Är det kennelhosta?

L

linnéa

Jag ganska säker på att min hund drabbats av kennelhosta.
Är det någon som vet hur den smittar? Jag har inte träffat någon annan hund den senaste månaden så ja finner det ytterst märkligt.

Sv: Är det kennelhosta?

kennelhosta kan beskrivas som hosta med kräkreflex.
Smittar via direktkontakt, men kan i vissa fall även smittas genom matskålar.

Vad har din hund för besvär? Det är ju lite lättare att besvara frågan om man vet det..

Han började hosta på nätterna, jättekonstiga läten som om han blåste ut med näsborrarna. Sedan har han hostat och det har sett ut som om han skulle kräkas, snorig är han men ingen feber och allmäntillståndet förändrades inte. Min anda hande började också hosta stax efter. Nu är det bättre, men jag undar hur han kan ha blivit smittad då han inte har varit i närkontakt med någon hund senaste månaden - konstigt!

Tycker det låter mer som om dina hundar har/haft en halsinfektion i samband med en vanlig förkylning än att de fått kennelhosta.

Kennelhosta är ett samlingsbegrepp för kikhosteliknande symtom hos hund. Flera olika smittämnen är inblandade.
Vissa smittämnen kan ensamma orsaka typiska kennelhostesymtom, medan andra smittämnen främst förekommer i kombination.

Typiska symtom på kennelhosta är akut insättande hostattacker. Hundarna hostar ibland så att de får kväljningar och hostar upp vitt slem. Hundens ägare tror ofta att hunden satt något i halsen. Ofta har hunden också en kort febertopp i samband med starten av hostan.

Kennelhosta uppträder i regel regionalt och har ett mycket smittsamt förlopp, så Om det varit kennelhosta bör betydligt många fler hundar haft det i din region.

Jahaja, tack för det! Ja, det är ju svårt att säga men de är iaf på bättringsvägen!

Liknande trådar

Hundhälsa Det finns ett utbrott av kennelhosta häromkring. Jag har börjat fundera på hur det smittar. Att kontakt mellan hundar sprider det känns...
Svar
10
· Visningar
1 152
Senast: starcastle
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka