V
vansinnet
För ca 5-6 år sedan, när min lilla gumma fortfarande ägdes av en inte så "duktig" människa, körde denne henne i -27 grader i 4 timmar, för att skjutsa människor på en marknad. Min häst är väldigt hetsig och stressar mycket, och blev naturligtvis väldigt svettig och andfådd efter detta.
Sen dess har hästen alltid andats väldigt tungt, vid allt slags arbete, även om jag bara tömkör i skritt och hon inte alls hetsar upp sig. Jag brukar aldrig rida ut om det är kallare än -5 grader och då skrittar vi bara, men jag undrar om hon fick ngt "fel" i samband med detta? Innan detta vet jag inte hur hästen andades eftersom jag inte hade så mycket med henne att göra då.
Kan hästar få "ansträngningsastma" eller kan det vara ngt annat?
Hon är inte hostig, slemmig eller trött eller så, bara det att hon andas högljutt när hon motioneras.
(Hon har inte heller dålig kondition)
Några förslag?
Sen dess har hästen alltid andats väldigt tungt, vid allt slags arbete, även om jag bara tömkör i skritt och hon inte alls hetsar upp sig. Jag brukar aldrig rida ut om det är kallare än -5 grader och då skrittar vi bara, men jag undrar om hon fick ngt "fel" i samband med detta? Innan detta vet jag inte hur hästen andades eftersom jag inte hade så mycket med henne att göra då.
Kan hästar få "ansträngningsastma" eller kan det vara ngt annat?
Hon är inte hostig, slemmig eller trött eller så, bara det att hon andas högljutt när hon motioneras.
(Hon har inte heller dålig kondition)
Några förslag?