Är det ingen mer än jag som blir trött

B

Bodil

på att senior senaste tiden översvämmast av trådar om:
depression
fibromyalgi
ångest
relationsproblem
gnäll om orättvisor och omöjligheter

Trådarna är ofta långa och Ts ältar och stannar kvar i sitt elände sida upp och sida ner. Trådarna drar till sig rådgivare som flugor till en sockerbit. Jag betvivlar inte att behovet av att få kräka av sig finns, men det känns inte konstruktivt.
Kanske finns det ett behov av ett forum under rubriken "Dåligt mående" ?

Senior utan de här trådarna skulle vara ett trevligt ställe.

Sv: Är det ingen mer än jag som blir trött

Man kan alltid låta bli att läsa det som inte är intressant.:idea:

Jo, det kan man. Men jag är i den här tråden intresserad av att höra vad andra tycker. Om någon mer än jag upplever att den här typen av trådar ökat (vilket jag tycker).
Jag har varit på Buke sen stallettiden under olika nick, så jag har något att jämföra med.
Jag tycker på ett sätt att det är intressant "varför" den här sortens trådar dominerar i perioder.
Och, kanske skulle de ha ett eget forum.

Att jag lägger tråden här beror på att den förmodligen skulle slaktas inne på senior. Det har de andra trådarna på samma tema råkat ut för.

Sympatiskt värre! :crazy:

Jag tycker inte att andelen trådar om dåligt mående ökat, men däremot går det i perioder, precis som alla andra ämnen här på buke. Jag tycker absolut inte att det ska finnas ett speciellt forum för dessa trådar, det känns rent av obehagligt att man skulle skuffa undan alla som mår dåligt bara för att folk har så lite att göra att de orkar störa sig på trådar på ett forum...

Tja, du stör dig ju på den här tråden.

Den bilden av Senior har inte jag. Visst, sen ett tag tillbaka finns det EN användare med några olika nick där hon ältar samma problem hela tiden. Förhoppningsvis dränerar hon själv sina trådar i takt med att folk genomskådar att hon är en och samma person.

Men annars tycker jag inte att ältandet är särskilt överdrivet. Vi kan ju inte bara ha trådar om vädret och recept på kladdkaka.

Jag trodde i min enfald att just senior var till för att kunna ventilera sina funderingar, alla har väl mer eller mindra problem som man vill kunna se i olika ljus, vilket kan vara svårt när man står mitt i dem.

Ibland är det många trådar om olika depressioner, ibland om relations problem, ibland om sjukdommar, det är positivt tycker jag att kunna få hjälp och hjälpa andra som har/har haft liknande problem.

Om du tycker att det är jobbigt så behöver du ju inte läsa dem, så gör jag när jag känner att jag inte har något att tillföra eller inte vill läsa om andras problem.

:idea:Det förklarar saken.
Menar du att det är några få användare som har olika nick som står för det mesta av "eländestrådarna". Jag vet inte om det gör det mindre tragiskt.

Annars kan man ju bli konfunderad hur mycket illamående det egentligen är i dagens samhälle. Eller, hur svårt många har att hantera sina känslor.
Jag kan bli skrämd av hur dåligt människor mår, vilken oförmåga de har att hjälpa sig själva eller ta emot hjälp från andra.
Jag tror även tyvärr att det smittar av sig till andra som har det motigt.

Senior är ett trevligt med det innehåll det har! Om det bara vore jolltrådar och jippijej för hela slanten inne på senior, så vore det ett trist ställe att vara på, enligt min mening :cool:

Jag vet att jag inte borde men:bow::bow::bow:

Fast det är ju i såna fall ett annat problem, att många mår dåligt. Ska vi då ha en censur eller flytta undan dom? Känns märkligt tycker jag.

jag tror även tyvärr att det smittar av sig till andra som har det motigt.

Mitt intryck är att ett ställe som buke är bra för vissa men inte för andra. Har man varit med här i några år och följt folk så ser man en utveckling på vissa håll, folk som växer och blir starkare med hjälp av bukefalisterna som bollplank.

Andra, däremot, håller destruktiva tankar igång med hjälp av buke och skapar sig en identitet som offer genom att få uppmärksamhet här.

Men det är inte så mycket buke kan göra åt det, tycker jag, annat än att försöka stoppa de mest destruktiva trådarna. Sånt händer då och då.

Äsch - inte är det så illa.
Nu kollade jag snabbt igenom de tre första sidorna och kan hitta 1-2 tröktrådar per sida.
Det är lätt att scrolla förbi dom och absolut helt valfritt att inte läsa i dom.
Det är dock tur att positiva trådar som trädgårdsdags och vårtecken finns däremmellan.

Tja, o buke skulle vara ett trevligare ställe utan sådan tråkig inställning på vissa användare.

Ett forum är ett öppet ställe att skriva om ditten o datten på. Om nån tråd inte intresserar eller irriterad, hoppa över den då. Svårare än så är det faktiskt inte.

Ska man hårddra det så är det väl väldigt mycket "tråktrådar" om sjuka hästar på "hästvård"-forumet oxå i så fall??? :confused:

Det är upp till en själv att läsa det man vill läsa, sålla bort det man inte vill läsa. Ett forum är vad man gör det till.

Min teori:
De trådarna märks mer numera eftersom glada trådar om ingenting flyttas till lek och drunknar i ungdomstrådarna.

Min teori:
De trådarna märks mer numera eftersom glada trådar om ingenting flyttas till lek och drunknar i ungdomstrådarna.
Låter som en bra förklaring.

Jag menar inte att människor inte ska skriva trådar om hur de mår, bara att det ibland blir väl mycket elände. Och det känns trist.
Jag låter bli att läsa de trådar jag inte vill läsa. Men ibland när det är tätt mellan eländesrubrikerna så funderar jag på om hästmänniskor mår extra dåligt, oftare har vissa åkommor, oftare är sjukskrivna, oftare har relationsproblem. Och i så fall varför?

Det har precis startats en tråd nu på senior som handlar om hur unga människor mår. Bra tycker jag. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=855189

Senast ändrad av en moderator:

På senior forumet skriver man ju om allt möjligt, allt som ingår i livet & då tycker jag inte det är speciellt konstigt att det finns trådar om sjukdomar & mående.
Det är visseligen ett forum men människorna som finns här har ju ett liv & jag trodde det var sånt som seniorforumet var till för.
Kan kanske vara så att man nuförtiden tillåts att prata ut om hur man mår?det var länge tabu & fortfarande vill inte alla skriva under sina riktiga nick för att andra användare kan ha åsikter hit & dit om depressioner osv.
Men som en annan här skriver, det finns ju vissa som alltid mår dåligt & startar olika trådar med andra nick där detta ältas i evigheter.

Men ibland när det är tätt mellan eländesrubrikerna så funderar jag på om hästmänniskor mår extra dåligt, oftare har vissa åkommor, oftare är sjukskrivna, oftare har relationsproblem. Och i så fall varför?

Relationsproblem tror jag "alla" har, men det är sällan man hör om dem från folk man inte är mer än "bekant" med. På Buke läser man ju saker som folk man aldrig ens hört talas om tidigare. Oftast är det väl inte heller de små frågorna man bryr sig om att ta upp på Buke. När man sen får ett större problem att ta itu med - t ex relationsproblem - så är ju det här ett jättebra ställe att få hjälp med olika infallsvinklar. Dessutom otroligt effektivt! På samma tid som man sätter in EN av sina närmre vänner i problemet kan man få MASSOR av tips från andra medlemmar här. :)

Apropå långtidssjukskrivningar och andra "må dåligt"-problem tror jag att det är en fråga om hur mycket tid man har. Sjukskrivna har av naturliga skäl mera tid att spendera framför datorn, och hinner därmed skriva fler inlägg (och trådar). Om man dessutom lider av något som gör det svårt att gå ut och fika eller i övrigt umgås med folk man känner så är det väl mycket enklare att skriva av sig eller be om tips på forumet.

Jag tror inte att ett "må dåligt"-forum vore bra för de som faktiskt skulle använda det. Faktum är att jag var lite orolig för Depptråden när den ganska nyligen hade startats, eftersom jag tror att man inte nödvändigtvis blir bättre av att höra om andras depproblem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka