Är det OK?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare INVISIBLE
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 3 328
I

INVISIBLE

Är det ok om hästen går utan täcke i vinter, och endast regntäcke om det regnar/snöar/blåser mkt? Han kommer inte att klippas, och kommer ridas 5-6 dagar/v. Tävlas kanske någon klubbtävling...
Tacksam för svar :D

Sv: Är det OK?

Bros på lite hur pälsad han är! Om han har tjock eller tunn päls!
Min går utan täcke, endast täcke vid riktigt riktigt dåligt väder!

Vad är det för ras/hur mkt päls får han? Har de mat att äta i hagen? Jag hade ett ofodrat regntäcke på min islandshäst i vintras när det regnade/snöade massor(för att jaginte ville rida på en blöt häst). Skulle jag ha en tunpälsad häst och den skulle gå i en hage utan hö/skydd + att det var jättekalt/blåsigt/snöigt ute skulle jag ta på den något mer än bara ett regntäcke.

Svarar alla.
Han är Svensk Ridponny, men ganska grov iaf. Lite grövre än typ... New Forest.
Nej han har inget att äta i hagen, inget direkt vindskydd heller eg... En massa träd på nordsidan, det är det enda.
Vet inte hur mkt päls han sätter heller, är första vintern jag har honom. Men ganska mycket iaf. :p

Så har de flesta av mina gått varje år (halvblod). Har skogspartier som skydd, och får ordentligt med hö ute morgon, middag och eftermiddag. De har haft tunt fodrade regntäcken (hööks termomaster rain) vid regn/blötsnö/extrem blåst, i övrigt gått otäckade, även de jag tränat o tävlat med. Aldrig varit några problem, så självklart är det okej (men det beror ju lite på hästen oxå, om den är frusen osv, men det märker du säkert isf)

Alltså..Jag tycker att tränas hästen 5-6 dagar i veckan så ska den ha täcke på sig på vintern. Är hästen tjockpälsad och svettas/blir varm under ridpassen ska den klippas OCH täckas. Är den tunn i pälsen finns ingen anledning att inte ha täcke om den tränas.

Hästar kan precis som människor vettas med hela kroppen och blir således snabbt nerkylda, iom att hästar är ädlare djur än vad de en gång var är de heller inte lika tåliga som låt säga vildhästar.

Det är skillnad om man rider ut i skogen ibland och lullar runt lite i ridhuset på måfå. Men tränas hästen och rids regelbundet anser jag att täcket ska på. Man får vara rädd om sin häst!

Det finns ju inget som säger att en häst blir svettig för att den tränas, eller??? Isåfall så tränade jag inte min när jag red 2 st 45-min hoppass för instruktör på en dag, för min häst var inte ett dugg svett efter det (trots vinterpäls o att vi var i ridhus)
Olika hästar svettas olika lätt, och jag vill inte ha täcke på hästen "bara för att".

En hästs termoneutrala zon går vid 8 grader, en människas vid 24 grader. Ofta åker täcket på hästen för att matte/husse fryser, och många hästar går enligt mig med täcke helt i onödan.

Självklart ska en svettig häst inte släppas ut i kylan hur som helst, men jag tror att många gör som mig, rider i samband med insläpp på eftermiddagen, och då kommer man ju runt det problemet.

jag tycker inte det är schysst att träna och tävla en häst med full vinterpäls - vilket den får om den går otäckad.... antigen kör man den naturliga stilen och har hästen otäckad och anpassar ridningen efter det (dvs skogsturar och lätta dressyrpass) eller så tränar man ordentligt och klipper/täcker hästen.

man får välja antigen eller. det är inte rättvist och nyttigt för hästen att kräva båda och.

jag tycker inte det är schysst att träna och tävla en häst med full vinterpäls - vilket den får om den går otäckad.... antigen kör man den naturliga stilen och har hästen otäckad och anpassar ridningen efter det (dvs skogsturar och lätta dressyrpass) eller så tränar man ordentligt och klipper/täcker hästen.

man får välja antigen eller. det är inte rättvist och nyttigt för hästen att kräva båda och.

Oj vad jag håller med Centaur, man får lägga sig på en nivå som är rimlig och att tro att man kan träna och tävla en häst(inomhus i ridhus) vintertid i vårt land utan att klippa och täcka med fodrade täcke utomhus är inte rimligt.
Köp täcken och klipp din häst är mitt råd om du ska göra ovanstående,lycka till!

TS skrev ju faktist inte hur mycket hon rider hästen!
Min häst rids 5-6 dagar i veckan i ca 1 timme om dagen.
Har oftast inte täcke på henne! Hon har ingen jättepäls, men inte heller tunn päls. Visst, har hon svettats jättemycket så givetvis får hon på sig ett täcke!
Oftast rider jag vid 18.00 tiden sedan står hästarna inne tills dem får mat, och då får hon ett fleece på sig för att torka upp!

:confused:

Nu ser ju inte alla hästar ut som nallebjörnar även om de satt full vinterpäls... Mina tränade o tävlade trots att de inte var klippta och gick otäckade (förutom vid busväder, då de hade regntäcken på sig)

Här är en dotter till min ena, med likadan vinterpäls som sin mamma. (otäckad, oklippt, mitt i vintern)
http://i150.photobucket.com/albums/s119/cessan77/Kusar/Lisa2.jpg

Ser inte logiken i att en sådan häst inte skulle kunna ridas precis som vanligt även på vintern (självklart med täcke på om hon går ut svettig)

Så det jag gjort i flera år är alltså orimligt???:crazy:
Beror på HUR TJOCK päls hästen sätter, HUR BRA grundkondis den har (dvs om den svettas lätt eller inte) och till viss del på HUR KALL vintern blir (handen på hjärtat, hur kallt har det varit de senaste vintrarna???)

Ok,så du menar att du i full vinter åker och tävlar med din häst(utan täcke i transport förmodar jag)åker hem och sen släpper ut den otäckad i vinterhagen?
Jaa,för mig låter det orimligt och jag har ALDRIG varit med om det eller sett det ens på avstånd,så är det.

Så det jag gjort i flera år är alltså orimligt???:crazy:
Beror på HUR TJOCK päls hästen sätter, HUR BRA grundkondis den har (dvs om den svettas lätt eller inte) och till viss del på HUR KALL vintern blir (handen på hjärtat, hur kallt har det varit de senaste vintrarna???)

Håller med! :bow:

Ojoj...

Själv tycker jag synd om alla hästar som är tvingade att ha täcke på sig. *hukar för slagen*

En häst har ju sin päls som ska skydda mot regn, blåst och kyla.
När man lägger täcke på hästen kan hästen inte resa pälsen upp och får därmed sämre skydd mot regn och kyla.

MEN! Om man klipper sin häst så måste man ju försöka åtgärda detta med täcke.
Ett annat men är att om man har hästen installad så den inte kan röra sig för att hålla värmen så kan det vara en idé att ha täcke på när hästen är tvingad att stå still.

Mina hästar går utan täcke året runt, på lösdrift. Jag har fullblod med föl som inte har några bekymmer alls med varken kyla eller regn. Det är endast regn i kombination med blåst som de inte riktigt klarar så då tar jag in dom så de får torka.
Mina 2 kallblod klipper jag på hösten, sen får de ha tunnt regntäcke ca 1 vecka tills pälsen börjat växa ut igen, sen slipper de täcke igen.
Jag har friska välmående hästar som det glänser om.

/M

Javisst, och du tränar och tävlar året om förstår jag?

Ok,så du menar att du i full vinter åker och tävlar med din häst(utan täcke i transport förmodar jag)åker hem och sen släpper ut den otäckad i vinterhagen?
Jaa,för mig låter det orimligt och jag har ALDRIG varit med om det eller sett det ens på avstånd,så är det.

Om du läser ordentligt i mina inlägg så står det t.ex. "självklart med täcke på om hon går ut svettig", så svaret på om jag släpper ut otäckad i vinterhagen beror alltså på om hästen i fråga är svettig eller inte!
I transporten har jag inget täcke på ditvägen, fleecetäcke på hemvägen, tro´t eller ej!!!! (hjälper hästen att torka upp OM den blivit svettig)

Varför skulle jag inte kunna tävla mitt i vintern bara för att mina hästar inte klipps??????? Det är nog betydligt vanligare än du tror, jag är iaf långt ifrån ensam om att ha oklippta hästar på tävlingsplatserna...

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 433
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 047
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka