Är det lönt att kolla upp?

gunhild

Trådstartare
Jag har tränat löpning (eller snarare joggning ;) ) sen i April. Har alltid hatat att springa och är rätt kass på det. Jag har sakta men säkert ökat på sträckan och är uppe i knappt en km nu, inte mkt men för mig är det det. Problemet är att andningen sätter stopp. Känner att kroppen orkar mer men jag klarar inte längre för att jag får svårt att andas. Det blir svårt att få ner luften liksom, svårt att beskriva. Jag får en pipande andning och får svårt att andas med djupa andetag. Efteråt så bränner det i strupen vid andning och det tar en bra stund innan jag kan djupandas igen. Har aldrig mjölksyra eller träningsvärk får jag kan inte springa tillräckligt länge för att andningen sätter stopp. Nu en timme efter att jag sprungit idag så svider det lite i luftrören när jag andas.

Har ju tränat ett tag men upplever att flåset är sämre än innan däremot är kroppen starkare och har blivit lite smalare. Är detta ngt som bör kollas upp eller är det bara dålig kondis? Är ju inte jättedålig eller får andnöd men är väldigt frustrerande att träna och känna att kroppen blir bättre men flåset sätter stopp... Någon som varit med om liknande??
 
Sv: Är det lönt att kolla upp?

Det kan vara dålig kondis eller så kan det vara astma, allergi, kol eller vad som helst som kan drabba luftvägarna. Utbildad sjukvårdspersonal kan ge dig svar :-)
 
Sv: Är det lönt att kolla upp?

Har du ngn vettig andningsteknik när du springer?
Det är ganska vanligt att folk har dålig andningsteknik när de konditionstränar och kan då få som du.
Andningsteknik kan du träna upp och om du skulle ha tex astma är det bara en fördel att du har tränat andningsteknik när du anstränger dig :)

Men det är väl klokt att gå till doktorn så hen förhoppningsvis kan utesluta sjukdom.
 
Sv: Är det lönt att kolla upp?

Det är absolut lönt att kolla upp, om det är något fel så kan det ju faktiskt bli värre av att bara låta det vara. Skulle det visa sig att det bara är dålig kondis så kan du ju lugnt träna vidare utan att behöva oroa dig och då kommer du trooligtvis kunna få ut mer av träningen och märka resultat efterhand.
 
Sv: Är det lönt att kolla upp?

Vet inte om jag andas rätt. Brukar försöka hitta en jämn rytm och andas in genol näsan och ut genom munnen. Hur ska man göra för att andas rätt?
 
Sv: Är det lönt att kolla upp?

Alla är vi olika, men så här resonerar jag:

Jag andas enbart genom munnen, både in och ut. Resonemang: Större hål, så jag kan få mer luft i och ur lungorna.
Ta djupa andetag istället för små snabba andetag. Resonemang: Tar mindre energi, och fyller lungorna bättre.

Prova att börja med en 2-2 takt för andningen, vilket innebär att du andas in på vänster, höger, och sedan andas ut på vänster, höger.
Dvs, två fot-rörelser för in, och två för ut.
Senare kan du ändra till 3-3 och 4-4 när du fått upp konditionen.

I övrigt så är det ett vanligt problem att man blir andfådd långt innan resten av kroppen tar emot, och det brukar betyda att du inte hittat din takt ännu. Takten är nog det i särklass viktigaste när det gäller joggning/löpning, så ta dig en funderare på hur fort du springer, och varför du springer i den hastigheten.
Generellt, så om du är helt färsk på det, så ska du inte jogga alls mycket snabbare än rask gång-hastighet. Dvs, börja med att gå i en vettig hastighet, och prova sedan att jogga i samma hastighet. Om det är så att du haft fel takt, så kommer detta att visa det väldigt snabbt genom att du kommer att överraska dig själv över hur långt du kommer jämfört med förut.

Dock... Dina symptom är till största delen vanliga, men det är två skillnader som jag inte känner igen från mig eller andra som jag springer med, och det är "pipandet" och att du har ont i strupen dagen efter.
Om pipandet verkligen är ett visslande och/eller väsande, så har nog din strupe börjat dra ihop sig. Om det är på grund av astma (vanlig eller ansträngnings) eller om du är svagt allergisk mot något som finns omkring dig när du springer (du blir mer känslig när du springer, eftersom volymen av luft du får i dig är så mycket större). Luftfuktighet och temperatur kan spela roll också, så det finns ett par faktorer du kan prova att ändra på innan det är dags att åka till doktorn. Inget fel att åka till doktorn, men vissa tycker inte att det är skoj..

Hoppas att tipsen hjälper lite i alla fall. Jag har varit där du är, och jag kan garantera att känslan du får när du brutit dig igenom den här första väggen är helt fantastisk, så det är helt klart värt ansträngningen att tag sig förbi den.
 
Sv: Är det lönt att kolla upp?

Min pappa hade problem med andningen vid ansträngning, det visade sig vara kärlkramp. Vet inte exakt hur hans symptom var dock, men kolla upp det oavsett tycker jag. Oavsett vad det är borde du kunna få hjälp, det är ju bra för kroppen att hålla igång och då ska det ju inte sättas stopp av bara andningen tycker jag. :) Lycka till!
 
Sv: Är det lönt att kolla upp?

Gör som gunhild tipsar om, andas in genom näsan och ut genom munnen. (Jag brukar bara andas med näsan så länge det går)
Ibland andas jag på tvåtakt - "in in ut ut" i takt med att jag springer, det fungerar för mig.

http://aktivtraning.se/traning/traning-den-ratta-andningen-gor-dig-battre

http://vagenarmalet.blog.se/tips-for-lopning/

http://blog.svd.se/maratonbloggen/2012/08/04/andas-genom-nasan-bli-uthalligare/


Relevant fråga:
Röker du eller har du rökt?

Tänk på att det kan bero på pollen också, även om man inte är regelrätt allergisk så påverkar det ofta ändå.
 
Sv: Är det lönt att kolla upp?

Jag tycker det låter som astma men du bör kolla upp det. Är du pollenallergisk? Om du började i april så är pollensäsongen i full fart över nästan hela landet. När man motionerar utomhus på våren kan man dra i sig stora mängder pollen och få en rejäl allergikänning. Om du vill kan du ju testa med en receptfri allergitablett. Fast jag skulle fortfarande gått till en läkare, är det astma behöver du medicin för den och är det något annat kan det ju vara allvarligt med tanke på att det påverkar andningen.
 
Sv: Är det lönt att kolla upp?

Jag pratade med en vän som är sjukgymnast om en liknande grej.Hon har alltid haft svårt att andas ordentligt när hon springer, och efter ett test kommit fram till att hennes bröstkorg inte utvidgas så mycket som den borde, vilket gör att lungorna intefår plats att andas som hon behöver. Inget att göra åt, men skönt för henne att förstå varför hon inte kan springa som andra.
 
Sv: Är det lönt att kolla upp?

Stallmannen- kan inte ta de där djupa andetagen när jag springer det tar stopp på vägen liksom. Drar mig rejält för att gå till vårdcentral. Springer väldigt långsamt, kan inte springa för fort då får jag benhinneinflammation. Har i perioder joggat innan men aldrig haft det så här tufft med andningen innan. Men har vägt mindre vid start då också så kanske det har med extrakilona att göra också?

Blueberry- röker inte och har (tack och lov) aldrig gjort. Pollenallergi har jag vad jag vet inte. Testade för några år sen för olika allergier och har för mig att pollen var med där och hade då inga allergier.
 
Sv: Är det lönt att kolla upp?

Nej, precis.
Och som sagt, även om du inte är allergisk så kan du reagera på pollen under vissa perioder. Särskilt gräspollen kan vara irriterande såhär års.
 
Sv: Är det lönt att kolla upp?

Tycker det är svårt att svara på utan att ha sett riktigt hur det yttrar sig. Det kan ju vara ansträngningsastma. Har du känt av något liknande tidigare, när du tränat annat tidigare?

Hur långa är dina träningspass totalt? Varvar du gång och löpning? Lägger du in träningsdagar med enbart raska promenader om 30 - 60 minuter också eller är det endast 1 km löpning då och då?

OM du blir så anfådd pga löpträningen och att du tar i för hårt/har dragit igång för snabbt skulle jag råda dig att lägga om träningen lite. Och istället för att springa just nu fokusera på väldigt raska promenader/powerwalk sammanhängande i 30-60 minuter. Börja med 30 minuter och ha som mål att orka powerwalka 60 minuter. När du kan göra det utan att bli tokslut/tokanfådd, då tycker jag att du ska börja lägga in kortare löpbitar. T.ex. börja med att promenera 15 minuter raskt, sedan lägga in 1 minut löpning, 1 minut gång i kanske 20 - 30 minuter (börja med knappt 20 och öka sedan). Varva ned med 15 minuters rask promenad.

Lycka till!
 
Sv: Är det lönt att kolla upp?

Jag pratade med en vän som är sjukgymnast om en liknande grej.Hon har alltid haft svårt att andas ordentligt när hon springer, och efter ett test kommit fram till att hennes bröstkorg inte utvidgas så mycket som den borde, vilket gör att lungorna intefår plats att andas som hon behöver. Inget att göra åt, men skönt för henne att förstå varför hon inte kan springa som andra.

Nu är ju din vän sjukgymnast, så hon har säkert koll på sin kropp.

Men den typen av problem kan man ofta förbättra genom att få hjälp med att lossa musklerna i bröstryggen. Min naprapat brukar kunna knäcka loss det väldigt bra på mig. Men då vill det ju till att det är muskler och inte skelett som begränsar förstås.
 
Sv: Är det lönt att kolla upp?

Det låter ju som om det skulle vara något slags problem. Dålig kondition tror jag inte på. Jag har löptränat ungefär lika länge som du (3-4 dagar i veckan) och kommer vid nästa pass att klara 3 km i ett sträck. Det är enligt ett program för totala nybörjare som aldrig sprungit förut.

Jag tycker absolut att du ska gå och kolla upp varför du har problem med andningen.

Vad gäller känslighet för benhinneinflammation så undrar jag vilka skor du har. Är de utprovade för dig och avsedda för löpning? Och hur gamla är skorna? Skor åldras, även om de ligger oanvända på hyllan, så stötdämpningen försämras.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det lönt att kolla upp?

Whirlie- jag joggar 1-3 ggr/vecka beroende på hur jag jobbar och orkar, snittar nog 2 ggr/vecka. Raska promenader tar jag (passar på när jag går med hunden) 3-4 ggr/vecka. Rider 6 dagar i veckan ibland mer när jag rider ngn extra häst på jobbet. Borde ha en hyffsad grundkondis även om jag som sagt är lite för tjock för tillfället. Jag har bara joggat så länge jag orkat och utökat sträckan lite. I början var det kroppen som sa stopp nu är det andningen/flåset. Kanske borde köra lite mer intervalltänk istället?

Magiana- Jag har alltid varit värdelös på att springa även när jag var vältränad (vilket jag faktiskt har varit :o ) när jag tränat innan har det tagit mig ca 5-6 mån att orka springa 2 km. Då cyklade jag, hade gympa i skolan 2 ggr/vecka red 1-3 hästar/dag och var väldigt tränad. Har aldrig haft löpargenen helt enkelt :meh: Benhinneinflammationen är inget problem just nu då jag tränat upp mig långsamt och äntligen fattat poängen med vettiga skor....
 
Sv: Är det lönt att kolla upp?

Åh vad skönt att jag inte är ensam. Efter en kilometer är jag inte alls trött i benen och känner att jag vill fortsätta några till, men lungorna och strupen blåvägrar.

Nu har jag astma sedan barnsben (omedicinerad och under kontroll) så jag antar att det är det som spökar.

Tror bestämt att jag ska prova två doser Ventoline före jag springer nästa gång :idea:
 
Sv: Är det lönt att kolla upp?

Longshot, men har du kollat upp din järnvärde? Viktigt för syresättningen av blodet. Jag har haft liknande problem, har alltid haft problem att få upp flåset trots en bra grunduthållighet. Sedan jag började med järntillskott har jag inte alls samma problem att andas vid konditionsträning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 564
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag har hostat i princip varje dag i flera år, framförallt när det är lite kyligare ute. Små slemklumpar kommer upp ibland, för något år...
Svar
6
· Visningar
782
Senast: Philosophia
·
Kropp & Själ Efter flera år av sjukdom vart ett resultat av detta att jag fick diagnosen förkylingsastma (detta var år 09/10). Jag fick en svag...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Twihard
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp