Är det någon

mysko

Trådstartare
som har läst om den mystiska sjukdomen som har fått 37 hästar avlivade?
I samband med hösilage som är mögligt eller annat dåligt så kan hästen få en nervskada.
Läste detta och blir så jäkla orolig pga att min häst verkar ha någon slags nervskada.

källa
www.SVA.se

Sv: Är det någon

Jag tror du kan sluta oroa dig, de hästar som har drabbats av detta har då inte varit sjuka under någon längre tid. Förloppet har varit ganska snabbt, och de hästar som avlivats har varit mycket mycket sjuka.

Ja men att dom kan bli så sjuka av hösilage gör en orolig.
Av 67 hästar har 37 avlivats så det är tydligen inte dödlig utgång till 100%
Jag fick detta tips som jag ska konsultera Vet. med.
Eftersom Vet inte kan ge exakt diagnos på min häst och att hon blir sämre då hon stallas in och får hösilage är det värt att kolla upp.

Mandrar i alla halmstrån för att få veta vad som är fel så man kan bota.

Sök på Tanne ridskola på ex google, Där kan man följa dom i deras kamp mot detta.
Startade en tråd i foderforumet ang det här.
Ryser vid tanken att 37 krakar fått sätta livet till på ett plågsamt sätt och tyvärr blir det nog flera innan lösningen närmar sig. Tycker framförallt synd om hästarna men även ägarna och dom som hade hand om djuren..

Jaså det är den sjukdomen dom har där :cry: har följt dom i tidningarna
Ja synd på alla hästarna :cry:

AAAh, jag hoppas att jag aldrig mer behöver fodra min häst med silage, synd bara att allt fler tar det istället för hö....

Polly_Mulle skrev:
AAAh, jag hoppas att jag aldrig mer behöver fodra min häst med silage, synd bara att allt fler tar det istället för hö....

DU har inte en aning om hur många hästar som fått avlivats för att de ätit hö, förstår jag...:smirk:
Där jag läste om dessa fall så var det INTE bevisat att det var hösilaget som var boven, utan bara en gemensam nämnare.
Det kan ju finnas fler gemensamma nämnare, , t ex, alla hade hästskor, alla hade ryckt man, alla var inridna...

Jag kunde inte heller hitta något om att ensilage skulle vara boven till den mystiska sjukdomar.:confused:

Lånar knapp>

Svarade just under foderforumet men här kommer det igen, saxat från SVA:
--------------------------
Inga nya rekommendationer för utfodring med hösilage

Olika uppgifter florerar i massmedierna angående SVAs rekommendation rörande utfodring av inplastat vallfoder, så kallat hösilage, till häst. SVA vill därför göra följande förtydligande. Hösilage är ett bra foder för hästar. Det är dock viktigt att man sköter produktion och utfodring så att den hygieniska kvaliteten bibehålls. Rekommendationen är att en öppnad hösilagebal ska förbrukas inom tre dagar. Om en öppnad hösilagebal visar sig innehålla foder med dålig lukt, mögel eller slembildning ska den kasseras. Detta är ingenting nytt och gäller för alla typer av fodermedel. De undersökningar som hittills har gjorts med anledning av den okända nervsjukdomen hos häst ger inget stöd för att ändra vedertagna utfodringsrekommendationer för häst.
Kontakt: Helena Ohlsson Uppdaterad: 2005-11-1
-----------------------

Rolle på Österlen, igen.......
Islandshästar på Lösdrift

Dom skriver oxå
Dåligt hösilage KAN ligga bakom okänd sjukdom.
En TEORI som kan förklara den mystiska nervsjukdomen handlar om hösilage.
Sjukdomen har UPPKOMMIT samtidigt med att utfodring med hösilage blivit allt vanligare i både sverige & norge.

Den nya nervsjukdomen upptäcktes 1998 och sedan har totalt 64 hästar från skåne till jämtland insjuknat
I norge har 70 hästar insjuknat.
Forskningen har hittills gått bet på att hitta förklaringen till den märkliga sjukdomen

källa
Tidningen ATL nr. 79 fredagen 11/11 -05

Jo, men då tror jag mer på vad som står på SVAs hemsida än vad olika tidningar återger ;) :cool:

Rolle på Österlen

Om det skulle vara ensilaget som är boven, varför har inte hela besättningar blivit dåliga då? Vad jag har förstått så har bara vissa hästar blivit dåliga trots att flera har ätit av samma foder:confused:

Du hänvisade till ATL i ditt inlägg och jag utgick ifrån det ;)

Oavsett det, det jag saxade gick SVA ut med i fredags 11/11. De borde ju veta vad de säger och det har inte filtrerats av någon tidning alls ;)

Rolle på Österlen

Är det bara ridhästar som drabbats?:confused: Jag har inte sett mer än det som stått om hästarna på Tanne ridskola... Men tycker att det borde ha varit stora rubriker om det hade drabbat travare så det borde jag inte ha missat.

Lånar knapp

De vet inte ännu vad som fick hästarna på Tanne att insjukna men det KAN vara ett växtgift som de fått i sig via ensilaget. Det är inte uteslutet. Det verkar vara en nervpåverkan då de tappar bakbenen men jag vet inte om obduktion av hästar har visat nervförändringar?

Problemet är att det kostar pengar att forska mer i detta och det verkar inte finnas något intresse i att sponsra denna forskning.

Förra veckan var det dessutom en notis i ÖP om att vi i Strömsund också skulle ha hästar som var drabbade av denna sjuka, men ingen jag pratat med vet något om detta och troligen är detta ett missförstånd och handlar istället om tre insjuknade hästar som haft en bakterieinfektion men som nu är friska.

/Camilla

Nu är det ju också slumpen som råder.
När vår unge dog i botulism så fanns det ytterligare 5 småhingstar i flocken som inte blev drabbade.

Har själv sett hästarna som drabbades i Sala. (dom sjuknade in innan Tanne blev drabbad)
Man KAN inte utesluta hösilaget men ÄN har inga lyckats tagit dom rätta proverna.

Botulism är en sak, och sjukdomen i denna tråd är en helt annan sak.

Många av hästarna som avlivades kunde inte stå/gå men i övrigt var dom väldigt pigga. Tror att prov har tagits på nervsynapserna.

Vissa som drabbades visade lindrigare tecken av vingel men återställdes någon månad senare.

Jag hoppas verkligen att veterinärkåren kan lösa detta mysterium.

AM

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar