svettig och fryser aldrig. :angel:

med en sån päls förstår jag varför du inte klipper - dock ser det ut som din häst skulle frysa halvt ihjäl på vintern med så fjuttig vinterpäls.... :crazy:

dom flesta hästar som går med täcke och är oklippta har ju betydligt tjockare päls än så.

du måste ha extremt varmblodiga hästar.....

Kanske är de extremt varmblodiga... Vanligt halvblod.Hästen på bilden (e Greve Molke - Cardento - AlpenFürst - Idealist) är 3:e generation med sådan vinterpäls, den är tät men kort. (även hästens kusin (e Bourbon - Garibaldi - AlpenFürst....)har kort vinterpäls, så troligen är det genetiskt...) Dock har det aldrig varit problem med att de inte klarar sig utan täcke på vintrarna, snarare så att de blir svettiga de tillfällen då vi haft täcke på dem för vi tyckt att det varit befogat (en vinter med 30 minus). Pälsen är inte längre än en vanlig sommarpäls, men mkt tätare.
Avatar-hästen har en helt annan stam, inte släkt på något sätt de närmsta 7 leden iaf, hans mamma och bror ser ut som nallebjörnar på vintrarna, han har aldrig fått tjock päls (inte ens som väldigt ung).

Senast ändrad:

Om den inte behöver klippas och är torr när den släpps ut är det inga problem.

Fast när jag rider så vill jag ha täcke på när den är ute, inte minst för att hålla den lite renare!

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 432
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 045
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka