Är det möjligt för en Arabåring att betäcka ett stort Vbl sto??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare StallPetersborg
  • Startdatum Startdatum
S

StallPetersborg

:)Hej har i hagen två hingstar och ett sto.
En mini shettishingst och en Arabhingst (ca1.30) båda ett år och sen ett stort (1.73) Vblsto på 16 år.
Dom går jätte bra ihopp men så klart är hingstarna nyfikna. Hon har brunstat en gång utan att släppa dom intill.
Min fråga är finns det någon chans att Araben kan betäcka henne? Vill givetvis inte det. Kan han verkligen komma upp på henne.
Någon som vet? :confused:

Sv: Är det möjligt för en Arabåring att betäcka ett stort Vbl sto??

Men snälla nån....

Alla hingstar oavsett storlek brukar normalt sett kunna betäcka ston oavsett dess storlek. Kan man inte stå så kan man ligga etc.

Gira

Det är i alla fall inte omöjligt...:o

Storleken har ingen betydelse!
Vill de så kan de.

Både shettisen och araben kan betäcka henne. Jag skulle dela på dem genast.

Hon har brunstat en gång utan att släppa dom intill.
Hur vet du att hon inte har släppt dem intill?

som någon skrev, både araben och shettisen kan mycket väl lyckas betäcka henne. vill de bara så lyckas de, det finns det många exempel på!

...och så kan man fråga sig varför hon inte brunstat därefter....:D

Ursäkta TS..det har på senare tid varit en del frågor i just detta ämne att hingstar som går med ston säkerligen inte betäcker..

Och jag kan inte låta bli att fundera..var någonstans var ni, som ställer sådana här frågor, på Biologilektionerna i grundskolan?

En betäckning tar enbart några sekunder i vissa fall. På och av , klart.

Hur kan man bara invagga sig i falsk säkerhet och tro att man som hästägare har koll på läget? Slår man upp tält i hagen och går skift för att titta till att märra inte släpper inpå sig hingstarna?

AM

Jag är inte korkad som somliga verkar tro.. För att klargöra saker...
Det var inte min mening att dom skulle gå ihop, hade dom i olika hagar.. Men för två veckor sen hoppade mitt sto över hagen till dom.. (har inget med att dom är hingstar o göra, har haft henne i 8 år och hon gör så gämt även till ston)
Det var endast tre dagar sen hon brunstade så det är inte konstigt att hon inte har brunstat igen!!
Dom får inte komma henne nära (har aldrig fått) hon "grinar" mot dom varge dag.. Kommer dom för nära åker dom på stryk..
För den lilla mini shettisen är det näst omöjligt att betäcka henne då kan inte äns når om hom ligger, hon är en stor kraftig häst på 1.73.. Men visst man kan aldrig vara säker..
Och säker på att dom inte "gjort" det är jag.. För jag sitter nämligen i soffan hela dagarna då jag nyss fött barn och sprack från hål till hål... Så något annat kan jag inte göra. Mitt vardasrum har panoramafönstar i tre och ett halvt vädersträck och hagen har jag framför mig.. Jag ser allt dagarna i ända.. Så innan man tar saker och ting förgivet kan man fråga först!!!

Var kanske inte tydlig nog eller så kan folk inte läsa..
Anledningen till att jag skrev var om någon varit med om samma situation eller vet någon son har.
Ett sto som inte godkänner hingsten men plötsligt ändrar sig... Har två för efter henne och andra gången vi skulle betäcka godkände hon inte hingsten, hon stod kvar hela sommaren i hage med honom, men var inte betäckt sen iallafall.

Tack för alla svar iallafall

Jag är inte korkad som somliga verkar tro..
Det var endast tre dagar sen hon brunstade så det är inte konstigt att hon inte har brunstat igen!!
Dom får inte komma henne nära (har aldrig fått) hon "grinar" mot dom varge dag.. Kommer dom för nära åker dom på stryk..

Och säker på att dom inte "gjort" det är jag.. För jag sitter nämligen i soffan hela dagarna då jag nyss fött barn och sprack från hål till hål... Så något annat kan jag inte göra. Mitt vardasrum har panoramafönstar i tre och ett halvt vädersträck och hagen har jag framför mig.. Jag ser allt dagarna i ända..

Tack för alla svar iallafall

Så du var INTE på toa, lagade mat,bytte blöja mm på dom 5-6 dagarna dom brunstar :eek::angel:

Om du måste veta så nej kan inte gå och har hemhjälp för till fället!!!! Inget kul när man inte kan ta hand om sitt eget barn!! Blir ledsen av att jag måste förklara det så här öppet.
Sjukt att man måste försvara sig när man ställer en fråga......
Och för den delen tycker jag synd om dom okunniga hästintresserade som ställer frågor när dom bara får idiotförklarande svar..

Och istället för att ge elaka svar ska väl dom som är kunniga lära ut.. El. alternativt inte bry sig om tråden..
Man lägger ut tråden för att få hjälp och tips inte fördömmande svar.

Senast ändrad av en moderator:

De idiotförklarar inte dig som du upplever det!

Däremot VET de att det är omöjligt att hålla den kollen på hästarna som du säger att du har! så vida du inte sitter och stirrar blint på dem helatiden. och det tvivlar jag på! det räcker med att du tittar bort i 10 sek så kan de vara färdigt!

och på toa går du väl ändå? och du pratar gissningsvis med hemhjälpen? och koller på data skärmen när du skriver?

kort sagt, du har antagligen inte den kollen!
Och ingen har sagt att det är fel att inte ha den kollen! för jag tror inte en enda har den kollen på sina hästar.

Min granne hade ett ardennersto på 170 som lade sig raklång på sidan för att den lille shettishingsten(85cm) skulle "komma till"...... Efter det fick han aldrig ens komma nära henne igen (precis som det var innan). Så JO allt går, naturen hittar sin väg...

Ursäkta men :rofl::rofl::rofl::rofl:...även "små män" kan göra barn....
Inget hånfullt, bara ett hjärtligt gott skratt åt shettis å ardenner som löste sitt *problem* på ett så smidigt sätt....

Även föl kan betäcka sina mammor om de får gå ihop för länge....Tyvärr inte så ovanligt som man kan tro när mindre rutinerade människor försöker sig på avel...:eek:

Ursäkta men :rofl::rofl::rofl::rofl:...även "små män" kan göra barn....
Inget hånfullt, bara ett hjärtligt gott skratt åt shettis å ardenner som löste sitt *problem* på ett så smidigt sätt....

Även föl kan betäcka sina mammor om de får gå ihop för länge....Tyvärr inte så ovanligt som man kan tro när mindre rutinerade människor försöker sig på avel...:eek:

Jag har också skrattat gott åt detta, finurliga hästar =)

Ägaren var dock inte lika glad... Shettisen hade rymt, stoet var guldbelönat och var tänkt att gå tomt ett år... Men hon ville tydligen ha föl :D ( detta är snart 20 år sedan så abortsprutan blev på tok för dyr och krånglig...)

Avkomman blev riktigt trevlig, såg ut som en förvuxen shettis, ca 130 i mankhöjd!

Har aldrig påstått att det är omöjligt men tack Tip Top för att du besvarade min fråga.

Ska ta ut vet. för och kolla om hon är betäckt..
Och om hon nu skulle vara det skulle det påverka araben eller mini?
Alltså kan en häst bli knäpp av att göra det för tidigt? Dom är juh bara åringar?

De blir i så fall inte knäppare än vad hingstar kan vara i allmänhet... ;)

:)Hej har i hagen två hingstar och ett sto.
En mini shettishingst och en Arabhingst (ca1.30) båda ett år och sen ett stort (1.73) Vblsto på 16 år.
Dom går jätte bra ihopp men så klart är hingstarna nyfikna. Hon har brunstat en gång utan att släppa dom intill.
Min fråga är finns det någon chans att Araben kan betäcka henne? Vill givetvis inte det. Kan han verkligen komma upp på henne.
Någon som vet? :confused:

Jodå, dom kan som flera har sagt..... Säkraste lösningen är att kastrera pojkarna om du inte kan få stoet att stanna i sin hage... För som sagt, det går fort när dom gör det och jag antar att du sover på nätterna, stundtals iallafall, jag har också en liten hemma som håller mig vaken....:grin:

Hoppas det inte blivit ngt och hoppas att du läker ihop fort så att du kan och orkar gå ut i stallet och pyssla igen! :laugh:

Liknande trådar

Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 720
Senast: Görel
·
Avel Min syster köpte för 3 månader sedan en Islandshäst. Ett 16 årigt sto som tidigare fått 3 föl men som nu var i full kondition och såldes...
Svar
6
· Visningar
1 700
Senast: Michis
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 989
Senast: Tussinussen
·
L
Avel Mitt sto har varit hos hingsten i 3 veckor för naturlig betäckning (för hand). Hon sprutades igång för 9 dagar sen. Kom i jätte fin...
Svar
9
· Visningar
1 810
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka