Är det ingen mer än jag som blir trött

Sv: Är det ingen mer än jag som blir trött

Kan det möjligen vara ett tecken på att många i dagens samhälle faktiskt mår dåligt? En oroväckande trend isåfall med tanke på att Senior har en ganska bred demografi.

För mig personligen är dessa trådar ovärderliga, dels så kan jag som har en rejält begränsad umgängeskrets (både socialt och familjemässigt) få lufta mina problem och få stöd och hjälp.

Jag har också möjligheten (och detta värderar jag något enormt) att kunna ge tillbaka av det jag får här genom att hjälpa andra som har det svårt.

Väldigt ofta i dessa trådar ser jag hur inte bara TS stöttas och stärks utan också vilken positiv inverkan det har på de användare som stöttar och stärker och det tror jag är otroligt viktigt; att man får en möjlighet att känna sig betydelsefull även fast man "bara" är ett anonymt nick.

Blev lite nyfiken på hur det ligger egentligen och gjorde en liten snabbundersökning. Av 60 trådar på Senior (de 3 första sidorna för drygt 3 minuter sedan) fördelades de såhär:

2 depp-trådar
3 sjukdoms- eller hälsorelaterade
2 relationsproblem
3 arbetsrelaterade
5 hobby/fritid
1 väder
10 diskussioner (olika ämnen)
16 frågor/be-om-hjälp
18 övriga

Så det finns mycket att välja mellan...

Kan det möjligen vara ett tecken på att många i dagens samhälle faktiskt mår dåligt? En oroväckande trend isåfall med tanke på att Senior har en ganska bred demografi.

För mig personligen är dessa trådar ovärderliga, dels så kan jag som har en rejält begränsad umgängeskrets (både socialt och familjemässigt) få lufta mina problem och få stöd och hjälp.

Jag har också möjligheten (och detta värderar jag något enormt) att kunna ge tillbaka av det jag får här genom att hjälpa andra som har det svårt.

Väldigt ofta i dessa trådar ser jag hur inte bara TS stöttas och stärks utan också vilken positiv inverkan det har på de användare som stöttar och stärker och det tror jag är otroligt viktigt; att man får en möjlighet att känna sig betydelsefull även fast man "bara" är ett anonymt nick.
Håller med i allt du skriver. Precis så känner jag med. Har ingen stor umgängeskrets här hemma, o känner en trygghet i att ha mina vänner här på forumet. Man får stöttning o peppning. Många har varit med om samma sak som jag är nu, och kan därmed lugna o peppa mig om att det blir bättre, hjälpa mig att bena ut vad som inte är bra etc.

Man hjälper varandra framåt och uppåt med gemensamma krafter.

Kanske är det mer läge att vara glad för att man inte känner något behov av att skriva i dessa trådar, istället för att bli trött på existensen och behovet av dem?

på att senior senaste tiden översvämmast av trådar om:
depression
fibromyalgi
ångest
relationsproblem
gnäll om orättvisor och omöjligheter

Trådarna är ofta långa och Ts ältar och stannar kvar i sitt elände sida upp och sida ner. Trådarna drar till sig rådgivare som flugor till en sockerbit. Jag betvivlar inte att behovet av att få kräka av sig finns, men det känns inte konstruktivt.
Kanske finns det ett behov av ett forum under rubriken "Dåligt mående" ?

Senior utan de här trådarna skulle vara ett trevligt ställe.

Som nån tidigare skrev kan du ju faktiskt VÄLJA BORT att läsa de trådar som du påverkas negativt av. Senior är ju ett forum där man skriver om ditten och datten, vi äldre som kommit en bit på livet. Det betyder oxå större problem som man kanske behöver ventilera. Och det är kanske så att männsikan i allmänhet mår sämre nu men tänk istället på vad det beror på.... Den stressade miljö som samhället skapar gör nog att folk i allmänhet mår sämre....

Som nån skrev oxå så är det kanske så att många inte heller har nån större vänskapskrets och vill "prata" med bukefolket.

Sen kan jag säga att jag läser inte på förälder så mycket men där tjatas det oxå en hel del om magarna, graviditeter, födslar och så vidare... Det blir oxå tjatigt. Men JAG VÄLJER BORT dessa trådar eftersom det inte intresserar mig för fem öre.

Som nån skrev oxå så är det kanske så att många inte heller har nån större vänskapskrets och vill "prata" med bukefolket.
Men det finns en gräns också, där man bör lägga ner sitt bukeprat och i stället söka professionell hjälp. Det är inte bra att fastna i sina egna problem genom att beskriva dem på buke dag efter dag efter dag efter dag. Och dissa alla bra, välmenta och empatiska råd dag efter dag efter dag efter dag.

När man gör så - dissar alla råd och bara fortsätter beskriva sitt lidande - då är det professionell hjälp man behöver.

Jo, det kan man. Men jag är i den här tråden intresserad av att höra vad andra tycker. Om någon mer än jag upplever att den här typen av trådar ökat (vilket jag tycker).
Jag har varit på Buke sen stallettiden under olika nick, så jag har något att jämföra med.
Jag tycker på ett sätt att det är intressant "varför" den här sortens trådar dominerar i perioder.
Och, kanske skulle de ha ett eget forum.

Att jag lägger tråden här beror på att den förmodligen skulle slaktas inne på senior. Det har de andra trådarna på samma tema råkat ut för.

Jag läser nästan aldrig på senior, precis av de skäl du skriver, många trådar mej att bli illa berörd, irriterad över ts ältande eller att jag mår illa :crazy:.

Jag håller helt med dej, undrar ibland vad det är för folk och vad de har för behov:(

Så, som sagt, efter några försök har jag i stort sett slutat ens titta in där.....

Sen är jag på buke av hästintresset så jag är mest intresserad av de sidorna, prata allmänt kan jag ju göra med andra, visst kan det vara kul med nån intressant diskussion om annat, men det är främst ridningen o hästarna som gör att jag tittar in på buke.

mandalaki:

Andra, däremot, håller destruktiva tankar igång med hjälp av buke och skapar sig en identitet som offer genom att få uppmärksamhet här.

Ja, detta är uppenbart. Jag har inget emot att diskutera allvarliga frågor i livet men det som får mej att må illa är vältrandet i elände som en del ägnar sej åt, bland annat. Offer-mentaliteten - "alla andra är dumma mot mej" och inga råd hjälper....De behöver annan hjälp, helt uppenbart.

Men det är väl oundvikligt kanske, är säkert samma på andra sajter...

Senast ändrad av en moderator:

Kanske är det mer läge att vara glad för att man inte känner något behov av att skriva i dessa trådar, istället för att bli trött på existensen och behovet av dem?

Vems behov........:cool:

Äsch - inte är det så illa.
Nu kollade jag snabbt igenom de tre första sidorna och kan hitta 1-2 tröktrådar per sida.

Just nu är 5 av de första 20 trådar om depressioner och liknande ämnen. Börjar kännas lite myckat.

Ja det är våren, det är våren, det är våren min vän som har kommit igen..
En gammal sång som nog passar in här.
Lustigt att så många blir dåliga när väl ljuset återvänder - men det är ett känt fenomen.
Har för mig att självmordsfrekvensen ökar denna tid också.

Vi får väl peppra forumet m positiva trådar.
"Tyvärr" så gör det nya hobby/hem/trädgårdsforumet att mycket av det goda i livet hamnar där och att senior tenderar till att bli klagomur.

Ja, jag inser också att många positiva trådar hamnar där. Och lek tar en del. Sen kan vi döpa om Senior till klagomuren.

Ska jag vara ärlig så kan jag tycka lite väl mycket hamnar i Hobby-forumet, men men jag är glad att Bukefalos finns och fungerar!

Det mesta utom sjukdomar, jag hatar försäkringskassan/arbetsförmedlingen och det är synd om mig trådar, verkar ligga på andra plaster än senior nummera, senior har blivit ett deprimerande ställe.

Allt småkul försvinner på tjatter bland lektrådarna.

Hobby -Trädgråd. Vad ska va med där, tex recepttrådar var ska de ligga för det ligger en del på senior (bland depptrådarna) och en del på H-T, Boktrådar borde väl också tillhöra hobby eller??

Man har ju ett val vad man väljer att läsa. Går ju att hoppa över. Men mycket hamnar i antingen tjatter eller hobby och kvar är som du säger det som är deppigt + lite annat

på att senior senaste tiden översvämmast av trådar om:
depression
fibromyalgi
ångest
relationsproblem
gnäll om orättvisor och omöjligheter

Trådarna är ofta långa och Ts ältar och stannar kvar i sitt elände sida upp och sida ner. Trådarna drar till sig rådgivare som flugor till en sockerbit. Jag betvivlar inte att behovet av att få kräka av sig finns, men det känns inte konstruktivt.
Kanske finns det ett behov av ett forum under rubriken "Dåligt mående" ?

Senior utan de här trådarna skulle vara ett trevligt ställe.

Jag tror att det är många som har värk, som har själsligt ont osv.
Ett av de bästa sätten till självhjälp är just att "älta" det hela ett tag.
Därför tror jag att det är ett bra sätt att ventilera det hela så här på ett forum, under ganska kravlösa former...

Man behöver ju faktiskt inte läsa dom trådarna, det är fritt att hoppa över dom;)

Jag lovar att jag hoppar över de trådarna, det dyker upp en och annan intressant tråd mellan men överlag har senoir tappat mot hur det var innan efter det mesta flyttas/läggs på andra ställen.

Mitt förslag är ett Depp/sjuk/det är synd om migforum och tillbaka med allt det andra på senior. :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka