Är det normalt med helt maskfri häst?

Domenico

Trådstartare
Köpte ett kolla masken låda för första gången och skickade in. Enligt provsvaret hittades inga maskägg överhuvudtaget, det stod 0 vid alla tre masktyperna. Hade inte förväntat mig att hästen skulle ha jättemycket mask men inte en enda känns också lite suspekt.

Skall jag vara glad att min häst inte har mask eller skall jag vara nervös för att provet på något sätt blivit förstört. Tycker jag följde anvisningarna som medföljde. Tog provet från en hög som såg ganska ny ut (ett par timmar kanske) på morgonen, postade och fick svaret dagen efter. Det var relativt varmt ute (kanske 20 grader), men det måste det ju tåla, annars skulle det ju inte alls fungera på sommaren.

Sv: Är det normalt med helt maskfri häst?

I vårt stall har vi under några års tid skickat in individuella träckprov på alla hästarna istället för att avmaska rutinmässigt. Varje år är det några som har parasiter, och varje år är det några som inte har några alls. Vi avmaskar alla som har, och låter bli övriga. Några hästar har legat på 0 hela tiden, medan det för övriga hästar har varierat lite. Så det verkar helt normalt att provet visar 0....

Jag fick svar på mitt träckprov idag på båda mina hästar. De hade också 0 och har haft 0 sedan jag började skicka in prov för två år sedan. Sköter man hagar och beten kan man nog hålla det på 0 förutsett att det inte kommer nya hästar som har mask skulle jag tro...

Fler än man tror har faktiskt inga äggläggande maskar. Har man vettiga betesrutiner med tillräckligt mycket mark osv, så är det ca 10% av hästarna som behöver avmaskas regelbundet.

Att det är 0 på din häst nu betyder dock inte att den är helt maskfri. Den kan fortfarande ha tidigare stadier av mask, t.ex. inkapslade larver av lilla blodmasken som kan ligga vilande i flera år.

En jag födde upp hade aldrig mer än 50 EPG. Min "kontrollhäst" i första stallet jag jobbade med vad gäller avmaskningsrutiner och provtagning hade 0 EPG alla provtagningar (många år).

Mina hästar har också 0. Nu ser man nyttan med att kolla i stället för att bara avmaska på rutin som man gjorde tidigare.

Våra hästar har också haft 0 i flera år, men så kom min mycket maskrika unghäst förra våren och ställde till det lite (pga flyttar så har det varit nödvndigt att blanda dem i hagarna...:( ), så i år avmaskar vi alla enligt schema för första gången på länge.

Hoppas att vi är rena igen till nästa år!:)

Jag har hört att hästar alltid har mask i magen som en del av deras naturliga tarmflora. Att man bara skulle kunna minska det med hjälp av avmaskningen. Jag tror att 0, precis som t. ex. 1 och 2, är en nivå av maskens mängd men att den är helt ofarlig och inte kommer påverka hästen. Men jag kan ha fel :confused:

Jag har hört att hästar alltid har mask i magen som en del av deras naturliga tarmflora. Att man bara skulle kunna minska det med hjälp av avmaskningen. Jag tror att 0, precis som t. ex. 1 och 2, är en nivå av maskens mängd men att den är helt ofarlig och inte kommer påverka hästen. Men jag kan ha fel :confused:

Det finns fler hästar än man tror som faktiskt inte har mask idag, MEN det betyder inte att de inte haft det! Och det betyder inte att de inte utsätts för masken, utan att de klarar av att "avmaska" sig själva.

Man mäter i EPG och 0 betyder att man inte sett några ägg i provet. Upp till 100 är väldigt lite, bara enstaka ägg, för lite för att sätta odling på t.ex. Börjar du hamna uppåt 1000 så är det mycket.

Nä det är helt normalt. Vissa hästar blir sällan maskangripna, medan andra får det lättare. När man gör prov inser man hur mycket gifter man ofta stoppat i hästen helt i onödan. Var glad att du slipper avmaska!:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka