Är det mer omsättning på folk i kollektivstall??

D

drumtools

Som rubriken lyder, tycker ni som står uppstallade eller har egna inackorderingsstall att det är mer omsättning i kollektiva stall än stall med hel inackordering?

Har stått i 2 kollektiva stall o där är det ut och in med folk hela tiden, båda har varit jättebra stall enligt min mening, allt har fungerat super bra, visst det finns alltid för och nackdelar men tycker ändå inte det finns några fel på själva anläggningarna eller skötseln som gör att folk flyttar, det verkar bara vara mycket omsättning helt enkelt...

Hur är det hos er och vart i landet har ni er häst?
Ni som står på andra uppstallningsvarianter typ helinackordering o så får gärna svara också.:)

Sv: Är det mer omsättning på folk i kollektivstall??

Jag tror att det tar ett tag innan man hittar ett stall när man känner sig hemma och trivs!
Alla går inte lika bra ihop, kanske därför folk flyttar runt? Finns nog tusen anledningar! Att man börjar träna för tävling, och behöver bättre förutsättningar (ridhus bl.a.), familjen kanske flyttar och man hittar nytt stall närmare hemma...?
Jag har bara stått i ett kollektiv stall innan, där var det lite olika! I vissa perioder flyttade det in och ut folk hela tiden, vissa perioder vara det samma gäng i flera månader....

Jag tror att det tar ett tag innan man hittar ett stall när man känner sig hemma och trivs!
Alla går inte lika bra ihop, kanske därför folk flyttar runt? Finns nog tusen anledningar! Att man börjar träna för tävling, och behöver bättre förutsättningar (ridhus bl.a.), familjen kanske flyttar och man hittar nytt stall närmare hemma...?
Jag har bara stått i ett kollektiv stall innan, där var det lite olika! I vissa perioder flyttade det in och ut folk hela tiden, vissa perioder vara det samma gäng i flera månader....

Att det är samma gäng några månader känns som en ganska kort tid, känns väl snarare att det borde vara samma personer i flera år....

Men det kanske är så att det tar tid att hitta ett stall där man trivs men då känns det kanske samtidigt att många inte ger det en chans att trivas, det tar ju tid att lära känna varandra i ett stall och det har i alla fall hänt mig att man ändrat uppfattning om någon efter att man lärt känna varandra lite mer.

Förstår inte att man liksom utan större anledningar "orkar" flytta runt sin häst och sig själv hela tiden... Flyttar man själv sitt boende eller om man får andra större eller väsentliga förändringar så är det ju annorlunda så klart.

man är ju två parter som ska trivas med övriga.. du och hästen.. som dessutom skall gå ihop med arbete och ambitioner.. det är sällan man finner ett stall där man får allt man vill ha.

en anläggning som har allt man behöver, som dessutom sköts som sig bör och så ska stallkompisarna fungera ihop och hästarna hålla sams.. sedan så ska man ju även känna att arbetsbördan som läggs på en som inackorderad är på en lagom nivå.

Klart det är svårt att hitta ett stall som har allt på alla sätt men någonstans måste man väl ändå nöja sig, eller?

Arbetsbörda verkar vara väldigt olika vad man tycker är normalt eller lagom, i vårt stall är vissa väldigt vana vid att engagera sig medan andra som stått med full service o valt kollektiv som en billig lösning inte vill engagera sig eller jobba för något alls, verkar generellt som om fler o fler inte vill göra ett handtag, det mesta ska ingå men det får inte kosta för mycket, går inte ihop i mitt tycke... men så är jag van att vara med och sköta min häst och de andra hästarna så som det är i ett kollektiv och är "uppvuxen" med att ta mycket ansvar för min häst och mitt "hästeri" så jag föredrar att ha det så men alla är olika..

Jag har haft 1-2 hästar i kollektivstall om 16 boxar utanför Stockholm i 7 år tills alldeles nyligen. När jag flyttade var 4 av hästarna kvar sen jag flyttade in. Det var omsättning lite i perioder och vanligtvis av anledningarna SorosBoko nämner. En par gamla hästar har under den här perioden fått somna in och hästägarna har valt att inte skaffa nya hästar. Själv lämnade jag också stallet pga flytt. Kring "mitt" stall fanns flera andra med varierande nivå av service upp till hel-inackordering och det lät som det var ungefär samma omsättning där.

Jag kan tänka mig att det är lite mindre omsättning rent generellt i trakter där det finns färre stall. I Stockholm (och säkert fler större städer och andra väldigt häst-täta områden) flyttar man ofta sin häst även om man själv inte flyttar så långt då det finns så himla många stall runt om hela länet att man lätt hittar något närmare.

Vi var samma gäng i ett (visserligen litet) kollektivstall i 9 år. :angel: Efter det har hästen stått inhyrd 2 år i ett stall och 1 ½ år i nuvarande stallet.

Rent generellt så tror jag det är lättare att det blir "problem" i kollektivstall eftersom det är många viljor och synpunkter som ska gå ihop. I ett inackorderingsstall behöver du, rent krasst, bara komma överens med stallägaren. Och trivs man inte så flyttar man ju.

Att det är samma gäng några månader känns som en ganska kort tid, känns väl snarare att det borde vara samma personer i flera år....

Förtydligar mig lite!
Med samma gäng menade jag 100%samma, dvs ingen som flyttade ut eller in överhuvud taget, tror den längsta tiden med helt samma gäng var 9 månader, ej säker....
Stallet har 12 boxar, 3 tas av stallägarna, jag har haft min box(tidigare till medryttarhästen) i 7 år, ett av halvbloden har stått i 6, shettisen i ca 5, och så vidare... Har nog stått med iaf 7 av dem i minst 5 år.

Jag tror det är mera omsättning i kollektiv stall, det är ju mer faktorer som ska fungera. Sen ändrar även folks förutsättninga byter jobb, skaffar barn, fler hästar osv.

Jag har stått i tre olika kollektiv stall och förutsättningarna ändras ofta med tiden. Där jag står nu har vi varit samma gäng sista året(en häst har flyttat). Vilket är skönt, det är jobbigt när det blir för stor omsätting på folk och hästar.

Vi erbjuder endast in- och utsläpp på vardagarna, så det är väl ungefär kollektivstall. Vår nyaste hyresgäst har stått här i ca 2 år. Vår äldsta har stått här i ca 5 år tror jag. Vi är supernöjda med dem och de är nöjda med oss. En av våra hyresgäster var först min medryttare och trivdes så mycket att hon tingade en box till sin blivande häst. Två har kommit till oss på rekommendationer.

Förr hade vi riktiga långkörare. En som stått här i ca 10-12 år (hennes häst fölade hos oss också) flyttade för att få bättre träningsmöjligheter endast. En annan som också stått här ca 8 år fick ta bort sin häst och skaffade inte ny.

Tycker det är skönast med samma typer år efter år. Vi har haft ganska många strulpellar som stulit, ljugit eller haft ett våldsamt rykte (vilket man såklart aldrig vet när de flyttar in...) så ju lugnare desto bättre! Vi är 7 hästskötare/ägare på 9 hästar, det är alldeles lagom.

Vi har haft ganska många strulpellar som stulit, ljugit eller haft ett våldsamt rykte (vilket man såklart aldrig vet när de flyttar in...) så ju lugnare desto bättre! Vi är 7 hästskötare/ägare på 9 hästar, det är alldeles lagom.

Ett tips är att alltid be om referens till tidigare stallägare där dem har stått! Har man inget ont att dölja, så ger man väl telenummer direkt?
Har man däremot inte skött sig så... Ha det som krav när någon söker i framtiden =)

Hur är det hos er och vart i landet har ni er häst?
Ni som står på andra uppstallningsvarianter typ helinackordering o så får gärna svara också.:)

Jag står på helinackordering och har stått i nuvarande stall i 9 månader. Vi är 13 hästar och ingen har flyttat ut sedan jag flyttade in. Dock har det tillkommit 2 nya (snart 3) :D Att någon skulle flytta från stallet är en tanke jag inte ens övervägt faktiskt. Men nu har jag haft turen och hittat det bästa stallet jag någonsin upplevt sedan jag blev hästare för första gången för 10 år sedan så det kanske är därför :D

Har ej stått i "rent" kollektivstall, utan det har alltid varit någon slags skötsel som ingått. Har dock hört rykten om att folk oftare flyttar runt i kollektivstall, men som sagt, rykten.

Har stått i ett par kollektiv stall och i det första var det hög omsättning på folk bortsett från en "grundklick" med folk som stått där i evigheter. Den andra halvan med folk flyttade in och ut jämt och ständigt. Mycket för att reglelverket var otydligt och "klicken" med folk ansåg sig vara de som skulle styra och ställa, utan att ngn för den skull hade huvudansvaret eller egentligen mandat att göra så ö.h.t.

Nuvarande kollektiv har jag stått i i 3 år och det har haft oerhört låg omsättning på folk i årtionden. Skillnaden mellan det och förra kollektivet är att det finns tydliga regler som gäller, alla som flyttar in är nogsamt rekryterade och har köpt konceptet fullt ut och trivs med det, samt att det finns en som bestämmer ytterst och håller i trådarna.

Jag har även stått i flera icke kollektiv genom åren och jag upplever att omsättningen på folk blir större ju större stallet är, dvs ju mer folk och hästar desto större omsättning. Kanske rätt logiskt.

Har hittills bara varit i två kollektivstall. Det första var det väldigt omsättning på hästar och människor, nästan varje månad kom det nytt folk, och då var detta ett litet stall med 5-7 boxar! Kan också tilläggas att ägaren inte var speciellt trevlig och jag stannade inte heller så länge i detta stall. Det stallet som jag står i nu så är det väldigt sällan som någon flyttar, under hela min tid är det bara en ny som har kommit. Det är också ett väldigt trevligt stall med superbra gemenskap :D

Liknande trådar

Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 179
Senast: FannyN
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 883
Senast: Pudlan
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 730
Senast: EmmaBovary
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat