Är det möjligt...

N

Nordstjarna

Ja, är det möjligt för två nsv bruksston på lösdrift att dricka ca 115-120 l på 12 timmar? Detta har hänt några dagar i rad nu. Känns som att det är urmycket. Är det någon som också varit med om detta?

N

Sv: Är det möjligt...

Låter otrolig!
Titta efter för Älg Spår, om dom har varit främa :mad:
eller läkage :cry:
Az

Ja visst låter det mycket!

Ska kolla efter spår ikväll, har hästarna inhyrda. Läckage är kollat och det är inget.

De har en thermobar på 130 l och en tunna på 50 l, på 24 timmar så är allt urdrucket. Fyller inte baren full men det blir ändå runt 170 l på ett dygn...

N

Tycker inte det låter onormalt nu när det är varmt om dagarna o hästarna går i vinterskrud fortfarande. Jag har 2 shettisar o en varmblodstravare i ena lösdriften o dom dricker 2 80 liters baljor under dagen o 1 under natten, i stonas lösdrift (6 shettisar o 1 arab) går det lätt åt runt 300liter på ett dygn.

Mitt d-ponnysto får i sig 50 liter vatten när hon är inne under eftermiddagen
och natten, sedan så dricker hon i hagen också.

Senast ändrad:

Våra hästar dricker också jättemycket just nu. Cirka 30-40 liter per häst och dag, mer än dubbelt så mycket som de drack i vintras. Islandshästar, c-ponnyer. Antar att det beror på att det är rätt varmt på dagarna plus att det mesta av vinterpälsen fortfarande sitter kvar...

Vi har två hästar hemma som dricker mkt. De går i samma hage och 100 liter vatten räcker ca 12 timmar. Bägge är halvblod, tränas normalt, fri tillgång på hösilage (torrt).

Mvh Jate Volim

Min ena dricker utan problem 70-90 liter själv på en dag, den andra något mindre. Så onormalt låter det definitivt inte. Vintertid dricker mina 2 hbl minst 95 liter/dag i uppvärmd balja.

Mina har också druckit väldigt mycket senast veckan. Antar att det är pga av värme och att de inte har speciellt mycket gräs utan fortfarande äter mest hö. Sen när gräset tar fart så innehåller ju det mycket vatten och då brukar vattenkonsumtionen sjunka igen

Tack alla som svarat!!

Skönt att höra att det är normalt!
Blev bara lite nojig med vad jag tyckte var hög vattenåtgång... Har funderat lite och på det sista stället som de stod på så fanns det också en rinnande bäck som de säkert var nere och drack i.
Där de är nu finns inget sådant utan de är hänvisade till thermobaren o tunnan med vatten.
Så det är väl bara min ovana vid denna vattenåtgång som gjorde att jag reagerade.:)

Tack än en gång för alla svar,

N

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
1 399
Senast: enough
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 057
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka