Är det med körning som med cykling?

break_a_leg

Trådstartare
Att man aldrig glömmer hur man gör;) Anledningen att jag frågar är att vi har en ponny som visat sig vara kontinuerligt körd av första ägarna, men som inte blivit körd på 5-6 år nu. Tror ni att ponnyn går att köra igen?

Jag har kört häst tidigare, tänkte börja med att iaf tömköra ponnyn så får jag lite motion också.

Sv: Är det med körning som med cykling?

Det går säkert bra att köra ponnyn igen, men ta det försiktigt och var ett par stycken som hjälps åt de första gångerna.

Det var samma sak med min häst, hon var inkörd sen tidigare men jag körde henne inte förrän efter 5-6 år heller och det gick jättebra! Jag började väl och tömkörde lite och så fick hon dra några skaklar innan jag satte för henne och det var inga problem, man kan tro att hon inte gjort annat!:) :banana: :love:

Det kan bero lite på hur ponnyn reagerar, men troligen kommer den att tycka det är kul! :)
Jag har iof mött tre hästar som sagts vara körda, men dessa var mkt skeptiska till allt som hade med körning att göra. Tidigare oseriösa ägare har troligen slarvat med inkörningen och sedan inte kört tillräckligt ofta.
Men jag tror det kommer att gå bra för dig då du kört lite tidigare samt att ponnyn är körd. Och du har rätt inställning genom att börja försiktigt och tömköra.
Här står det lite läsvärt om körning! :bump:
http://www.cliffords.se/korskolan.html

/Lisa

Senast ändrad:

Bortsett från tidigare råd, så skulle jag försöka forska i mellantiden, för att få reda på att inget hänt vid körning, som kan göra att hästen blivit rädd!
Annars som ovan alltså, ta och gör en "inkörning light" för att påminna om de olika momenten innan du sätter för en vagn och åker!

Lycka till med körningen!

Lotta

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
848
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka