Är det någon som kan hjälpa mig med val av hingst!?

Baddy96

Trådstartare
nu verkar det som att min älskade tävlingshäst kommer vara konvalescent under en ganska lång tid pga hovbensinflammation och då blev jag direkt manad att betäcka henne. Detta eftersom hon tillhör en av Hollands bästa stofamiljer, nämligen Dermie-linjen (samma linje som odermus R, Mermus R och flera andra godkända hingstar härstammar ifrån).

Men min fråga är då vad jag borde använda för hingst på henne. Ni kan se hennes stamtavla här: http://www.allbreedpedigree.com/rtermieb
Hingsten ska vara hoppinriktad och bör ha bra ridbarhet, bra hovar och framförallt vara ganska "cool" då min häst är vass. jag har verkligen dålig koll på halvblodshingstar men några jag kollat på och gillar är Saint Amour och Diabeau.

En annan grej jag funderar på är om det går att ordna så att det eventuella fölet kan få gröna papper i ASVH. Mitt sto är reggad i KWPN så det kanske inte är möjligt överhuvudtaget. Kan ju också nämna att fölet är tänkt att behållas.
Här är bilder på mitt sto:
2-6.jpg

termieskogslotten.jpg

Sv: Är det någon som kan hjälpa mig med val av hingst!?

Aerline kanske? Mycket fin hingst som lämnar bra ridbarhet, gångarter, temprament och många fina hopphästar.

du borde titta in Nintender. Kommer snart till sverie o har mkt ridbarhet!! man får dock beställa semin från Schockemölle tror jag.
linjeavel på voltaire blir det pappan till Ninender är Namelus R om jag mins rätt.

Finns under www.psi-auktion.de under online katalog 2008 sprigpferde.

Jag skall ev välja honom till mitt voltairesto.

Stammen på ditt sto låter som en KWPN RP, dvs reggad i ridhäst registret vilket innebär att ditt sto ger gröna papper i ASVH med godkänd hingst.
(Finns även TP och Gelder är de andra två KWPN registrena som inte ger gröna papper)

Saint Amour går enbart på fryst i år om det är nåt som avgör.

den hingsten har jag faktiskt redan kikat lite på:D tycker den är riktigt läcker!

ok vad bra. Men måste jag regga mitt sto i ASVH eller får fölet gröna papper ändå eftersom jag kommer använda en svensk-godkänd hingst?

ja, jag såg att han bara går på fryst i år. Kanske är lite för riskfyllt att chansa på honom då eftersom mitt sto aldrig har haft föl förut och jag därför inte vet hur lätt hon har för att bli dräktig. Eller är det värt det? är det någon som använt fryst sperma på ett sto som aldrig haft föl?

Får du betalt för att promota honom i varenda tråd ?

ja, en av hans avkommor vann en löshoppningstävling häromdan (60 st)

o nu går flera eller en bruksprov (3 år gamla)

Nae aerline faller mig faktiskt inte i smaken alls även om jag vet att han har lämnat mycket fina hästar

ok vad bra. Men måste jag regga mitt sto i ASVH eller får fölet gröna papper ändå eftersom jag kommer använda en svensk-godkänd hingst?

ja, jag såg att han bara går på fryst i år. Kanske är lite för riskfyllt att chansa på honom då eftersom mitt sto aldrig har haft föl förut och jag därför inte vet hur lätt hon har för att bli dräktig. Eller är det värt det? är det någon som använt fryst sperma på ett sto som aldrig haft föl?

Är ditt sto visad och stambokförd i KWPN så behöver du inte regga henne, men är hon inte det så måste du göra en tilläggsregistrering i ASVH.

Min seminvet (mkt skicklig) avrådde fryst på förstagångssto, för övrigt tror jag inte du skall välja SA om du vill ha en "cool" hingst.

Jag tänker Contendro I, Carland, Armitage, Saint Amour, Stalypso...kanske?

Fast jag skulle ju använda en hingst där man vet att sperman åtminstone är okej i kvalitén och är färsk till ett första gångs sto för att vara på den säkra sidan, fryst och hingstar med dålig kvalle kan man ängna sig åt när man vet att stoet är fertilt så jag skulle stryka samtliga dina förslag.
För Carland var väl den som dog, eller var det Corland? Jobbigt när de heter likadant, men lever den så fine men Contendro går väl inte på TAI hit? är inte det bara inom DE och FAI resten?

TS eget förslag Diabeau lät riktigt trevligt!

Fast jag skulle ju använda en hingst där man vet att sperman åtminstone är okej i kvalitén och är färsk till ett första gångs sto för att vara på den säkra sidan, fryst och hingstar med dålig kvalle kan man ängna sig åt när man vet att stoet är fertilt så jag skulle stryka samtliga dina förslag.
För Carland var väl den som dog, eller var det Corland? Jobbigt när de heter likadant, men lever den så fine men Contendro går väl inte på TAI hit? är inte det bara inom DE och FAI resten?

TS eget förslag Diabeau lät riktigt trevligt!

Carland är i livet (ialla fall finns inget som tyder på att han e död enligt hemsidan), men går tyvärr på fryst.

Contendro I går både på TAI o FAI

Armitage vet jag ej

Saint Amour FAI

Armitage är ökänd för dålig TAI precis som Stalypso.

Ja verkligen 10 000 i månaden vad trodde du?

Senast ändrad:

Då kanske du borde läsa forum reglerna :idea:

:grin:

Haha Trodde man fatta att det var Ironi men det tror jag du gjorde också. Men folk älskar ju att påpeka och lägga sig i.

TS: Har sett många fina avkommor e. Contendro och även Heartbeat är en av mina favorit hingstar.

Cuper kanske vore något. Hans äldsta avkommor har gått jättebra på treårstest och en del fick dubbeldiplom. Aldrig fel att få med hyfsade gångarter på sin hopphäst:)

Om man ska titta mer på temperament så finns ju Looping, Lambourghini och Szkopul. Lämnar trevliga avkommor som kan hoppa!!! Är väl A-hingstar alla tre tror jag?

Har du kikat på Cartier? En mkt snygg hingst med mkt bra blod!

Cuper kanske vore något. Hans äldsta avkommor har gått jättebra på treårstest och en del fick dubbeldiplom. Aldrig fel att få med hyfsade gångarter på sin hopphäst:)

Om man ska titta mer på temperament så finns ju Looping, Lambourghini och Szkopul. Lämnar trevliga avkommor som kan hoppa!!! Är väl A-hingstar alla tre tror jag?

Endast Looping är A-premierad av de 3..

Liknande trådar

Avel Börjar mitt nya jobb om en månad och meningen är att jag ska ta med mig mitt sto och få henne inseminerad ganska direkt när jag kommer...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: Baddy96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31