Är det ngt fel på min pålla?

V

vansinnet

För ca 5-6 år sedan, när min lilla gumma fortfarande ägdes av en inte så "duktig" människa, körde denne henne i -27 grader i 4 timmar, för att skjutsa människor på en marknad. Min häst är väldigt hetsig och stressar mycket, och blev naturligtvis väldigt svettig och andfådd efter detta.

Sen dess har hästen alltid andats väldigt tungt, vid allt slags arbete, även om jag bara tömkör i skritt och hon inte alls hetsar upp sig. Jag brukar aldrig rida ut om det är kallare än -5 grader och då skrittar vi bara, men jag undrar om hon fick ngt "fel" i samband med detta? Innan detta vet jag inte hur hästen andades eftersom jag inte hade så mycket med henne att göra då.

Kan hästar få "ansträngningsastma" eller kan det vara ngt annat?
Hon är inte hostig, slemmig eller trött eller så, bara det att hon andas högljutt när hon motioneras.
(Hon har inte heller dålig kondition)

Några förslag? :crazy:

Sv: Är det ngt fel på min pålla?

Ja,hästar kan få astma. Ansträngningsastma vet jag däremot inte. Men jag tycker att du ska ta ut en vet. som kan lyssna på hästen, eller gjordes det när du köpte henne? Isf borde det stå i besiktningsprotokollet om det var något med luftvägarna.

Varför inte ta ut veterinär och lyssna på hästen?

lunginflamation ? ta ut vet å kolla hästen. bättre att kolla en gång för mkt ju... :)

Hejsan. jag håller med de andra, ta ut en veterinär innan det går för långt! Då kanske det inte går att bota. H*n sprängde sig inte under denna idiotiska körning, så h*n blivit lungblödare?

strup pipare kanske??? vet inte så mycket om det mer en att det går att operera.Har för mig att det beror på trånga luftvägar eller liknande. brukar vara vanligare på fullblod och varmblod (travare) Men det borde hon ju isånt fall även varit innan "långturen i kylan"

Har pratat med vet om det och hon tror inte det är struppipning, men jag ska sannerligen be vet lyssna nu när hon ska raspa tänderna och vaccinera.

Håll tummarna för att jag kommer fram i vet-kön. :D

Liknande trådar

Relationer Jag har en tjej i 15 års åldern som brukar komma och hjälpa mig ibland på helgerna med att motionera hästarna. Jag har märkt att hon...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
24 432
Senast: Saeta
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 670
Senast: Karminnie
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka